Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Keskustelu USA:n raideliikennejärjestelmistä ei kuulune Länsimetro - ketjuun, joten perustin sille oman ketjun.
No jaa. American Public Transport Associationin (APTA) (www.apta.com) tilastojen mukaan joukkoliikenteen sekä matkamäärät että osuus ovat USA:ssa viime vuosina selkeästi kasvaneet. Nimenomaan pikaraitiotie (light rail) - tyyppiset järjestelmät ovat olleet keskeinen osa kasvua.
Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa (Minneapolis, Dallas, Ottawa) tietääkseni matkamäärät ovat olleet moninkertaiset verrattuna aikaisempaan joukkoliikenteen käyttömääriin ja hyvin suuri osa käyttäjistä on entisiä automatkustajia. Yleensä voidaan puhua äärimmäisen dramaattisesti onnistuneista hankkeista.
USA:ssa vain maankäyttö on niin hajautunutta, että kunkin linjan väestö- ja työpaikkapohja on paljon pienempi kuin vastaavalla linjalla Euroopassa olisi.
Jotakin asiasta kertoo myös se osuus, mikä tilastojen mukaan New Yorkin metrolla on metromatkustajista ja Bostonin pikaraitiotiellä light rail - matkustajista. Näiden linjojen varsi on yhtä tiivistä rakentamista kuin Euroopassa monin paikoin.
USA:ssa ja Kanadassa on otettu oppia ylimitoituksesta, ja perinteisen raitiotien kaltaisia "Streetcar" - järjestelmiä on alettu rakentaa, esim. Portland, Seattle, Tacoma.
Lisää USA:n joukkoliikenteestä löytää mm linkeistä:
APTA www.apta.com
LightRailNow www.lightrailnow.org
Sinänsä nuo USA:n esimerkit olkoot vähän "varoittavia", että kun autoistumisaste on päästetty nousemaan niin korkeaksi kuin on, niin mitkään vippaskonstit eivät tunnu riittävän saadakseen pinttyneet autoilijat joukkoliikenteeseen.
No jaa. American Public Transport Associationin (APTA) (www.apta.com) tilastojen mukaan joukkoliikenteen sekä matkamäärät että osuus ovat USA:ssa viime vuosina selkeästi kasvaneet. Nimenomaan pikaraitiotie (light rail) - tyyppiset järjestelmät ovat olleet keskeinen osa kasvua.
Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa (Minneapolis, Dallas, Ottawa) tietääkseni matkamäärät ovat olleet moninkertaiset verrattuna aikaisempaan joukkoliikenteen käyttömääriin ja hyvin suuri osa käyttäjistä on entisiä automatkustajia. Yleensä voidaan puhua äärimmäisen dramaattisesti onnistuneista hankkeista.
USA:ssa vain maankäyttö on niin hajautunutta, että kunkin linjan väestö- ja työpaikkapohja on paljon pienempi kuin vastaavalla linjalla Euroopassa olisi.
Jotakin asiasta kertoo myös se osuus, mikä tilastojen mukaan New Yorkin metrolla on metromatkustajista ja Bostonin pikaraitiotiellä light rail - matkustajista. Näiden linjojen varsi on yhtä tiivistä rakentamista kuin Euroopassa monin paikoin.
USA:ssa ja Kanadassa on otettu oppia ylimitoituksesta, ja perinteisen raitiotien kaltaisia "Streetcar" - järjestelmiä on alettu rakentaa, esim. Portland, Seattle, Tacoma.
Lisää USA:n joukkoliikenteestä löytää mm linkeistä:
APTA www.apta.com
LightRailNow www.lightrailnow.org