- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Oulu on Suomen 6. suurin kaupunki ja vuoden vaihteessa Jyväskylästä tulee virallisestikin Suomen 7. suurin kaupunki. Nopeimmat junayhteydet näiden välillä ovat Oulusta päin 6h 5min (Pieksämäen kautta) ja paluusuuntaan 6h 2min (Tampereen kautta!). Etäisyys suorinta rautatietä pitkin on RHK:n kartalta laskien 388,9 km. Nopeudeksi tulee noin 65 km/h. Kuka nykyaikana käyttää näin hidasta yhteyttä? (Paitsi minä) Enimmäkseen ajetaan omilla autoilla.
RHK:n Rataverkon kuvauksen 1.6.2008 mukaan matkustajajunien suurin sallittu nopeus Äänekosken ja Haapajärven välillä on 60 km/h. Rataosa on kuulemma tarkoitus parantaa puukuljetusten tarpeisiin. Mitäs jos parannettaisiin myös matkustajakuljetusten tarpeisiin? Esimerkiksi nopeudelle 140 km/h. Matka Oulun ja Jyväskylän välillä kestäisi kuuden tunnin sijasta enintään neljä tuntia. Matka-ajan lyhenemisen vaikutus matkustajamääriin tunnetaan vaikkapa Kerava-Lahti-oikoradalta. Tässä tapauksessa prosentuaalinen lisäys olisi suurempi, koska nykyinen yhteys on toivottoman hidas. Sitä paitsi tuntuu typerältä lähteä Tampereelle, jos haluaa Jyväskylästä Ouluun - katsokaa vaikka kartasta.
Nyt joku lukija aikoo huomauttaa, että onhan Oulussa ratapihan takana linja-autoasema. Onjoo: matka-aika on 4h 40min - 5h 20min. Ja, aivan totta, jos kelpaa saapua Jyväskylään klo 01.15, niin matka-aika on 4h 25min, tai jos sopii lähteä Jyväskylästä 00.35, niin matka-aika on "vain" 4h 15min. Tuskin on kysyntäpiikkiä noina aikoina. Sitä paitsi juna houkuttelee matkustajia enemmän kuin linja-auto. Tällä on merkitystä, jos halutaan edistää joukkoliikenteen käyttöä yleisesti.
Joukkoliikennefoorumia lueskelemalla saa vaikutelman, että Suomessa joukkoliikenne tapahtuu enimmäkseen Helsingin rajojen sisällä (plus YTV-alueella), jonkin verran Turun ja Tampereen seudulla ja viime aikoina joukkoliikennettä on yllättäen alettu kaivata niin odottamattomassa paikassa kuin Rovaniemellä. Tuskin tähänkään ketjuun tulee muuta kuin enintään joku kuoppaava kommentti.
RHK:n Rataverkon kuvauksen 1.6.2008 mukaan matkustajajunien suurin sallittu nopeus Äänekosken ja Haapajärven välillä on 60 km/h. Rataosa on kuulemma tarkoitus parantaa puukuljetusten tarpeisiin. Mitäs jos parannettaisiin myös matkustajakuljetusten tarpeisiin? Esimerkiksi nopeudelle 140 km/h. Matka Oulun ja Jyväskylän välillä kestäisi kuuden tunnin sijasta enintään neljä tuntia. Matka-ajan lyhenemisen vaikutus matkustajamääriin tunnetaan vaikkapa Kerava-Lahti-oikoradalta. Tässä tapauksessa prosentuaalinen lisäys olisi suurempi, koska nykyinen yhteys on toivottoman hidas. Sitä paitsi tuntuu typerältä lähteä Tampereelle, jos haluaa Jyväskylästä Ouluun - katsokaa vaikka kartasta.
Nyt joku lukija aikoo huomauttaa, että onhan Oulussa ratapihan takana linja-autoasema. Onjoo: matka-aika on 4h 40min - 5h 20min. Ja, aivan totta, jos kelpaa saapua Jyväskylään klo 01.15, niin matka-aika on 4h 25min, tai jos sopii lähteä Jyväskylästä 00.35, niin matka-aika on "vain" 4h 15min. Tuskin on kysyntäpiikkiä noina aikoina. Sitä paitsi juna houkuttelee matkustajia enemmän kuin linja-auto. Tällä on merkitystä, jos halutaan edistää joukkoliikenteen käyttöä yleisesti.
Joukkoliikennefoorumia lueskelemalla saa vaikutelman, että Suomessa joukkoliikenne tapahtuu enimmäkseen Helsingin rajojen sisällä (plus YTV-alueella), jonkin verran Turun ja Tampereen seudulla ja viime aikoina joukkoliikennettä on yllättäen alettu kaivata niin odottamattomassa paikassa kuin Rovaniemellä. Tuskin tähänkään ketjuun tulee muuta kuin enintään joku kuoppaava kommentti.