Vs: Ratikka ysin tuomat muutokset
Toinen mielenkiintoinen kysymys on linjojen 22 ja 50 tulevaisuus, jotka eivät liity ysiin juuri mitenkään, mutta eiköhän jokin tekosyy löydy näitäkin linjoja kurjistaa. Luonnollisesti koko juttu tulee puskasta ja elokuussa, koska asia lienee vielä "valmistelussa". (valmistelussa= salataan mahdollisimman kauan)
Linjat 22 ja 50 ovat hyviä reittejä Sörnäisten ja Pasilan välillä. Minusta näitä reittejä tulisi parantaa, ei suinkaan lopettaa. 7-ratikka on turhan hidas Pasilan asemalle mennessä, koska kiertää Messukeskukset. Voitaisiin linjata joku Mäkelänkadun linja kulkemaan Sörnäisten jälkeen Hämeentie-Vääksyntie-Teollisuuskatu-Ratapihantie-Koskelantie-Mäkelänkatu ja siitä taas omaa reittiään Mäkelänkadulle ja Tuusulanväylälle. Google Mapsin mukaan lisää ajoaikaa tästä tulisi 4 minuuttia, mutta tämä järjestely ei maksaisi juuri mitään lisää.
Etuja, joita tällä järjestelyllä saataisiin kustannuksitta:
-Bussiliikenne Teollisuuskadulle
-Yhteydet Teollisuuskadulta, Pasilan asemalta ja Messukeskukselta Sörnäisten kautta Itä-Helsinkiin, Mäkelänkadun kautta pohjoiseen
Sama järjestely olisi mahdollista tehdä myös Lahdenväylän suunnan linjoille, laskennallisena aikamenetyksenä siinäkin 4 minuuttia. Voitaisiin valita yksi Tuusulanväylän suunnan linja ja yksi Lahdenväylän suunnan linja "uhrattavaksi" tähän järjestelyyn.
Jos nyt päätettäisiin joku linja kierrättää Pasilan aseman kautta tätä tapaa, niin voitaisiin viedä kierrätystä pidemmällekin ja ajaa suoraan Hakaniemestä jo reittiä Toinen linja-Sturenkatu-Teollisuuskatu. Aikahävikkiä verrattuna Sörnäisten kautta kiertämiseen ei ole, mikäli Pasilan aseman kautta olisi tarkoitus joka tapauksessa mennä. Mikäli taas Tuusulanväylä olisi määränpäänä, ajallinen sakko olisi 2 minuuttia verrattuna Hämeentien ja Mäkelänkadun kautta ajamiseen.
Linjan 23 korvaaminen tapahtuisi siis ottamalla esimerkiksi Maunulan linja 62, joka ajettaisiinkin Hakaniemestä vastedes reittiä Toinen linja-Sturenkatu-Teollisuuskatu-Ratapihantie-Koskelantie-Mäkelänkatu. Linjan 23 Invalidisäätiön pää tulisi toteuttaa jollain muulla linjalla, mutta tämä olisi milestäni järkevää, koska linja 62 ei ole erityisen paljon käytetty ja uusi reitti toisi matkustajia lakkautettavalta tai harvennettavalta 23:lta.