- Liittynyt
- 5 Marraskuu 2006
- Viestit
- 227
Hienoa tekstiä vristolta ja TEP70:ltä. Pistän omaa kokemusta eri malleista vuosien ajalta. Aloitin urani Lähilinjat oy:llä v. 2002.
Scania K113CLB Wiima K202 (autot 2 ja 22): Nämä manuaalivaihteiset autot olivat ripeäliikkeisiä pelejä. Tehoja löytyi 340hv. Autot olivat lämpimiä Wiiman tapaan talvella. Nämä autot olivat aikanaan käytössä s631:llä, myöhemmin 633:lla, sekä joskus satunnaisesti s611:lla. Alusta näissä oli todella jämäkkä, muttei liian kova. Manuaaliautoksi oli vaihteita kevyt käyttää. Autoissa oli valitettavasti jossain hometta, joka haisi selvästi.
Volvo B10B LMF Carrus City M: Tässä olivat minun mielestä Lähilinjojen parhaat autot. Lämpöä riitti talvella ja autoissa oli kivana lisänä verhot. Ajoasennon sai hyvin säädettyä Volvon tapaan. Kun Veolia tuli sitten liikennöimään Keravalle, päästiin taas nauttimaan näistä puolimatalista Cityistä, tosin ilman verhoja
Scania N113CLL Lahti 402 puolimatala: Nämä autot olivat ok työkaluja. Kuljettajan säädöt olivat huonommat kuin Volvossa, ja huonompi mittaristo, Voithin laatikko antoi näille autoille omat sävelensä erilaisten suhinoiden ja äänien suhteen. Autot olivat rivakkakulkuisia. Hidastin näissäkin oli liian tehokas minusta. Tässä mallissa tahtoi olla huurteenpoisto-ongelmia, lasille puhallus oli lehmän henkäyksen luokkaa :lol:
MB Citaro: Tämä auto jakoi mielipiteet kahtia, ja korjaamo oli yhtä mieltä asiasta. Auto oli näppärä käsitellä ketteryyden takia. Rattia ei voinut säätää ajon aikana, vaan paikallaan käsijarrun ollessa päällä. Muuhun kalustoon verrattuna (Lähilinjat) auto oli aika rämisijä. Myös radio puuttui. Omasta mielestä Citaro kuuluu keskustaliikenteeseen, esim. h16, h17 linjoille.
Nykyisellä työnantajalla onkin sitten kalusto monipuolisempaa, mutta huonommin pidettyä ja huollettua.
MB405: Tässä autossa on todellakin nappeja paljon koelaudassa. Ajoasento vähän outo mm. ison ohjauspyörän takia. Iso moottori antaa vaivattoman ajamisen. Melua tosin löytyy moottorista, mutta kori on äänetön eikä rämise
Scania N113CLL MaxCi: Tällä mallilla on tullut ajettua vähän. Ajaminen on ollutkin sitten todella juhlaa automaattiovien suhteen. Kokemukset linjoilta s518, ja kerran oli mulla h71:llä. Tosin muutamassa Helbin MaxCi:ssa tuntuu tehot jonnekkiin kadonneen, kun vertaa samalla tekniikalla olevia Lähilinjojen autoja.
Scania Lahti 402 94UB: Tässä on mielestäni aika onnistunut malli. Kori on aika äänetön, ilmanvaihto hyvä. Ainoa miinus on että ovissa tahtoo olla useimmiten vikaa. Yleensä ottaen ovat Koskelan varikon Lahti 402:set päässeet jo aika hirveän näköisiksi ulkoapäin, ruttuja yms. kolhuja.
Scania K113CLB Wiima K202 (autot 2 ja 22): Nämä manuaalivaihteiset autot olivat ripeäliikkeisiä pelejä. Tehoja löytyi 340hv. Autot olivat lämpimiä Wiiman tapaan talvella. Nämä autot olivat aikanaan käytössä s631:llä, myöhemmin 633:lla, sekä joskus satunnaisesti s611:lla. Alusta näissä oli todella jämäkkä, muttei liian kova. Manuaaliautoksi oli vaihteita kevyt käyttää. Autoissa oli valitettavasti jossain hometta, joka haisi selvästi.
Volvo B10B LMF Carrus City M: Tässä olivat minun mielestä Lähilinjojen parhaat autot. Lämpöä riitti talvella ja autoissa oli kivana lisänä verhot. Ajoasennon sai hyvin säädettyä Volvon tapaan. Kun Veolia tuli sitten liikennöimään Keravalle, päästiin taas nauttimaan näistä puolimatalista Cityistä, tosin ilman verhoja
Scania N113CLL Lahti 402 puolimatala: Nämä autot olivat ok työkaluja. Kuljettajan säädöt olivat huonommat kuin Volvossa, ja huonompi mittaristo, Voithin laatikko antoi näille autoille omat sävelensä erilaisten suhinoiden ja äänien suhteen. Autot olivat rivakkakulkuisia. Hidastin näissäkin oli liian tehokas minusta. Tässä mallissa tahtoi olla huurteenpoisto-ongelmia, lasille puhallus oli lehmän henkäyksen luokkaa :lol:
MB Citaro: Tämä auto jakoi mielipiteet kahtia, ja korjaamo oli yhtä mieltä asiasta. Auto oli näppärä käsitellä ketteryyden takia. Rattia ei voinut säätää ajon aikana, vaan paikallaan käsijarrun ollessa päällä. Muuhun kalustoon verrattuna (Lähilinjat) auto oli aika rämisijä. Myös radio puuttui. Omasta mielestä Citaro kuuluu keskustaliikenteeseen, esim. h16, h17 linjoille.
Nykyisellä työnantajalla onkin sitten kalusto monipuolisempaa, mutta huonommin pidettyä ja huollettua.
MB405: Tässä autossa on todellakin nappeja paljon koelaudassa. Ajoasento vähän outo mm. ison ohjauspyörän takia. Iso moottori antaa vaivattoman ajamisen. Melua tosin löytyy moottorista, mutta kori on äänetön eikä rämise
Scania N113CLL MaxCi: Tällä mallilla on tullut ajettua vähän. Ajaminen on ollutkin sitten todella juhlaa automaattiovien suhteen. Kokemukset linjoilta s518, ja kerran oli mulla h71:llä. Tosin muutamassa Helbin MaxCi:ssa tuntuu tehot jonnekkiin kadonneen, kun vertaa samalla tekniikalla olevia Lähilinjojen autoja.
Scania Lahti 402 94UB: Tässä on mielestäni aika onnistunut malli. Kori on aika äänetön, ilmanvaihto hyvä. Ainoa miinus on että ovissa tahtoo olla useimmiten vikaa. Yleensä ottaen ovat Koskelan varikon Lahti 402:set päässeet jo aika hirveän näköisiksi ulkoapäin, ruttuja yms. kolhuja.
Viimeksi muokannut moderaattori: