Linjojen ja niiden numeroinnin muutokset joukkoliikenteen organisaatiouudistuksen yhteydessä

Täälläpä onkin monenlaista ehdotelmaa luettavana :) Itse pitäytyisin nykyisessä numeroinnissa joka siis viittaa linjuripuolella postinumerointiin ja seutuliikenteessä pääväyliin ja näin helpottaa suunnistamista ja muistia. Kymmenluvut varaisin tosin vain Helsingin käyttöön, kaikki muut käyttäkööt satalukuja oli linja sitten kunta-tai vyöhykerajat ylittävä tai ei. Raitiolinjoille varaisin ihan optimistisestikin jo numerot 1-15, numerot 2 ja 5 myös uskallettava ottaa käyttöön. Metrossa voitaisiin tosiaan käyttää yhdistelmää M1 jne, se ei sekaannu muitten kanssa kuitenkaan. Vantaankosken radan junatunnus on toki perinteinen, mutta kehäradan valmistuttua tunnuksen voi hyvin vaihtaa, en tosin suomenmielisenä pidä ajatuksesta A=airport, kyllä meidän täytyy nuo tunnukset omasta kielestämme tai edes toisesta kotimaisesta johtaa.
 
Olisiko ehkä parempi näin?

Ei tietenkään, koska se edustaa vain 1/972 rekisteröityjen käyttäjien mielipiteistä.

Yleisesti linjanumeroinnista, koska mun mielestä seudun nykyinen numerointiperiaate on parhain mihin olen missään päin maailmaa (=suppea alue Keski-Euroopassa) törmännyt. Osittainen kiitos Postille.

Raskasraideliikenteelle mä näkisin parhaimmaksi, että länsiraide olisi tunnukseltaan 100, rantarata 200, Martsarin-/kehärata 400, pää-/kehärata 600, päärata 700 Riksuun ja 750 Lahteen sekä itäraide 900 Mellunmäkeen ja 950 Vuosaareen.
Lähijunien pysähtymiskäytännöt ilmaistaisiin lisäkirjaimilla (hoh*): esim. 700 olis nykyinen N-juna, 700N olis nykyinen T-juna, 700Z olis R-juna.
550 Jokeri ja esim. 560 Jokeri 2. Mahdollinen Pokeri olis sitten vaikka se 500.

Bussiliikenteessä pidetään nykyiset 10-, 20-... 90-suunnat pääosin nykyisellään Helsingin sisäisessä liikenteessä. Espoossa ja Kirkkonummella Länsiväylän tietämillä numerointi olisi 101-199, rantaradan tietämillä 201-299 jne.

Ratikoiden numeroinniksi jää siis 1-19 koska 20:ä pienemmät numerot saa helposti poistettua bussilinjoilta – Helsingissä kun ei juuri 10-sarjan busseja tarvita. Mutta en mä nyt erityisesti mitään linjanumerovarauksia tekisi pitemmäksi aikaa.

PS. *=lisäkirjaimet ok, mutta niitä on nykyisin aivan liikaa

PPS. Nykyisestä numeroinnista mua häiritsee kaikkein eniten linjapari 415/451. Mä en muista kumpi on Ylästön ja kumpi pikalinja. Logiikkakin on pettänyt suunnittelijoilta, koska 415/415Z-pari olis paljon parempi!
 
PPS. Nykyisestä numeroinnista mua häiritsee kaikkein eniten linjapari 415/451. Mä en muista kumpi on Ylästön ja kumpi pikalinja. Logiikkakin on pettänyt suunnittelijoilta, koska 415/415Z-pari olis paljon parempi!

Mun mielestä tuossa taas on hyvinkin selkeä logiikka: 451 vie Ylästöön kuten linjat 51 ja 651. 415 puolestaan rimmaa 615:n kanssa.
 
Täälläpä onkin monenlaista ehdotelmaa luettavana :) Itse pitäytyisin nykyisessä numeroinnissa joka siis viittaa linjuripuolella postinumerointiin ja seutuliikenteessä pääväyliin ja näin helpottaa suunnistamista ja muistia.

Nykyjärjestelmä on ihan hyvä. Sitä voitaisiin parantaa korjaamalla HKL:n bussinumerot siten, että pääväylä selviäisi linjanumerosta. Jos on joku reitti, joka ajaa keskustaan ihan eri reittiä kuin muut, niin sille voisi olla oma ensimmäinen numeronsa, esimerkiksi juuri 5 kuten 51:llä erottamassa sen muista. Vinottaislinjoille voisi olla ehkä oma alkunumeronsa, koillisesta lounaaseen meneville linjoille omansa ja luoteesta kaakkoon meneville omansa. Näin ensimmäinen numero selvittäisi, mihin päin keskustaa ja mihin lähiösuuntaan linja kulkee. Aidot poikittaislinjat voisivat olla edelleen 5:sia.
 
Takaisin
Ylös