Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

Parastahan olisi, jos voitaisiin odotella siihen, kunnes yleiseurooppalainen kulunvalvontajärjestelmä otetaan käyttöön. Tällöin sekä VR, museoliikennöitsijät että muut liikennöitsijät saavat JKV-laitteistoa kohtuulliseen hintaan. Eikä tarvitse ihan heti päivittää uudempaan.

Vrt. YLE, Nokia, Digita ja boxit.

Tällä hetkellä ko. yleiseurooppalaisen järjestelmän hinta on n. 3 kertaa niin paljon kuin nykyisen JKV:n hinta.

Yleiseurooppalainen järjestelmä voidaan ottaa käyttöön JKV-radoilla hankkimalla siihen tiedonsiirtosovitin eli STM-yksikkö eli ei tarvitse odotella käyttöön ottoa ratalaitteiden osalta.
 
Mikä ongelma tuossa hinnassa on? HMVY voisi pistää paaliin monta ylimääräistä höyryveturia, lahoimmat peltikoriset matkustajavaunut ja monia muita romuja, joilla tuskin tulee koskaan olemaan käyttöä. Lasken tätä asiaa liiketaloudellisessa mielessä, en sen mukaan että mitä tunnearvoa jollain veturin romiskolla on. Jossain vaiheessa kuitenkin lahoimmat raadot täytyy pilkkoa pois maisemaa pilaamasta. Kylmä totuus on että ilman toimenpiteitä jää loppukin kalusto vaille käyttöä.

HMVY:n perusajatus on ylläpitää kalustoa ajokuntoisena. Toki Hpk:lla on rumannäköiset romulaanit varaosien ym. turvaamiseksi sekä kunnostusta odottavaa rojua muttei ne ketään haittaakaan tuolla erämaassa, jossa sudet (eläin) juoksentelevat ratapihalla? Toki joku puoliksi riisuttu Tk3:n raato puiston portin pielessä on minustakin hieman outo tapaus...

Lahoimmat peltikoriset, eli ne kaksi ainoana jäljellä olevaa esslingenin valmistamaa vaunua vuodelta 1961 muka romutettava? Nehän ovat ainutlaatuisia yksilöitä ja korjausta on suunniteltu sillä käyttövaunuja ei ole liikaa... Sen takia tänä vuonna on rempattu 4 puukorista vaunua. Täytyy kuitenkin yrittää korjata vain muutamaa kohdetta kerrallaan, jotta joku edistyisi.

Käyttökelpoista (katsastettua) kalustoa käytetään liikenteessä sekä ylläpidetään eikä ne ole siellä lojumassa tyhjän panttina. Kysyntää liikenteelle on todella paljon, ehkä porukan määrään nähden liian paljonkin... mutta sehän korjautuu osallistumalla toimintaan - ei urputtamalla foorumeilla.

Laakerivikoja ei nyt kuitenkaan juurikaan pysty ennakolta estämään. Linjalla korjauksia on tehty olosuhteisiin nähden todella nopeasti (esim. Tk3:n laakerivaihto linjalla 12 tuntia) Voitelut tehdään niin kuin kuuluukin. Mitä ihmeellistä on siinä, että kalusto kuluu kun sitä käytetään?
 
Kaleva oli uutisoinut siitä, että myöskin PorHa:n Lättähatun Dm7 olisi käytettävä lähitulevaisuudessa JKV:aa.

Melko kovat kustannukset olisi tulossa yhdistykselle. Valtiovallan pitkää ja karttuisaa kättä tarvittaisiin silloin ehdottomasti ojentumaan PorHa:n auttamiseen siinä asiassa. Myöskin Oulun Kaupunkikin voisi kerrankin panostaa julki-imagoonsa ottamalla osaa kustannuksiin. Lättäri tuo mielestäni matkailullista lisäarvoa Oulun Kaupungin matkailutoimintaan. *assamies*
 
Kaleva oli uutisoinut siitä, että myöskin PorHa:n Lättähatun Dm7 olisi käytettävä lähitulevaisuudessa JKV:aa.

