Bussiliikenteen kriisi YTV-alueella

Ruuhkissa voitaisiin puolet lähdöistä ajaa aivan hyvin korkeilla nivelillä koska suurin osa matkustajista on työmatkalaisia ja koululaisia jotka eivät matalaa lattiaa kaipaa, ai niin! sehän ei käy kun tämä on BRÄNDÄTTY linja jota ajetaan korkeatasoisella ja yhtenäisellä kalustolla.

Ei Jokerille ollut pakko tarjota pelkästään uutta kalustoa. Esimerkiksi HelB tarjosi muistaakseni ruuhkavuoroihin vuosimallin 2000 Ikaruksia. Nivelautojakin olisi saanut tarjota, mutta sitä ei yksikään tarjoaja tainnut tehdä. Concordia puolestaan päätti tarjota liikenteen sataprosenttisesti uusilla Euro 5 -päästötason Volvoilla. Veikkaanpa, että moni Jokeri-linjan käyttäjä on paljon tyytyväisempi nykyiseen kalustoon kuin olisi ollut HelB:n raato-Ikaruksiin.
 
Jokerilinjahan on parasta, mitä pääkaupunkiseudun bussiliikenteelle on viime vuosina tapahtanut. Nämä kapasiteettiongelmathan johtuvat siitä, että sen suosio ylitti kaikki etukäteen laaditut arviot. Kyllä kaluston laadulla oma osuutensa linja suosioon on.

Ehkäpä nykyistä kapasiteettiongelmaa ei olisi, jos HelB olisi saanut tahtonsa lävitse ja päässyt ajamaan Jokerilinjaa ja sen ruuhkavuoroja 2000-luvun teliautoillaan. Mitenköhän HelB olisi selviytynyt Jokerilinjan ruuhkavuorojen ajamisesta.

On hieman outoa, että pääkaupunkiseudun suosituin bussilinja on mukana Bussiliikenteen kriisikeskustelussa.
 
Tämä on hieman ongelmallinen asia, sillä linjavaali- ja järjestysnumerojärjestelmä on nimenomaan kuljettajien ja heidän ammattiliittojensa järjestämä asia, eikä sen katsota edes koskevan työnantajaa.

Linjavaalien murentaminen olisi erittäin kovan väännön takana. Tosin linjavaalien poistamisen jälkeen yhtiö olisi nuoremmille houkuttelevampi paikka.

Ruuhkasarjojen poistaminen voisi auttaa ja menisi todennäköisesti henkilöstöllekin helposti läpi. Ruuhkasarjat ovat periaatteessa Helbille kilpailuetu. Niistä ei ole kuitenkaan iloa, jos ko. kuljettajia siirtyy parempien ansioiden perässä muihin firmoihin. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin AKT:n sopimus ei tee ruuhkasarjojen ylläpitämistä yritykselle mielekkääksi, koska päiväajastakin pitäisi lähes koko ajalta maksaa palkkaa (palkaton tauko saa olla ilmeisesti enintään 1 h 45 min). Kunnallisen puolen sopimuksessa puolestaan yli tunnin palkattoman tauon jälkeen täytyy alkaa maksamaan ruuhkalisää. Jos meni metsään, pyydän paremmin tietäviä oikaisemaan. Väliratkaisuna voisi olla kunnallisella puolella ruuhkalisän korottaminen ja palkattoman tauon pidentäminen. Tällä päivätaukoja saisi venytettyä ja ruuhkasarjoja edelleen minimoitua.

Kilpailutuksessa yhtenä ongelmana on, että tilaajia on pääkaupunkiseudulla vain kaksi eli kysessä on oligosponi. Tulevaisuudessa tilaajien määrä vähenee yhteen eli saavutetaan monopsoni. Markkinat ovat varsin epätäydelliset, koska molemmilla tilaajilla markkinat ovat auki vain kerran vuodessa. Päivittäiseen kauppaan ei kannata siirtyä, mutta pitäisi kyetä kehittämään menetelmiä, joilla laadun merkitys kasvaa ja tarjoajilla on suuremmat vaikutusmahdollisuudet markkinaosuuden hallitsemiseen. Tällä hetkellä on paljon arpapeliä, kuinka suuri potti kilpailutuskierroksella tulee. Jos haluaa olla mukana, on tarjottava, mutta sattumalta voikin tulla kaikki kilpailutuskierroksen liikenne. Markkinaosuuksien isot vaihtelut tuottavat aina sopeutumistappioita yritykselle.
 
Valtio ei pumppaa rahaa Pohjolan Liikenteeseen, vaan se on liiketaloudellisesti kannattava yritys.

Pohjolan Liikenne on hoitanut varsin malliikkaasti U-liikenteen hankinnan. Sekä lännestä että idästä on ostettu yhtiöitä, jotka hoitavat nykyään U-liikennettä. Pääkaupunkiseudun markkinaosuuteen verrattuna yhtiöllä on U-liikennettä melko paljon ja lipputuloja saadaan YTV:ltä ilman kilpailuttamista. Pitkällä tähtäyksellä tämäkin ilo toki varmaan päättyy.
 
Tosin linjavaalien poistamisen jälkeen yhtiö olisi nuoremmille houkuttelevampi paikka.

Ja muutamia vuosia yrityksessä työskennelleitä alkaisi lähteä pois muihin firmoihin paremman tuntipalkan perässä. Nyt heitä pitää HelB:issä työvuorojärjestelmän valintamahdollisuus.
 
Ja muutamia vuosia yrityksessä työskennelleitä alkaisi lähteä pois muihin firmoihin paremman tuntipalkan perässä. Nyt heitä pitää HelB:issä työvuorojärjestelmän valintamahdollisuus.

Jos kaikissa firmoissa olisi samat ehdot, niin yhtiöt joutuisivat kilpailemaan porukasta hyvällä huolenpidolla. Jos osa firmoista pitää porukkaa halvemmalla palkalla, niin kilpailu vääristyy ja eri ehdot tuottavat rekrytointiongelmia.
 
Tämä on hieman ongelmallinen asia, sillä linjavaali- ja järjestysnumerojärjestelmä on nimenomaan kuljettajien ja heidän ammattiliittojensa järjestämä asia, eikä sen katsota edes koskevan työnantajaa. Heillehän on aivan sama kuka kuljettajista minkin vuoron ajaa, kunhan ajaa. Työnantaja on aika-ajoin yrittänyt puuttua siihen muutosten myötä tai jopa sanonut poistavansa sen asioita jäykistävänä asiana, mutta moinen yritys on aina tähän mennessä törmännyt "rautaiseen ay-esirippuun". Ei ole aivan helppoa poistaa järjestelmää, joka on kuitenkin ollut liikennehenkilöstön käytössä jo vuodesta 1945 lähtien. Tietysti totuuden edessä jonkun on herättävä...

Höpö höpö. On niin, että työnantajan vastuulla on työntekijät. Linjavaalit ovat työnantajien keksimä idea, toki siinä on olleet mukana työntekijäjärjestöt mukana luomassa linjavaalijärjestelmää.

Mitä tulee syytöksiin ay-liikettä kohtaan, ne eivät pidä paikkansa.Kyllä ainakin JHL:n ja työntekijöiden keskuudessa ymmärretään erittäin hyvin mistä tulee raha; Asiakkailta.

Joskus ymmärretään väärin ammattiliittojen asenne tahallaan. Luullaan, että työntekijät ovat vain pelkkiä rahan imijöitä. Se on sitä viime vuosisadan alkuista ajattelua, joka näköjään elää vielä tälläkin vuosituhannella.

Väittäisin, että monet työntekijät ovat hyvinkin tyytyväisiä jos viitsittäisiin kehittää työoloja parempaan suuntaan. Ei työntekijät pelkästä palkasta elä!
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tälle loputtomalta tuntuvalle kierteelle olisi tehtävissä?
Työntekijöiden olo tehdään tahallisesti tukalaksi, joita ovat kilpailutus jne. En usko, että missään talossa tunnetaan olonsa turvalliseksi jos tälläinen kilpailutus on...

Ihmiset, kuten sinäkin, tietää mitä turvallisuus on työsuhteen kestoon.

Kuntalaisena,kuskina,täytyy ymmärtää se tosiseikka että mitään ei saa ilmaiseksi...

Mitään tässä yhteiskunnassa ei saa ilmaiseksi, ei työntekijää, ei ruokaa tai asuntoa. Pikkuhiljaa toivon, että ihmiset alkaisivat ymmärtää tämän.

Jos tuntuu siltä, niin muuttaa Venäjälle. Siellä voi tehdä mitä haluaa mistään mitään välittämättä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miten asiat ehkä saataisiin kuntoon

Helsingin Bussiliikenne oy:ssä käytössä oleva linjavaalijärjestelmä juontaa Omnibus yhtiön aikaan.
Kaupungin ostaessa yhtiön (omaisuuden siirtopäivä 29.12.1944), niin kauppakirjaehtoihin kuului maininta henkilökunnalle kuuluvista eduista mm linjavaalista,
työnantaja tosin on muuttanut sen nimeä monta kertaa.

Vaali on monella tapaa menettänyt merkitystään, koska ns. hyviä vanhemman (pieni järjestysnumero) kuljettajan ajoja ei enää ole, ja palvelunumeron saatuasi; on sen sisältö jo seuraavaan ajopäiväkirjaan muuttunut. Kolmi- ja puolivuotinen kokemus järjestelmästä yhtiössä ja muutama sen edeltäjässä puhuvat puolestaan.

Toisaalta voidaan ajatella, että ehto koskisi nimenomaan Helsingin sisällä olevaa liikennettä, ei seutuliikennettä, jolloin työnantaja voisi seutulinjoille sijoittaa kuljettajat mieltymystensä mukaan.
Tämä saattaisi tuoda vanhempaa kilpailijoilta vapautuvaa ja rekrytoitavissa olevaa kuljettajakuntaa taloon, mutta eihän kukaan tule, satoja euroja per kuukausi, pienemmällä palkalla.

Helsingin Bussiliikenne oy pelastuu kaupungin mittavan pääomalainan turvin, jolla kuljettajien palkat saatetaan yleissitovan työehtosopimuksen tasoon. Tähän yksinään menee noin 7 miljoonaa euroa vuodessa, mutta sehän on tuloksen teossa verotuksessa vähennettävää menoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös