HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
2,209
Uuden liikennöintisuunnitelman luonnos on hallituksen ensi viikon kokouksen esityslistalla. https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025254-2

Listaan tähän merkittävimmät muutokset.

  • 37 ja 59 Naapuripellontielle 2025 aikana(piti tapahtua jo kahtena edellisenä talvena)
  • Uusi 66K Vanhan Maunulan kautta Maunulan peruskoulun väistötilaan siirtymisen takia
  • Pohjois-Espoon linjastotarkastelu: Päätös kevään aikana
  • 166 ja 167 pois Lasihytistä kulkemaan suoraan Hansatietä
  • Uudet variantit 174Z Veikkola-Matinkylä ja 175K (Luoman kautta) 901B (Gesterbynkaari - Hirssala)
  • 181K loppuu, korvataan 912K:lla. Uusi variantti 182K Siuntio - Pikkala - Kirkkonummi
  • Uudet linjat 183 ja 184 korvaamaan siirtyvää Y-vuoroa keskipäivältä
  • 614K klo 18-22 kulkemaan Tasetien kautta. 614 ja 617 vuoroväli harvenee 30 minuuttiin
  • 968 Hyrylä - Ruskeala - Pajala
  • Useita reittimuutoksia Siuntion linjoille 912-916

Isoja muutoksia Espoon yölinjastoon:
  • Uudet yölinjat 102N (Kamppi-Lauttasaari-Otaniemi-Tapiola) ja 202N(Elielinaukio - Lehtisaari - Otaniemi - Leppävaara) korvaavat 108N:n
  • 235N jaetaan 227N:ksi ja 235N:ksi
  • 118N Kuurinniityn kautta, Kauniaisissa korvaa 114N reittimuutos, 134N loppuu, korvaa 125N:ää Ruomelantiellä, joka siirtyy Olarinkadulle.
  • 165N Martinsillantien kautta, 146N loppuu, 173N Höyrylaivantien kautta
  • 510 liikennöintiaikoja laajennetaan

Isompien projektien vaikutuksia:
  • Vartiokylänlahden sillan katkos, 99V korvaa
  • Rantaradan 5 viikon katkos kesällä 2025, Katkon aikana myös U-junia Helsinki-Leppävaara 20min välein
  • Pitkäsillan ratikkakatko, Aleksis kiven kadun työmaa
  • Linnanrakentiajantien katutyöt kesästä 2025 alkaen
  • Mäkelänkadun perusparannus syksystä 2025 alkaen. Ei mainintaa raitioliikenteen vaikutuksista
  • Vantaan ratikan työmaa, IKP-junilla harvennetu vuoroväli 23.6.-27.7.2025. Bussiterminaali kiinni alkuvuodesta 2026 alkaen. Lähtöpysäkit kahdessa paikassa Ratatien varressa. Kielotie kiinni vuoden 2026 aikana kahdessa vaiheessa
  • Sellon ja Leppävaaran terminaalin rakennuistyöt aikaisintaan vuodesta 2025 lähtien

Vuorovälitihennyksiä:
  • A-junalle 10min vuoroväli lauantiaisin
  • Y-junalle vuoropari lisää arkisin
  • 4 ja 10 7,5min vuorovälillä Mannerheimintien 2. vaiheen valmistuttua
  • TTS:ssä olleet 23 ja 63, 69 ja 77, 80 ja 82
  • 71 ruuhkavuoroväli 6-7minuuttiin
  • 962:lle "Kohdistettu" viikonloppuliikenne
 
Viimeksi muokattu:
A-junalle 10min vuoroväli lauantiaisin
"Muutoksen myötä on mahdollista lyhentää E-junat ja yksittäisiä U-junia lauantaisin yhden yksikön pituisiksi, jolloin muutos voidaan toteuttaa hyvin pienin lisäkustannuksin. Kustannusvaikutukset ovat noin 2500€ vuonna 2025 ja 6000€ vuositasolla."

Vaikuttaa, että joku HSL:llä on löytänyt taas hyvän win-win muutoksen, vähän niin kuin yöratikka-9N.

202N(Elielinaukio - Lehtisaari - Otaniemi - Leppävaara)
202N:n liikennöintiajat ovat n. 02-04 ja vain viikonloppuisin. Lehtisaaren ja Kuusisaaren yhteys on siis vaihdollinen siihen asti 510:lla.

510 liikennöintiaikoja laajennetaan
510 liikennöi arkisin klo 01 asti ja viikonloppuisin klo 02 asti.


561:n ja 562:n ruuhkavuorovälit tihennetään uuden sopimuksen myötä 20 minuutista 15 minuuttiin. En tiedä kuinka täyttä tuolla on ollut ruuhka-aikana, mutta muistaakseni Itäkeskuksen ja Malmin välillä 15 minuutin vuorovälilläkin oli aika täyttä joitain vuosia sitten.

Korvaavan linjan 99V perustamisen lisäksi 98:n vuoroväli tihenee metrokatkon ajaksi 20 minuutista 10 minuuttiin joka päivä.
 
"Muutoksen myötä on mahdollista lyhentää E-junat ja yksittäisiä U-junia lauantaisin yhden yksikön pituisiksi, jolloin muutos voidaan toteuttaa hyvin pienin lisäkustannuksin. Kustannusvaikutukset ovat noin 2500€ vuonna 2025 ja 6000€ vuositasolla."
E ja U-junat ovat nyt jo niin täysiä, että kohta ei varmaan mahdu kyytiinkään🙁
 
Kuka ton 184:n vai mikä onkaan mikä menee Evitskogin kautta menemään Siuntion kk:n kautta

Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ja onko niistä muista Siuntion / Kirkkonummen linjoista minkäänlaista kartoitusta
On paljon karttoja ja lisätietoa tässä raporttiluonnoksessa (16 MB).
Eihän arjenkaan E-junia ajeta enemmän kuin yhdellä yksiköllä ruuhkan ulkopuolella. Onko siellä oikeasti niin paljon matkustajia, että ruuhkan kapasiteetti on tarpeen viikonloppuisin? :oops:
Kyllä. Erityisesti U-junia ovat ihan täynnä viikonloppuisin, vaikka ne ovat usein ajettu tupla-FLIRTilla.
 
561:n ja 562:n ruuhkavuorovälit tihennetään uuden sopimuksen myötä 20 minuutista 15 minuuttiin. En tiedä kuinka täyttä tuolla on ollut ruuhka-aikana, mutta muistaakseni Itäkeskuksen ja Malmin välillä 15 minuutin vuorovälilläkin oli aika täyttä joitain vuosia sitten.
Ruuhka-aikana Jumbon ja Itäkeskuksen välillä on usein niin täyttä, ettei mahdu istumaankaan (A2-tyypin linja-autolla).
 
"Muutoksen myötä on mahdollista lyhentää E-junat ja yksittäisiä U-junia lauantaisin yhden yksikön pituisiksi, jolloin muutos voidaan toteuttaa hyvin pienin lisäkustannuksin. Kustannusvaikutukset ovat noin 2500€ vuonna 2025 ja 6000€ vuositasolla."
Ei kuulosta kovin järkevältä. Käytännössä tarjotaan pienillä lisäkustannuksilla hieman huonompaa matkustajapalvelua. E-junissa ja joissakin U-junissa matkustetaan ahtaasti, kun taas A-junissa on ollut muutenkin melko tyhjää viikonloppuisin. Toki Valimon, Pitäjänmäen ja Mäkkylän liikenne tihenee merkittävästi, mutta koska matkustajia on vähän, hyödyt jäävät pieniksi. Tukholmassa taas on toinen ääripää eli lähijunia liikennöidään kaikkein hiljaisimpia aikoja lukuun ottamatta kolmen Sm5:n kapasiteetilla ja vuorovälit ovat vastaavasti harvempia kuin HSL-liikenteessä, mikä ei myöskään ole järkevää. Toisaalta ratojen välityskyky ei siellä mahdollistaisi Hiekkaharjun ja Helsingin välistä palvelutasoa kuin niillä viidellä asemalla, joiden kautta kaikki valtion rataverkon lähijunat liikennöivät, mikä on melko huonoa suunnittelua. Toki tilanne on paljon parempi kuin vuoteen 2005 asti, kun Tukholmasta etelään (eli tärkeimpään suuntaan) oli vain kaksi raidetta kaikelle liikenteelle (eli vastaa sitä, jos Pasilan ja Tikkurilan välillä olisi ollut vain kaksi raidetta, mutta kolmashan valmistui jo 1972 Hiekkaharjuun asti).
 
Ei kuulosta kovin järkevältä. Käytännössä tarjotaan pienillä lisäkustannuksilla hieman huonompaa matkustajapalvelua. E-junissa ja joissakin U-junissa matkustetaan ahtaasti, kun taas A-junissa on ollut muutenkin melko tyhjää viikonloppuisin. Toki Valimon, Pitäjänmäen ja Mäkkylän liikenne tihenee merkittävästi, mutta koska matkustajia on vähän, hyödyt jäävät pieniksi.
Ilmala, Valimo, Pitäjänmäki ja Mäkkylä sijaitsevat useiden työpaikkojen lähellä. Arkisin A-junalla on paljon suurempi käyttöaste, ei kuulosta järkevältä tihentää A:n vuoroväliä lauantaisin samaan kuin arkisin, järkevämpää olisi lisätä E-juniin toinen yksikkö lauantaisinkin, ja enemmänkin laskea A:n palvelutasoa esim. 30 minuutin vuoroväliin, koska tuolla tiheälle vuorovälille ei juurikaan ole tarvetta. Lisäksi, runkolinja 200 kulkee Mäkkylän ja Pitäjänmäen ohi, joten silläkin voi matkustaa.
 
Takaisin
Ylös