Hyviä kantaaottavia kirjoituksia on pohdiskeluni poikinut näköjään, hyvä niin.
Onko kriisi siis "kriisi"?
En nyt ole missään nimessä tarkoittanut pitäväni bussiliikenteen kilpailutusta minään varsinaisena mörkönä ja paluuta vanhaan systeemiin kaiken pelastuksena. Tarkoitukseni oli lähinnä herättää keskustelua asiasta ja ihan hyvin on näköjään onnistunut. Itse toin näkökulmiani esiin ihan "tuosta vaan" omasta päästäni, sillä en ole varsinaisesti joukkoliikenteen kilpailutuksen enkä yhtiötalouden asiantuntija, vaan lähinnä joukkoliikenteen tuotantopuolen ammattilainen. Itse halusin kuulla kilpailutuksen tuomia todellisia hyötyjä alan ammattilaisilta, ajattelijoilta sekä päättäjiltä.
Mutta jotain on tehtävä, jotta joukkoliikenne säilyy todellisena vaihtoehtona myös tulevaisuudessa. Minun on vaikea nähdä tällaisten ajamattomuuksien kuin tällä hetkellä on ollut mitenkään luottamusta herättävinä asioina. Auton hankintaa on varmasti pohtinut yksi ja toinen.
Kuljettajapula ei muuten ole mikään uusi asia, vaan jo 80-luvulla HKL:n bussiliikenneyksikkö järjesti värväystilaisuuksia mm. Tukholmassa ja saikin muutamia ruotsinsuomalaisia riveihinsä. Samaa teki toisaalta myös tukholmalainen SL Buss Ab Helsingissä. Vasta lamavuodet supistivat liikennettä niin, että uusia kuljettajia ei palkattu juuri ollenkaan moneen vuoteen 90-luvun alkupuoliskolla.
Raideliikenteen lisääminen ja yksikkökokojen kasvattaminen runkolinjoilla on yksi keino vähentää bussiliikenteen tarvetta.
Helbillä on tietysti melkoinen rakennemuutos edessään (taas kerran) ja uusi toimitusjohtaja on vasta päässyt kunnolla töihin, eikä hänen aikaansaannoksensa ole vielä kunnolla näkyvissä tänä kesänä ja osa niistä on varmasti vasta ajatuksena hänen päässään. Minusta tuntuu, että siellä voivat vielä vanhat valtarakenteet saada kyytiä ja miten sellaiset muutokset miellyttävät henkilöstöä jää nähtäväksi. Helbillä painaa kuitenkin vielä menneisyys ja jonkinasteinen muutosvastarinta vielä aika voimakkaasti. Se on ihan luonnollista; nostaahan vanha Neuvostoliittokin vielä aika-ajoin päätään maailmanpolitiikassakin.
Haluan myös korostaa, etten ole missään nimessä kilpailutuksen myötä tuomaa ulkomaista työvoimaa vastaa alalla. Itselläni on aina ollut erittäin miellyttäviä ja ammattitaitoisia kollegoita niin kotimaasta kuin ulkomaalaisperäisenäkin. Negatiivisistä kokemuksista en välitä puhua, toki niitäkin aina löytyy ja ihan kansalaisuudesta tai ihonväristä riippumatta. Mutta ehkäpä myös Puolasta tulisi hyviä ammattilaisia; kuitenkin oikean asiakaspalvelukielen osaamista ja kaupunkituntemusta on syytä korostaa. Asenne on mielestäni muutenkin tärkein voimavara tällaiseen asiakaspalvelutehtävään kuin bussinkuljettaja on (sama toki koskee myös muita joukkoliikenteen palvelutehtävissä työskenteleviä). Ala tarvitsee ulkomaalaisperäistä työvoimaa, koska meitä väheneviä ja vanhenevia suomalaisia enää kohta riitä noihin tehtäviin. Olisikin muuten mielenkiintoista nähdä Suomen ja Helsingin alueen västörakenne vaikkapa 100-150 vuoden kuluttua.
Asunhan itsekin ulkomailla ja olen toisen maan kansalaisen puoliso; miten tässä tilanteessa voisi olla rasisti.