vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,198
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestäjä- ja tilaajaorganisaatiouudistuksen yhteydessä toivoisin hieman keskustelua siitä, onko tarvetta tehdä isompia muutoksia bussilinjoissa ja erityisesti niiden numeroinneissa. Raitioliikenteessäkin voisi olla linjojen uudelleennumeroinnit jossain määrin paikallaan.
Koska metrolinjoja lienee tulevaisuudessa useampia voisi olla paikallaan niidenkin numerointi havannoinnin helpottamiseksi. Matinkylä-Mellunmäki voisi olla metrolinja 1 ja Tapiola-Vuosaari puolestaan metrolinja 2. Tämä tietysti edellyttää sitä, että Länsimetro toteutetaan.
Raitiolinjojen laajentumisen myötä uusille alueille, voisi olla paikallaan, että niidenkin numerointeja laajennetaan. Annetaan raitiolinjoilla vaikkapa numerot 5-19 (1-4 olisi varattuna metrolinjoille). Muutokset voisi toteuttaa niin, että:
1=10
1A=19
Kolmoset siis juuri päätetyn uuden liikennöintisuunnitelman mukaan:
3B=15
3T=5
4=14
6=6
7A=7
7B=17
8=8
9=9
10=11 (mahdollisesti jatketaan aikanaan Laajasalon)
Laajasalon muut ratikkalinjat 12 ja 13
Munkkivuoren mahdollinen raitiolinja olisi numeroltaan 18
Muuten numerointia lisättäisiin uusien raitiolinjojen tarpeen mukaan.
Bussiliikenteessä numerot voisivat siis olla aika ennallaan, kun muutamia keskustan bussilinjoja korvattaisiin raitiolinjoilla.
Bussilinja 18 olisi siis raitiolinja 18, mutta jos sellainen ei koskaan toteudu niin se voisi olla myös 35. Voidaan myös toteuttaa bussilinjojen yhdistämisiä, kuten vaikkapa iso liityntä-suunnitelmassa on. Sen mukaan bussilinja 18 ja 23 on tarkoitus yhdistää linjaksi 18, mutta jospa tuon numero olisikin 23.
Pajamäki tarvinnee oman linjansa keskustasta jatkossakin ja saattaa olla aika utopistista ajatella, että sinne liikennöisi raitiolinja. Jos sellainen olisi niin se voisi olla linjan 18 jatko Munkkivuoresta Taliin ja edelleen Pajamäkeen. Jos sellainen ei koskaan totedu, niin nykyinen bussilinja 14 voisi olla uudellennumeroinnin jälkeen vaikkapa 36.
Mielelläni näkisin nykyisen bussilinjan 14B raitiolinjana ja kiskot Topeliuksenkadulla ja Haartmaninkadulla. Mutta, jollei sellainen toteudu, niin 14B voisi olla bussilinja 25.
Bussilinja 16 puolestaan olisi 26.
Seurasaareen liikennöitäisiin edelleen 24:lla, jollei jotain muutosta tuohon liikenteeseen keksitä. Iso liityntä-suunnitelmassa on sellainen eli linjat 24 ja 55 yhdistettynä linjaksi 55. Onglemana vain on, että Mechelinkadulla ei ole minkäänlaisia joukkoliikenteen etuuksia tai kaistoja nykyään ja se ruuhkautuu auto- ja rekkaliikenteen läpikulkuväylänä usein. Niinpä siellä ei ole juurikaan joukkoliikennettä enää lukuunottamatta ratikkalinjaa 8 aivan alussa ja tyhjänä, muutoin kuin turismiaikaan, kulkevaa bussilinjaa 24. Mutta Seurasaareen tarvitaan säännöllinen joukkoliikenneyhteys, se on aivan selvä. Miten sen voisikin järjestää parhaiten?
Mielestäni, ylipäätään kirjaimista tulisi päästä eroon ja ainoastaan poikkeusliikenteelle antaa kirjain X. Myös yöliikenteellä voisi olla edelleen selkeä N-kirjain.
Koska metrolinjoja lienee tulevaisuudessa useampia voisi olla paikallaan niidenkin numerointi havannoinnin helpottamiseksi. Matinkylä-Mellunmäki voisi olla metrolinja 1 ja Tapiola-Vuosaari puolestaan metrolinja 2. Tämä tietysti edellyttää sitä, että Länsimetro toteutetaan.
Raitiolinjojen laajentumisen myötä uusille alueille, voisi olla paikallaan, että niidenkin numerointeja laajennetaan. Annetaan raitiolinjoilla vaikkapa numerot 5-19 (1-4 olisi varattuna metrolinjoille). Muutokset voisi toteuttaa niin, että:
1=10
1A=19
Kolmoset siis juuri päätetyn uuden liikennöintisuunnitelman mukaan:
3B=15
3T=5
4=14
6=6
7A=7
7B=17
8=8
9=9
10=11 (mahdollisesti jatketaan aikanaan Laajasalon)
Laajasalon muut ratikkalinjat 12 ja 13
Munkkivuoren mahdollinen raitiolinja olisi numeroltaan 18
Muuten numerointia lisättäisiin uusien raitiolinjojen tarpeen mukaan.
Bussiliikenteessä numerot voisivat siis olla aika ennallaan, kun muutamia keskustan bussilinjoja korvattaisiin raitiolinjoilla.
Bussilinja 18 olisi siis raitiolinja 18, mutta jos sellainen ei koskaan toteudu niin se voisi olla myös 35. Voidaan myös toteuttaa bussilinjojen yhdistämisiä, kuten vaikkapa iso liityntä-suunnitelmassa on. Sen mukaan bussilinja 18 ja 23 on tarkoitus yhdistää linjaksi 18, mutta jospa tuon numero olisikin 23.
Pajamäki tarvinnee oman linjansa keskustasta jatkossakin ja saattaa olla aika utopistista ajatella, että sinne liikennöisi raitiolinja. Jos sellainen olisi niin se voisi olla linjan 18 jatko Munkkivuoresta Taliin ja edelleen Pajamäkeen. Jos sellainen ei koskaan totedu, niin nykyinen bussilinja 14 voisi olla uudellennumeroinnin jälkeen vaikkapa 36.
Mielelläni näkisin nykyisen bussilinjan 14B raitiolinjana ja kiskot Topeliuksenkadulla ja Haartmaninkadulla. Mutta, jollei sellainen toteudu, niin 14B voisi olla bussilinja 25.
Bussilinja 16 puolestaan olisi 26.
Seurasaareen liikennöitäisiin edelleen 24:lla, jollei jotain muutosta tuohon liikenteeseen keksitä. Iso liityntä-suunnitelmassa on sellainen eli linjat 24 ja 55 yhdistettynä linjaksi 55. Onglemana vain on, että Mechelinkadulla ei ole minkäänlaisia joukkoliikenteen etuuksia tai kaistoja nykyään ja se ruuhkautuu auto- ja rekkaliikenteen läpikulkuväylänä usein. Niinpä siellä ei ole juurikaan joukkoliikennettä enää lukuunottamatta ratikkalinjaa 8 aivan alussa ja tyhjänä, muutoin kuin turismiaikaan, kulkevaa bussilinjaa 24. Mutta Seurasaareen tarvitaan säännöllinen joukkoliikenneyhteys, se on aivan selvä. Miten sen voisikin järjestää parhaiten?
Mielestäni, ylipäätään kirjaimista tulisi päästä eroon ja ainoastaan poikkeusliikenteelle antaa kirjain X. Myös yöliikenteellä voisi olla edelleen selkeä N-kirjain.