Miksiköhän? Vain käytännössä pohjoiseen ja etelään tapahtuvassa liikennöinnissä tarvittaisiin JKV:tä. Vanhan satamaradan liikennöinti onnistunee ilman JKV:tä koska asema-alueilla liikennöinti on sallittua museokalustolta ilman JKV-laitetta. Lisäksi liikennöinti itään onnistuu, koska sinnepäin ei vaadita JKV:ta. Aina Kouvolaan asti savonrataa seka Imatralle asti joko Kontiomaki - Joensuu, Siilinjärvi - Joensuu, Pieksämäki - Joensuu tai Pieksämäki - Savonlinna reittejä myöten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Museokalustolla ei voida Oulussa liikennöidä ilman poikkeuslupaa ilman JKV:tä liikennepaikkavälillä ( Helsinki - ) Oulu - Tuira ( -Kemi ) . Lisäksi Pitkänmöljäntien tasoristeystä ennen on nykyisin "seis" -levy tasoristeyksen kiskojen alla olevan pölkytyksen/raiteen huonon kunnon vuoksi ( siis käytännössä heti Tuirassa jokisillan jälkeen ). Oma villi veikkaukseni on, että Hietasaaren radan museojuna-ajelut päättyivät kesään 2008.
 
Museokalustolla ei voida Oulussa liikennöidä ilman poikkeuslupaa ilman JKV:tä liikennepaikkavälillä ( Helsinki - ) Oulu - Tuira ( -Kemi ) .

RHK:n julkaisun F2/2008 "Rataverkon kuvaus 1.6.2008" mukaan Tuira on Oulun liikennepaikan osa ja tässä ketjussa on aiemmin kerrottu, että liikennepaikalla voi ajaa museojunalla ilman JKV:tä viittäkymppiä.
 
Kappas, näinhän tuo näköjään onkin. 12.11. ajelu PoRha:n Rau:lla kuitenkin edellytti poikkeuslupaa. Mutta täytyypä nyt tarkistaa edellyttikö juuri tämä Oulu-Tuira väli sitä poikkeuslupaa vai käytettävä kalusto vai joku muu.
 
Miten sähköjunalla voi käydä Nikkilässä, onko rata sähköistetty? Olen luullut, ettei. Kun siellä kerran on sähköt niin eihän paikallisliikenteen ulottaminen sinne ole temppu eikä mikään.

Sähköistetty se on. Sähköt taitavat yltää Skjöldvikiin asti, jonne rata päättyy.
 
Sähköistetty se on. Sähköt taitavat yltää Skjöldvikiin asti, jonne rata päättyy.

Kiitoksia tiedosta! Muistelisin, että Sipoo on halunnut lähijunaliikennettä Nikkilään, mutta homma on kaatunut sähköistämisen kustannuksiin. Muistan siis väärin, joku muu syy siinä on sitten takana ettei osa K-junista voi jatkaa Nikkilään.
 
Muistan siis väärin, joku muu syy siinä on sitten takana ettei osa K-junista voi jatkaa Nikkilään.
Kyseessä on Matkustaja/Asukasmäärä välillä Kerava-Nikkilä, ainakin niin sanottiin muutama vuosi sitten.
Nikkilän henkilöjunaliikenteen tulevaisuus riippuu todennäköisesti ihan Sipoon kyvystä kaavoittaa tarpeeksi asutusta radan varteen.
 
Kyseessä on Matkustaja/Asukasmäärä välillä Kerava-Nikkilä, ainakin niin sanottiin muutama vuosi sitten.
Nikkilän henkilöjunaliikenteen tulevaisuus riippuu todennäköisesti ihan Sipoon kyvystä kaavoittaa tarpeeksi asutusta radan varteen.

Kaikki riippuu lähinnä Sipoon ja YTV-alueen yhteistyöstä, ilmeisesti myös hieman siitä, mihin maakuntaan kunta kuuluu. Jos Nikkilästä kulkisi Keravan kautta Helsinkiin lähijuna ja kuukausilippu maksaisi aikuiselta korkeimmillaan 118 euroa, kulkijoita varmasti riittäisi tarpeeksi, sanoi nykyiset arviot mitä tahansa. Tottakai tuolloin myös Sipoo huomioisi radanvarren kaavoituksissaan. Kukapa nyt haluaisi kaavoittaa "aution" radan varteen, kun kuitenkaan ei voi luottaa siihen, että juna joskus sinne kulkisi?
 
Takaisin
Ylös