- Liittynyt
- 4 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,069
Resiina leden tasoristeys sivuilla luki näin
Voiko samaa laitetta käyttää useammassa kuin yhdessä junassa (ei yhtä aikaa) esim jos PMR:n lättä käyttää lauantaina ja maanantaina sama laite olisi vaikka höyryveturissa jne...
Voiko kyseistä laitteistoa vuokrata/lainata VR:ltä tai RHK:lta
Avoimia kysymyksiä riittää...
Minkä tasoinen kyseisen kulun valvonta laitteiston pitää olla, eli riittääkö se että liikenteen ohjauskeskuksessa näkyy että missä kyseinen museojuna liikkuu, vai pitääkö kyseisen laitteiston vaikuttaa myös junan toimintoihin esim ns pakko jarrutus.Resiina lehti sanoi:sivu 47
Museojunaliikenteelle Rautatievirasto on 20.03.2008 ilmoittanut alustavasti kaavailevansa seuraavia liikennöinti perusteita vuoden 2009 alusta.
Kulunvalvonta olisi Pakollinen vilkkaimmilla pääradoilla, esim koko osuudella Helsingistä kemiin.
Väliasemilta voisi kuitenkin lähteä hiljaisemmille radoille ilman kulun valvontaa ja myös niille saapua. Siten esimerkiksi Keravalta voisi edellee liikennöidä museojunilla Porvoon suuntaan ja esimerkiksi Seinäjoelta Haapamäelle, Kaskisiin ja Vaasaan.
Suurin nopeus ilman kulunvalvontaa museojunilla olisi hiljaisemmilla radoilla 70km/t ja liikennepaikoilla 50km/t, paitsi vaihteiden poikkeavilla raiteilla 20km/t.
Rautatievirasto on tarjonnut asiasta keskustelu mahdollisuutta, ja nyt rautatiemuseoiden ja -harrastajien liitto (RMHL) käykin asiasta neuvotteluja.
Rautatieviraston avaus mahdollistaa ylipäätään museojunaliikennöinnin, sillä koko maassa ei museojunilta enää vaadita ehdottomasti kulunvalvontaa, kun taas kaikella kaupallisella kalustolla se tulee jatkossa olla.
Jatkoneuvotteluilla pyritään saamaan liikenteelle toiminnan mahdollistavat ehdot.
Voiko samaa laitetta käyttää useammassa kuin yhdessä junassa (ei yhtä aikaa) esim jos PMR:n lättä käyttää lauantaina ja maanantaina sama laite olisi vaikka höyryveturissa jne...
Voiko kyseistä laitteistoa vuokrata/lainata VR:ltä tai RHK:lta
Avoimia kysymyksiä riittää...
Viimeksi muokattu: