HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

Ihan vaan näin ketjun tuoreimman viestin ja yleisesti monien foorumin viimeaikaisten kuvamuotoista mediaa sisältävien viestien pohjalta en voi olla muistamatta foorumin sääntöjen 7.§:n aloitusta
Joukkoliikennefoorumin säännöt
7. Älä laita isoja kuvia osaksi viestiä.
Itselläni ainakin lievästä hahmotushäiriöstä kärsivänä hieman työlästä yrittää tuolta edellisen viestin jättikokoisten kuvakaappausten joukosta lukea tuota pientä tekstiä. Sitä kuvan näkyvää suuruutta saa varsin helposti kuitenkin pienennettyä kirjoitusvaiheessa ja yleensä (tässäkin tapauksessa) kuvat saa klikattua tarvittaessa koko näytölle.

Pahoittelut pienestä off-topicista.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vaan näin ketjun tuoreimman viestin ja yleisesti monien foorumin viimeaikaisten kuvamuotoista mediaa sisältävien viestien pohjalta en voi olla muistamatta foorumin sääntöjen 7.§:n aloitusta

Itselläni ainakin lievästä hahmotushäiriöstä kärsivänä hieman työlästä yrittää tuolta edellisen viestin jättikokoisten kuvakaappausten joukosta lukea tuota pientä tekstiä. Sitä kuvan näkyvää suuruutta saa varsin helposti kuitenkin pienennettyä kirjoitusvaiheessa ja yleensä (tässäkin tapauksessa) kuvat saa klikattua tarvittaessa koko näytölle.

Pahoittelut pienestä off-topicista.
tein hieman nopeemmin noi ku yleensä
Viesti yhdistetty automaattisesti:

mut joo koitan muistaa pienentää niit sitte ens kerral
 
Toimitusjohtajan päätös runkolinjojen yöversioiden perustamisesta https://hslfi.oncloudos.com/vhp/202557467.PDF

Kyseessä on edelleen kokeilu, joka jatkuu vuoden loppuun ja jonka jatkoa arvioidaan syksyllä. Käytäntö koskee lähtöjä klo 23-4:30 ja ne ajetaan oranssilla kalustolla suljetusta rahastuksesta huolimatta.

HSL:n esityslistan liitteestä:

HSL on toteuttanut runkolinjoilla yöliikenteen suljetun rahastuksen pilotin, joka alkoi kesäliikenteen käynnistyessä 16.6.2025 ja kestää vuoden 2025 loppuun. Kokeilun aikana runkolinjojen busseihin on voinut nousta sisään vain etuoven kautta klo 23:n jälkeisillä yölähdöillä. Pilotti ei ole täysin sama kuin aloitteen mukainen muutos, mutta sen tulokset antavat suuntaa runkolinjojen yöliikenteen muutosten taloudellisesta mittaluokasta. Alustavien tulosten mukaan pelkästään pilotin yöliikenteen rajauksella suljettuun rahastukseen siirtyminen lisää operointikustannuksia noin 200 000 € vuositasolla, koska pysäkkiajat pitenevät ja matka-aikojen hajonta lisääntyy. Alustavien tulosten mukaan pilotti ei ole myöskään tuonut vastaavia hyötyjä lisälipputulojen muodossa. Pilotilla ei todettu olevan vaikutuksia matkustajien kokemaan turvallisuuden tunteeseen eikä merkittävää vaikutusta liputtomuuteen. Myös matkustajien ohjeistuksessa ja kuljettajien yhtenäisessä toiminnassa havaittiin paljon haasteita.

Kuulostaa oudolta, etteivät lipputulot kattaisi lisääntyviä liikennöintikustannuksia, koska silloin kun runkobussissa on ollut liput tarkastava kuljettaja, moni matkustaja on yrittänyt nousta kyytiin ilman lippua ja ostanut lipun kuljettajan pyytäessä lippua. Suorastaan huvittavaa seurata, miten kyytiin nouseva matkustaja välillä yllättyy siitä, että pitääkin olla lippu, ja yleensä alkaa ostamaan lippua sovelluksella tai matkakortilla, mutta välillä ensin tiedustelemaan, mistä sellaisen voi saada. Selkeästi on olemassa iso porukka, joka lähtökohtaisesti tekee kaikki matkat ilmaiseksi joukkoliikenteessä eikä aina edes ole ihan varma siitä, kuinka lippu ostetaan, kun lippuja on tullut ostettua sen verran vähän viime vuosina.

Pitäisi vaan jotenkin saada läpi viesti siitä, että runkobusseissa vaaditaan öisin lippu, koska nyt menee paljon aikaa väittelyyn kuljettajan kanssa, sovelluksen asentamiseen ja matkustajien auttamiseen. Suurin osa kuljettajista ei tarkasta lippuja, ja yksi tapa saada viesti läpi voisi olla se, että kaikki tarkastaisivat liput. Lisäksi esiintyy välimuotoa, jossa liput tarkastetaan etuovesta sisään tulevilta matkustajilta, mutta ei keskiovesta tai takaovesta.
 
Toimitusjohtajan päätös runkolinjojen yöversioiden perustamisesta https://hslfi.oncloudos.com/vhp/202557467.PDF

Kyseessä on edelleen kokeilu, joka jatkuu vuoden loppuun ja jonka jatkoa arvioidaan syksyllä. Käytäntö koskee lähtöjä klo 23-4:30 ja ne ajetaan oranssilla kalustolla suljetusta rahastuksesta huolimatta.

