RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Helsinki pärjäsi myös tänä vuonna mainiosti Euroopan kaupunkien välisessä BEST-joukkoliikennevertailussa. Tulokset näyttävät hyviltä myös verrattaessa Helsingin vuoden 2009 lukuja sen aiempien vuosien tuloksiin, sillä joukkoliikenteeseen tyytyväisten vastaajien määrä oli pääkaupunkiseudulla nousussa.
Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse 1300 pääkaupunkiseudun asukasta, helsinkiläisten lisäksi myös espoolaisia ja vantaalaisia. BESTIIN osallistuivat tänä vuonna myös Wien, Geneve, Tukholma, Oslo ja Kööpenhamina.
Matkustajien tyytyväisyyttä mitattiin 10 laatutekijällä. Helsinki oli vertailukaupunkien kärjessä, kun haastateltavilta kysyttiin, olisivatko he valmiita suosittelemaan joukkoliikennettä muille. 81 prosenttia pääkaupunkiseudun haastatelluista vastasi myöntävästi. Helsinki oli ykkösenä myös kysymyksessä, antaako joukkoliikenne vastinetta rahalle: noin ajatteli 51 prosenttia vastaajista.
Kysyttäessä kokonaistyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen Helsinki oli kakkosena Geneven jälkeen. 82 prosenttia pääkaupunkiseudun vastaajista kertoi olevansa tyytyväisiä. Kahtena edellisenä vuonna tyytyväisten osuus jäi alle 80 prosentin.
Helsinki oli kärkikaksikossa myös kysyttäessä liikenteen tarjonnasta, aikatauluissa pysymisestä, matkanteon miellyttävyydestä sekä liikenteen sosiaalisesta imagosta. Pääkaupunkiseudun asukkaat arvostavat joukkoliikennettään, sillä peräti 93 prosenttia vastaajista piti sitä ympäristöystävällisenä ja 94 prosenttia ajatteli sen olevan hyödyksi yhteiskunnalle. Näissä laatutekijöissä kaikki kaupungit saivat korkeita arvosanoja.
Peräti seitsemän laatutekijän tyytyväisyysprosentit kohosivat Helsingissä viime vuodesta, kokonaistyytyväisyyden lisäksi muun muassa henkilökunnan käytös ja liikennetiedottaminen saivat viime vuotta enemmän myönteisiä arvioita.
52 prosenttia vastaajista oli tänä vuonna tyytyväisiä liikenneinformaatioon, kun kahtena edellisenä vuonna tyytyväisten määrä on jäänyt alle 50 prosentin. HKL:n johdonmukainen työ matkustajainformaation kehittämiseksi tuottaa siis vähitellen tulosta. Tyytymättömyys koski lähinnä äkillistä poikkeustiedottamista, sillä yli 80 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että matkaa suunnitellessa tietoa on helppo saada etukäteen.
BEST-tutkimusta on tehty vuodesta 2001 alkaen. Tavoitteena on vertailuanalyysin kautta löytää joukkoliikenteen parhaat tavat toimia, jolloin asukkaiden tyytyväisyyttä oman alueensa liikenteeseen voidaan parantaa ja sen käyttö lisääntyy. Kaupungit siis oppivat toisiltaan. Ne hyötyvät myös siitä, että tuloksista kertyy kullekin kaupungille vuosittaista vertailuaineistoa aiemmista tuloksista, mikä auttaa liikennepalvelujen kehittämisessä.
Best-raportit kokonaisuudessaan
Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse 1300 pääkaupunkiseudun asukasta, helsinkiläisten lisäksi myös espoolaisia ja vantaalaisia. BESTIIN osallistuivat tänä vuonna myös Wien, Geneve, Tukholma, Oslo ja Kööpenhamina.
Matkustajien tyytyväisyyttä mitattiin 10 laatutekijällä. Helsinki oli vertailukaupunkien kärjessä, kun haastateltavilta kysyttiin, olisivatko he valmiita suosittelemaan joukkoliikennettä muille. 81 prosenttia pääkaupunkiseudun haastatelluista vastasi myöntävästi. Helsinki oli ykkösenä myös kysymyksessä, antaako joukkoliikenne vastinetta rahalle: noin ajatteli 51 prosenttia vastaajista.
Kysyttäessä kokonaistyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen Helsinki oli kakkosena Geneven jälkeen. 82 prosenttia pääkaupunkiseudun vastaajista kertoi olevansa tyytyväisiä. Kahtena edellisenä vuonna tyytyväisten osuus jäi alle 80 prosentin.
Helsinki oli kärkikaksikossa myös kysyttäessä liikenteen tarjonnasta, aikatauluissa pysymisestä, matkanteon miellyttävyydestä sekä liikenteen sosiaalisesta imagosta. Pääkaupunkiseudun asukkaat arvostavat joukkoliikennettään, sillä peräti 93 prosenttia vastaajista piti sitä ympäristöystävällisenä ja 94 prosenttia ajatteli sen olevan hyödyksi yhteiskunnalle. Näissä laatutekijöissä kaikki kaupungit saivat korkeita arvosanoja.
Peräti seitsemän laatutekijän tyytyväisyysprosentit kohosivat Helsingissä viime vuodesta, kokonaistyytyväisyyden lisäksi muun muassa henkilökunnan käytös ja liikennetiedottaminen saivat viime vuotta enemmän myönteisiä arvioita.
52 prosenttia vastaajista oli tänä vuonna tyytyväisiä liikenneinformaatioon, kun kahtena edellisenä vuonna tyytyväisten määrä on jäänyt alle 50 prosentin. HKL:n johdonmukainen työ matkustajainformaation kehittämiseksi tuottaa siis vähitellen tulosta. Tyytymättömyys koski lähinnä äkillistä poikkeustiedottamista, sillä yli 80 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että matkaa suunnitellessa tietoa on helppo saada etukäteen.
BEST-tutkimusta on tehty vuodesta 2001 alkaen. Tavoitteena on vertailuanalyysin kautta löytää joukkoliikenteen parhaat tavat toimia, jolloin asukkaiden tyytyväisyyttä oman alueensa liikenteeseen voidaan parantaa ja sen käyttö lisääntyy. Kaupungit siis oppivat toisiltaan. Ne hyötyvät myös siitä, että tuloksista kertyy kullekin kaupungille vuosittaista vertailuaineistoa aiemmista tuloksista, mikä auttaa liikennepalvelujen kehittämisessä.
Best-raportit kokonaisuudessaan
Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: