Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja

Osaako joku sanoa, miten linja-autoliikenteen kustannusindeksi on kehittynyt samana aikana? Ainakin 1990-luvulla kasvu oli jonkin verran yleistä kustannustasoa nopeampaa. Tulkitsin pikaisen haun jälkeen, että 1990=100-indeksin numerot ovat edelleen saatavilla.
 
Tuli pitkästä aikaa lueskeltua vanhoja 90-luvun HKL:n aikataulukirjoja. Syksyn 1991 aikataulukirjassa kaikille raitiovaunulinjoille, metrolle ja useille bussilinjoille merkittiin ruuhka-ajan lähtöjä seuraavasti: 7 | 04 08 12 5min 40 47 55 (esimerkki linjalta 70V)

Tällaisia ruuhkassa 5-7 minuutin välein kulkevia bussilinjoja, joille oli aikatauluun merkitty pelkkä vuoroväli ilman tarkkaa lähtöaikaa, olivat vuonna 1991 linjat 17, 20, 39V, 40, 42, 51, 55, 63, 67, 69, 70, 70V, 73, 77, 84 ja 96.
1996 aikataulukirjassa tällaisia merkintöjä löytyy vielä bussilinjoilta 21V, 54, 39V, 42, 63, 77, 84 ja 96 sekä raitiovaunulinjoilta 1A, 3B/T, 4, 7A/B, 8 ja 10.
1999 aikataulukirjassa vuorovälimerkintöjä on enää bussilinjoilla 21V ja 54 sekä raitiovaunulinjoilla 1A, 3B/T, 4, 8 ja 10. Linjoilla 4 ja 10 oli tuolloin ruuhkassa jopa 4 minuutin vuoroväli, joka tänä päivänä vaikuttaa käsittämättömältä.
 
Todennäköisesti kalusto oli tuolloin lyhyempi ja kapasiteetti pienempi.
Oli ilman muuta. Valmet-nivelet olivat väliosattomia tuolloin.

Vaunut olivat tosissaan täysiä. Ehkä mielenkiintoista on se, että iltapäivisin tiettyyn aikaan erittäin täysiä vaunuja meni Töölön tullilta keskustaan päin. Meilahden sairaala-alueelta mentiin töistä kotiin jos ei vain keskustaan, kuitenkin jonnekin keskustan kautta. Myös koululaisia ja opiskelijoita matkusti todella paljon Mannerheimintietä keskustaan tuohon aikaan. Tietenkään vaunut eivät olleet tyhjiä "maallekaan päin", mutta kaikista täysimmät vaunut menivät usein ikään kuin väärään suuntaan.

Olikohan nelosella jonain aikataulukautena peräti 16 vuoroa..? Niitä oli paljon ja niitä paineli aloituspisteistä kuin tykin piipusta.
 
Linjoilla 4 ja 10 oli tuolloin ruuhkassa jopa 4 minuutin vuoroväli, joka tänä päivänä vaikuttaa käsittämättömältä.
Todennäköisesti kalusto oli tuolloin lyhyempi ja kapasiteetti pienempi.
Oli ilman muuta. Valmet-nivelet olivat väliosattomia tuolloin.
Vuonna 1999 linjalla 4 oli arkisin 38 968 nousua ja linjalla 10 vastaavasti 32 468 nousua.
Vuonna 2024 nämä luvut olivat 17 636 ja 5 864. (Kympiltä ei puutu ykköstä tai muutakaan numeroa tuosta edestä, reitti oli KIR-OP-PVK.)

Mielenkiinnolla odotan, mitä lukuja saadaan lokakuulta 2025, kun reitit ovat ennallaan. Voisiko linjojen 4 ja 10 yhteenlaskutettu nousijamäärä yltää peräti yli puoleen siitä mitä se oli 1999?
 
Takaisin
Ylös