Kuten tuosta Minä vain siteeraamasta vastineesta voi päätellä niin tuo kokeilu on nähtävästi päättymässä. Loppiaisen 6.1.2026 jälkeen ei ole reittioppaaseen ladattu yöversioille aikatauluja vaan myöhäiset lähdöt löytyvät perusversion alta.
 
Pitäisi vaan jotenkin saada läpi viesti siitä, että runkobusseissa vaaditaan öisin lippu, koska nyt menee paljon aikaa väittelyyn kuljettajan kanssa, sovelluksen asentamiseen ja matkustajien auttamiseen. Suurin osa kuljettajista ei tarkasta lippuja, ja yksi tapa saada viesti läpi voisi olla se, että kaikki tarkastaisivat liput. Lisäksi esiintyy välimuotoa, jossa liput tarkastetaan etuovesta sisään tulevilta matkustajilta, mutta ei keskiovesta tai takaovesta.
Minä näen tuon niin, että Pandoran lipas on avattu eikä sitä enää tuosta vain suljeta. Matkustajat ovat tottuneet avorahastukseen ja siitä pois opettaminen vie varmasti vuosia, etenkin kun yölähdöt ajetaan samalla oranssilla kalustolla, jonka matkustajat ovat oppineet yhdistämään avorahastukseen.

Kuljettajistakin niin suuri osa on "vaan töissä täällä", että lippujen katsominen on sinisissäkin busseissa vähän niin ja näin, yksi kuljettaja aktiivisesti välttelee katsekontaktia lippuihin ja matkustajiin, kun toinen on valmis nyrkkitappeluun jos lippua ei löydy.
 
Minä näen tuon niin, että Pandoran lipas on avattu eikä sitä enää tuosta vain suljeta. Matkustajat ovat tottuneet avorahastukseen ja siitä pois opettaminen vie varmasti vuosia, etenkin kun yölähdöt ajetaan samalla oranssilla kalustolla, jonka matkustajat ovat oppineet yhdistämään avorahastukseen.

Pitää vaan olla tiukkana. Esimerkiksi yksi bussinkuljettaja käveli bussin takaosaan asti tarkastamaan liput kaikilta niiltä, jotka olivat tulleet sisään keski- tai takaovesta, ja kun yksi pariskunta ei suostunut ostamaan lippua, soitti kuljettaja järjestyksenvalvojat häätämään pariskunnan bussista.
 
Pitää vaan olla tiukkana. Esimerkiksi yksi bussinkuljettaja käveli bussin takaosaan asti tarkastamaan liput kaikilta niiltä, jotka olivat tulleet sisään keski- tai takaovesta, ja kun yksi pariskunta ei suostunut ostamaan lippua, soitti kuljettaja järjestyksenvalvojat häätämään pariskunnan bussista.
Itsekin kävelin ennen tarvittaessa (sinisen) bussin takaosaan asti kysymään lippua jos ei muuten saanut reaktiota ja olen itsekin soittanut järkkärit poistamaan liputtomia bussista. Sitten joku kollega oli ilmeisesti saanut kuonoonsa vastaavassa tilanteessa, ja nimeltä mainitsematon bussifirma jossa olin aiemmin töissä kielsi poistumasta ohjaamosta näissä tilanteissa.
 
Oma mielipiteeni on se, ettei avorahastus ole hyvä idea päivälläkään. Runkolinjoja kuulee lähes päivittäin kutsuttavan ”ilmaisiksi busseiksi” eikä avorahastuksesta oikeastaan ole LE-autoissa mitään hyötyäkään. Pikemminkin pysäkeillä saatetaan viettää jopa pidempään, kun kaikki yrittävät sekä sisään että ulos samasta ovesta. Nivelautoissa kieltämättä toimii kun matkustajat jakautuvat kaikille kolmelle ovelle tasaisehkosti, mutta lähtökohtaisesti mielestäni avorahastuksen haitat ovat suuremmat kuin sen hyödyt.
 
Avorahastuksesta olisi hyötyä, jos matkustajat ostaisivat lipun vasta bussissa. Tällöin voitaisiin ottaa matkustajat sisään ja lähteä ajamaan ja matkustajat jonottaisivat lipun ostoa liikkuvassa bussissa. Koska kuljettaja ei myy lippuja ja harva ostaa lipun matkakortin arvolla tai lähimaksulipun, käytännössä sisällä jonottamisen mahdollisuudesta tuleva hyöty on vähäinen.

Oma mielipiteeni on se, ettei avorahastus ole hyvä idea päivälläkään. Runkolinjoja kuulee lähes päivittäin kutsuttavan ”ilmaisiksi busseiksi” eikä avorahastuksesta oikeastaan ole LE-autoissa mitään hyötyäkään. Pikemminkin pysäkeillä saatetaan viettää jopa pidempään, kun kaikki yrittävät sekä sisään että ulos samasta ovesta. Nivelautoissa kieltämättä toimii kun matkustajat jakautuvat kaikille kolmelle ovelle tasaisehkosti, mutta lähtökohtaisesti mielestäni avorahastuksen haitat ovat suuremmat kuin sen hyödyt.

Sanoisin myös, että kokonaisuutena avorahastus saattaa enemmän hidastaa kuin nopeuttaa liikennettä, koska suurin osa sekä poistuvista että kyytiin nousevista matkustajista käyttää keskiovesta. Oranssilla kalustolla ajettavilla suljetun rahastuksen linjoilla suljettu rahastus hidastaa, koska monella matkustajalla ei ole valmiiksi lippua (tai matkustaja ei ylipäätään osaa ostaa tai aio ostaa lippua etc.), mutta sinisellä kalustolla ajettavilla linjoilla matkustajat on tosi hyvin orientoituneita lipun näyttämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös