Alkuperäiset HKL:n (vuodesta 1995 HKL-Bussiliikenne) ja Helbin autot:
700-sarjan Sisu/Wiima; ainakin autot 702, 705, 707, 732.
970-980 Sisu/Delta Plan: en tarkkaan muista, mitkä autot, mutta ainakin 973, 987 ja 989
Volvo B10MA/Wiima K202-nivelet (8500, 8501-8515, 8601-8610, 8701-8714, 8801-8813, 8901-8912, 9001-9005 ja 9101-9110); kaikki yksilöt, mutta eniten pidin tietysti autosta 8500, joka oli hetken aikaa vuonna 1993 "nimikkonani" linjalla h59.
Volvo B10M/Wiima K202, kaksiakseliset (8516-8520, 8611-8620, 8621-8640, 8715-8738, 8839-8860, 8914-8966, 9006-9045, 9111-9136): kaikki yksilöt, enkä voi nimetä erityistä suosikkiani sieltä, mutta 91-sarjan autot olivat hienoja vuonna 1995, kun tulin Varhaan ensi kertaa ja ajoin niillä linjoja h94A ja h97. Ei bussi paljoa parempi voisi olla. Autolla 8617 sain ensikosketukseni linja-ajoon yksin vuonna 1991, kun eräs tälläkin foormuilla vaikuttavan HKL:n Koskelan varikon korjaamon silloinen työnjohtaja antoi sen minulle linjalle. Linja oli h55. Ihan loistavia bussisarjoja kaikki ja todellisia perusbusseja.
Volvo B10M/ Ajokki City (8521-8531): hieman surullinen sarja, joka lähti nopeasti pois HKL:lta (minäs vuonna poistettiinkaan?), mutta joukossa oli ihan siedettäviä yksiloita, osa oli melkoisia pommeja.
Scania N112/Wiima K202 (8814-8838), hienoja autoja kaikki. Toki joku muu voi ajatella jotain muuta

. Mutta, mä olen Scania-kotelotuupparifani.
Scania N113CLB-LG / Wiima K202 (9201): kaikki tietää, mikä auto tämä on

. Auto, joka muutti historian kulkua HKL:lla ja Helsingin liikenteessa. Toki Tammelundilla oli jo Helsingin ensimmäiset matalalattia-Mersut, mutta tämä oli Helsingin kaupungin ensimmäinen oma (aluksi toki leasing).
Volvo B10B LE / Carrus City L (9301): myös tämän kaikki tuntenevat. Hyvä auto, mutta kovahko etujousitus.
Scania N113CLL / Carrus City L (9402-9411), seka MaxCi (9502-9522); kaikki yksilöt. Ihan ok, mutta alkuvuosien matalalattiabussien yleisiä ongelmia mm. jousituksen suhteen.
MaxCien hankinta oli mielenkiintoinen prosessi. Alunpitäen piti tulla ihan muuta; 10 Volvo B10L/Carrus City U:ta sekä 11 Scania Carrus City L:ia (vai oliko toisinpäin?), mutta Suomi oli juuri liittynyt EU:n jäseneksi (vuonna 1995) ja niinpa julkiset hankkeet, kuten Helsingin kaupungin bussien hankinnat, piti kilpailuttaa. Kovan kädenväännön ja julkisen kohun jälkeen hankinnat kääntyivät edullisimpaan tarjoukseen eli MaxCeihin. Muistan Hesarin silloisen mielipidekeskustelun aiheesta, jossa kättä väänsivät muutamat joukkoliikennelautakunnan jäsenet. Eras kokoomuslainen jäsen oli jopa sitä mieltä, etta HKL-Bussiliikenteen hankkiessa MaxCeja, niitä pitää lähettää korjattavaksi Ruotsiin Katrineholmiin ja että hän halusi tukea suomalaista koriteollisuutta. Toinen, vihreä jäsen, sitten piti noita väitteitä naurettavina ja populistisina. Joku huomautti myös, ettei Suomi (ja siten myös HKL) voi EU:n jäsenenä tukea kotimaista koriteollisuutta, vaan uusien säännösten myötä bussit oli hankittava sieltä, mistä ne tarjouskilpailun mukaan saatiin edullisimmin. Niin sitten tuli MaxCeja ja allekirjoittanutkin oli niitä hakemassa Katrineholmin tehtailta jouluna 1995. MaxCi numero 9518 on minun Helsinkiin tuoma bussi.
Sitä ennen vuonna 1994 oli ruotsalainen Nakros Bus AB:n 1+2+1-ovinen MaxCi käynyt vierailulla HKL:n Ruhan varikolla ja siellä minäkin sain ensikosketukseni sellaisiin, siis kuljettajana. Tuota aiemmin olin jo matkustanut sellaisilla Tukhomassa SL Bussin hankkimilla ensimmäisilla protoilla (nykyiset Busslink 5021 ja 5022).
MaxCitkin tekivät omalla tavallaan historiaa HKL-Bussiliikenteessä ja ensimmäistä kertaa tuli kokonainen sarja jotain muitakin kuin kotimaassa koritettuja busseja (muutamia protoja lukuunottamatta).
MAN 242F / Wiima K202 (exESA200): aika kaamea peli ajettavuudeltaan ja loppuvaiheessa aivan uskomattoman laiska bussi. Ei paljoa sanottavaa: ajoin tällä linjoilla h22 ja h24.
Vuonna 1993 oli Ruhassa muutamia testibusseja matalalattiaisten hankintaa varten ja itse testasi ainakin MAN (ajoin jopa linjaa h32), Tammelundin Mersu ja kerran oli Renaultkin, ranskalaisilla kilvillä, käymässä varikon pihassa.
Scania L113TLL / Carrus City L (9603-9606): aivan mahtavia busseja ja HKL-Bussiliikenteen ensimmäiset omat matalat telibussit. Hieno hankinta ja olisin suonut noita oleva enemmänkin. Tätä ennen oli TaKL:in Volvo B10M-teli/K202 (olikohan auto 203) "Jätti-Wiima" käynyt Ruhassa testattavana ja olipa se ihan linjallakin pari päivää (h21V).
Volvo B10L(/CNG) / Carrus City U (9501, 9611-9620, 9701-9706, 9814-9824, 9901-9911): melkoista peruskauraa 90-luvun loppuvaiheessa. En pidä ko. bussityyppiä kovin onnistuneena ja nivelbussien 9601 ja 9602 kohtalon moni tällä foorumilla varmaan tunteekin. Kuulemma voivan nykyään aika hyvin Puolassa.
Paras sarja on CNG-versiot 9901-9911, josta allekirjoittaneella oli kunnia ajaa yksilöllä 9905 sen ensimmäisenä liikennöintipäivanä linjaa h77S. Osa niistä oli näet lainassa Varhassa, sillä uudemmat Volvo 7000 (B7L) olivat pahasti myöhässä ja kilpailutettu liikenne piti aloittaa noilla. Huolto kävi sitten aina tankkaamassa niitä Ruhassa mm. päivätauolla.
Volvo 7000 (B7L) tuli myös tutuksi ja sellainen tuli minullekin ko. h77S:n vuoroon, kun niitä viimein tuli Varhaan ja CNG-B10L:t palautuivat Ruhaan.
Mercedes-Benz O405N (9607-9610, 9842-9851, 23-31): noista esittely jo ylemmässä viestissa, eikä mitään lisättävää.
Mercedes-Benz Citaro (9825-9827): omasta mielestäni ihan ok, mutta erilaiset tekniset ongelmat vaivasivat kovasti näitä proto-Citaroita. Oli vakiona mulla linjalla h32.
Scania CN94UB OmniCity (9832-9841,9900): täytyy sanoa, että olin aika innoissani, kun kuulin näitä hankittavan, mutta lopputulos ei ollut lähellekään MaxCien tasoa. Pettymys tähän autotyyppiin ja vaikka muotoilu on aika hienoa (etäisesti tuo mieleeni Scanian varhaisimmat kaupunkibussit, Capitol ja Metropol), niin tekninen toteutus näissä alkusarjan protoissa oli suorastaan heikkoa. Kolinaa ja räminää riittää. Yleensä ajoin näillä Vuosaaren liityntälinjoja, joille nämä hankittiin, mutta erikoisin linja-ajo näillä oli YTV-linjalla 732A, jonne kysyin ko. autoa Varhan pihasta, kun muita ei ollut. Hieman pieni auto seutulinjalle, mutta kyllä sillä nyt yhden sivun ajoi.
Scania N/L94UB/UB6x2(Lahti 402, Scala, Ikarus, Carrus City L): olihan se taas kerran historiallista, kun Lahden Autokorin korittamia busseja alkoi tulla HKL-Bussiliikenteelle. Mihin tämä maailma oli menossakaan

? Ensin ruotsalaisbusseja ja sitten vielä muitakin kuin Carrus Oy Wiiman tuotteita.
Ja olihan ne hienoja ja varsinkin ensimmäiset Carrus City-telit (autot 1-3) olivat niin hienoja linjalla h54, etta lähetin oikein terveiset ja kiitokset laadukkaasta bussista Scan-Autolle. Sieltä kiiteltiin kovasti antamaani positiivista palautetta ja ko. kirjoitukseni julkaistiin Scan-Auton henkilöstölehdessä. Oli ihan hyvä fiilis kiittää hyvästä asiasta ja se, että se todella vaikutti positiivisesti myös laitteen toimittajalla oli erityisen hienoa.
Myös L402-koriset olivat hyviä. Siihen aikaan ajoin ajosarjaa, jossa oli mm. linjoja 452 ja 453, joilla matkustajat olivat aikalailla tympääntyneitä silloisten vakioautojen O405 Mersujen ahtauteen. Kun sitten L402-korisia autoja sarjasta 37-46 alkoi tulla ko. linjoille, niin johan olivat matkustajat "ihmeissään" uusista, tilavista busseistaan. Erityisen vaikutuksen minuun teki ilmanvaihtosysteemi, seka avattavat ikkunat, jotka kesäkuumalla olivat aivan loistavia. Myos linjalla h17 viikonloppuisin olleet N94UB/L402-autot olivat hyviä ja niistä täytyy todeta niiden olevan paljon parempia kuin Scanian oma tuote eli OmniCity, jossa on sama alusta. Scala sitten jatkoi tuota perinnettä, mutta mielestäni heikommalla laadulla, vaikkakin se on saanut tunnustettuja muotoilupalkintojakin.
Ikaruksen korittamat telit (4-8) olivat aluksi hienoja ja eräs vanhempi rouva kehui vuolaasti autoani linjalla 109 (jonne ne hankittiin), etta "onpa hieno bussi". No, Ikarus sitten lahoaa nopeasti ja -karu- totuus paljastuu

.
Volvo B10B LE ja LMF/6x2/Carrus City L ja M (9621-9625, 9828-9831, 9801-9811, 9852-9854, 33-36, 101-102): ei kaipaa esittelyjä ja työpäivä tälläisellä on myös yhtä juhlaa). Sääli, etta teliversiot rapistuivat huomattavasti nopeammin, kun kaksiakseliset. Kun HKL-Bussiliikenne aloitti linjan 732/A likennöinnin (vuonna 1999), olin siellä toki ajamassa. Hitto, että oli upea ajella noilla autoilla 9852-9854. Myös "korsolaiset" eli puolimatalat, 9621-9625 seka 9828-9831, olivat aivan kotonaan noilla Lahdenväylän moottoritielinjoilla. Myöhemmin niitä on käytetty hieman toisarvoisesti myös Helsingin sisäisillä linjoilla, mutta pääsivät taas oikeuksiinsa Suomenojan varikolla, tällä kertaa Olarin linjoilla (120-122). Erityisen hieno on auto 9831, jossa on Mobitec-matriisi-linjakilvet. Olipa se mulla vuokrallakin aikanaan, kun hyvä ystäväni meni naimisiin ja piti järjestää joukkokuljetusta hääpaikalle Klaukkalaan.
Vuonna 2002 lopetin hommani HKL-Bussiliikenteellä ja lähdin Kiinaan. Sen jälkeen olen työskennellyt määräaikaisissa työsuhteissa ensin HKL-Bussiliikenteessä, sitten Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä ja viimeksi Concordia Bus Finlandilla Klovin varikolla. Noista busseista saisi myös juttuja, mutta jääköön se sitten toiseen kertaan (jos kiinnostaa kuulla). Hienoja busseja ja historiaa sekin firma täynnä (mm. Espoon Auton entiset sekä uudet Volvo Cityt ja Jokeri-Volvot). Tulen taas tulevana syksynä laajentamaan kokemustani hyväksi havaitsemani liikenneyhtiön palveluksessa. Nähdään linjalla silloin!