Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

Sipoo on ihan turha kunta. Nikkilä pitäisi pakkoliittää Keravaan, niin jo alkaisi kehitystä tapahtua.
Sipoon voisi pilkkoa: Pohjois-Sipoo (Nikkilä ym.) Suur-Tuusulan osaksi ja Etelä-Sipoo (Söderkulla ym.) voisi jäädä änkyröimään itsekseen tai liittyä joko Helsinkiin tai Porvooseen.

Jos saataisiin kunnon metropolihallinto Helsingin seudulle, voisi Söderkulla toimia itsenäisenä peruskuntana osana Helsingin seutua. Suur-Tuusula muodostaa sopivan kehyskaupunkikokonaisuuden Helsingin ympärille. Suur-Tuusulan "peruskuntia" voisivat olla Hyrylä, Jokela, Järvenpää, Kerava ja Nikkilä.
 
Sipoo on ihan turha kunta. Nikkilä pitäisi pakkoliittää Keravaan, niin jo alkaisi kehitystä tapahtua.

Sipoon voisi pilkkoa: Pohjois-Sipoo (Nikkilä ym.) Suur-Tuusulan osaksi ja Etelä-Sipoo (Söderkulla ym.) voisi jäädä änkyröimään itsekseen tai liittyä joko Helsinkiin tai Porvooseen.

Liitettäessä Nikkilä Sipoosta Keravaan, Keravasta tulisi todennäköisesti kaksikielinen kunta (= yli 3000/yli 8 % ruotsinkielisiä). (Ainakin Keravasta pitäisi tehdä kaksikielinen, jottei siirto olisi kielilain 35 § vastainen.) Tätä keravalaiset tuskin haluaisivat, ja luultavasti Nikkilän ruotsinkielisetkään eivät olisi kovinkaan tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Ruotsinkielisten osuus on Sipoossa nyt n. 40 %, kun Keravassa se on n. 1 %.
 
Takaisin
Ylös