vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,198
Voisin väittää, että Helbin tällä hetkellä kärsimä kova kuljettajapula on vain jäävuoren huippu YTV-alueella ja yhtäkaikki kaikki alueen bussifirmat kärsivät jonkinasteisesta kuljettajavajeesta tai ainakin vaihtuvuus on hyvinkin suurta. Joku suurvoitto jollakin kilpailutuskierroksella jollekin toiselle firmalle tuo aivan samat ongelmat senkin eteen.
Mitä tälle loputtomalta tuntuvalle kierteelle olisi tehtävissä?
Kun kuljettajantyö on muuttunut epävarmaksi ja ainakaan kokonaista työuraa siitä on nykyään vaikea suunnitella, ala ei ole kovi huokutteleva enää. Puhun nyt siis kilpailutuksen tuomasta tilanteesta joukkoliikenteen hoidon arkielämässä, jonka tarkoituksena oli toki tuoda monta hyvää parannusta joukkoliikenteeseen ja saada se tehokkaammaksi, ainakin paperilla. Liikenteentilaajat vaativat, aivan oikein, kuntalaisten rahoille parasta mahdollista vastinetta niin palvelun laadun kuin kalustonkin suhteen ja kuitenkin yrittäen mahdollisimman hyvin säästää menoissa. Mahdollisimman halvalla, mahdollisimman hyvää siis. Urhea lähtökohta.
Mutta kun homma menee siihen, ettei bussivuoroille riitä enää kuljettajia ja niitä on lähdettävä värväämään ulkomaille saakka, ei kuullosta hyvältä enää, vaan paniikilta lähinnä. Ne tuntuvat aivan hätäratkaisuilta eivätkä ole omiaan nostamaan joukkoliikenteen palvelutasoa.
Mistä kilpailutus sitten tuli meille? Olikos niin, että Isosta Britanniasta, Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Nyt on mielestäni ihan aihellista kysyä, että mitä kaikkea hyvää se on käytännössä tuonut joukkoliikenteeseemme YTV-alueella?
Miksi Saksan kaupungiessa joukkoliikenne bussiliikennettä myöten ei ole vieläkään kilpailutettua, vaan joukkoliikenteen hoidosta huolehtivat usein aluekeskusten, kaupunkien ja kuntien joukkoliikenneviranomaiset liikennelaitoksineen, jotka ovat joko liikelaitos- tai yhtiömuotoisia. Sama koskee myös Sveitsin kaupunkien joukkoliikennettä. Niissä muuten onkin joukkoliikenteen painopiste raideliikenteessä ja bussiliikenne lähinnä avustaa sitä. Olisiko sekin syy panostaa meilläkin entistä enemmän siihen? Jospa YTV-alueellakin olisi näin: "Helsingin seudun joukkoliikennelaitos Oy" sekä sen tytäryhtöt, jotka vastaavat seudun bussiliikenteestä ja raideliikenteestä kokonaisuudessaan.
En totisesti kaipaa mitään vanhaa, tehotonta ja jäykkää "stalinismi-aikaa", vaan jotain pysyvyyttä ja toimivuutta YTV-alueen joukkoliikenteeseen. Me kuntalaiset maksamme siitä, että kaupungin joukkoliikenne hoidetaan hyvin ja laadukkaasti.
Onko kilpailutus ainoa keino joukkoliikenteen kustannustason kurissapitämiseen. Meillehän kilpailutus tuli 1990-luvun alun lamavuosien myötä, jolloin kaikki oli tiukalla ja piti säästää. Nyt, yli kymmenen vuotta sen jälkeen, ollaan siinä tilanteessa, että kustannustaso saattaa nousta rajustikin, koska bussiyhtiöt tarjosivat palveluitaan tappiollisia tarjouksia tekemällä ja siten voittamalla liikennettä itselleen. Tämä ei ainakaan lupaa mitään hyvää tulevaisuudessa.
Nostakaa kissa pöydälle
!
Mitä tälle loputtomalta tuntuvalle kierteelle olisi tehtävissä?
Kun kuljettajantyö on muuttunut epävarmaksi ja ainakaan kokonaista työuraa siitä on nykyään vaikea suunnitella, ala ei ole kovi huokutteleva enää. Puhun nyt siis kilpailutuksen tuomasta tilanteesta joukkoliikenteen hoidon arkielämässä, jonka tarkoituksena oli toki tuoda monta hyvää parannusta joukkoliikenteeseen ja saada se tehokkaammaksi, ainakin paperilla. Liikenteentilaajat vaativat, aivan oikein, kuntalaisten rahoille parasta mahdollista vastinetta niin palvelun laadun kuin kalustonkin suhteen ja kuitenkin yrittäen mahdollisimman hyvin säästää menoissa. Mahdollisimman halvalla, mahdollisimman hyvää siis. Urhea lähtökohta.
Mutta kun homma menee siihen, ettei bussivuoroille riitä enää kuljettajia ja niitä on lähdettävä värväämään ulkomaille saakka, ei kuullosta hyvältä enää, vaan paniikilta lähinnä. Ne tuntuvat aivan hätäratkaisuilta eivätkä ole omiaan nostamaan joukkoliikenteen palvelutasoa.
Mistä kilpailutus sitten tuli meille? Olikos niin, että Isosta Britanniasta, Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Nyt on mielestäni ihan aihellista kysyä, että mitä kaikkea hyvää se on käytännössä tuonut joukkoliikenteeseemme YTV-alueella?
Miksi Saksan kaupungiessa joukkoliikenne bussiliikennettä myöten ei ole vieläkään kilpailutettua, vaan joukkoliikenteen hoidosta huolehtivat usein aluekeskusten, kaupunkien ja kuntien joukkoliikenneviranomaiset liikennelaitoksineen, jotka ovat joko liikelaitos- tai yhtiömuotoisia. Sama koskee myös Sveitsin kaupunkien joukkoliikennettä. Niissä muuten onkin joukkoliikenteen painopiste raideliikenteessä ja bussiliikenne lähinnä avustaa sitä. Olisiko sekin syy panostaa meilläkin entistä enemmän siihen? Jospa YTV-alueellakin olisi näin: "Helsingin seudun joukkoliikennelaitos Oy" sekä sen tytäryhtöt, jotka vastaavat seudun bussiliikenteestä ja raideliikenteestä kokonaisuudessaan.
En totisesti kaipaa mitään vanhaa, tehotonta ja jäykkää "stalinismi-aikaa", vaan jotain pysyvyyttä ja toimivuutta YTV-alueen joukkoliikenteeseen. Me kuntalaiset maksamme siitä, että kaupungin joukkoliikenne hoidetaan hyvin ja laadukkaasti.
Onko kilpailutus ainoa keino joukkoliikenteen kustannustason kurissapitämiseen. Meillehän kilpailutus tuli 1990-luvun alun lamavuosien myötä, jolloin kaikki oli tiukalla ja piti säästää. Nyt, yli kymmenen vuotta sen jälkeen, ollaan siinä tilanteessa, että kustannustaso saattaa nousta rajustikin, koska bussiyhtiöt tarjosivat palveluitaan tappiollisia tarjouksia tekemällä ja siten voittamalla liikennettä itselleen. Tämä ei ainakaan lupaa mitään hyvää tulevaisuudessa.
Nostakaa kissa pöydälle
Viimeksi muokattu: