- Liittynyt
- 11 Toukokuu 2006
- Viestit
- 365
Tässä kuusi linjaehdotustani. Kaikkia näitä ei voi toteuttaa vielä, kuten vaikka linjan 513 matkalta Merihaka-Laajasalo. Olen kirjoittanut osasta aiemmin muissa ketjuissa, mutta tässä tulee ajatukseni koottuna kartalle.
Linja 57 tarjoaa Pihlajistosta ja Pihlajamäestä yhteyden Pasilaan 506:n hoitaessa Latokartanon ja Kontulan Pasilan yhteyttä. 57 tarjoaa yhteyden myös Pajamäestä Pasilaan korvaten linjan 59 reittimuutosta. 57 on nykyreitillään länsipäänsä osalta mielestäni tynkä. Jos 14 lopetetaan Munkkiniemen ratikan myötä 57 on hyvä ehdokas korvaamaan Pajamäen yhteyksiä. 58:n jatkeessa ongelmallista olisi sen kiertely Munkkivuoren ja Munkkiniemen alueella. Tämä linja olisi nopeampi ja suoraviivaisempi.
Linja 59 korvaa linjan 16 Kulosaaressa ja linjan 22 kokonaisuudessaan. Raitiolinja 9:n jatke ei korvaa kunnolla linjaa 59. Linjan 22 reittiä muuttamalla voisi Itä-Helsingin ja Ilmalan välisen yhteyden saada säilymään. Jos linja kulkee vain arkisin, viikonloppuisin Kulosaaren yhteyksiä voisi korvata 58N Itäkeskus-Kulosaari-Pasila-Munkkivuori.
Jos linja 23 lopetetaan, tarvitaan sille korvaaja. Jos Toiselle linjalle ei saada ratikkaliikennettä, silloin tarvitaan korvaavaa bussiliikennettä. 62 on taas ehdotukseni. 62 uudella reitillään tarjoaa yhteyden myöskin Maunulasta Linnanmäelle ja Messukeskukseen sen lisäksi, että se hoitaa Toisen linjan yhteyksiä.
503 uudella reitillä parantaa Keilaniemen yhteyksiä.
Junalla pääsee Espoon keskuksestä Helsingin keskustaan nopeammin kuin bussilla varsinkin tulevaisuudessa, jos kaupunkirataa jatketaan Espoon keskukseen ja Kirkkonummelta tulevilta lähijunilta poistetaan välipysähdyksiä Espoon keskuksen ja Leppävaaran väliltä. Linjan 213 tärkein tehtävä nykyäänkin on tarjota yhteyksiä Meilahteen ja Töölöön. Tässä 513, yhdistelmä linjoista 213 ja 53, tarjoaa nuo samat yhteydet ja näiden lisäksi yhteyden Kallioon ja mahdollisesti myös Laajasaloon, jos ratikkasillalle tulee bussilla-ajomahdollisuus.
Linja 57 tarjoaa Pihlajistosta ja Pihlajamäestä yhteyden Pasilaan 506:n hoitaessa Latokartanon ja Kontulan Pasilan yhteyttä. 57 tarjoaa yhteyden myös Pajamäestä Pasilaan korvaten linjan 59 reittimuutosta. 57 on nykyreitillään länsipäänsä osalta mielestäni tynkä. Jos 14 lopetetaan Munkkiniemen ratikan myötä 57 on hyvä ehdokas korvaamaan Pajamäen yhteyksiä. 58:n jatkeessa ongelmallista olisi sen kiertely Munkkivuoren ja Munkkiniemen alueella. Tämä linja olisi nopeampi ja suoraviivaisempi.
Linja 59 korvaa linjan 16 Kulosaaressa ja linjan 22 kokonaisuudessaan. Raitiolinja 9:n jatke ei korvaa kunnolla linjaa 59. Linjan 22 reittiä muuttamalla voisi Itä-Helsingin ja Ilmalan välisen yhteyden saada säilymään. Jos linja kulkee vain arkisin, viikonloppuisin Kulosaaren yhteyksiä voisi korvata 58N Itäkeskus-Kulosaari-Pasila-Munkkivuori.
Jos linja 23 lopetetaan, tarvitaan sille korvaaja. Jos Toiselle linjalle ei saada ratikkaliikennettä, silloin tarvitaan korvaavaa bussiliikennettä. 62 on taas ehdotukseni. 62 uudella reitillään tarjoaa yhteyden myöskin Maunulasta Linnanmäelle ja Messukeskukseen sen lisäksi, että se hoitaa Toisen linjan yhteyksiä.
503 uudella reitillä parantaa Keilaniemen yhteyksiä.
Junalla pääsee Espoon keskuksestä Helsingin keskustaan nopeammin kuin bussilla varsinkin tulevaisuudessa, jos kaupunkirataa jatketaan Espoon keskukseen ja Kirkkonummelta tulevilta lähijunilta poistetaan välipysähdyksiä Espoon keskuksen ja Leppävaaran väliltä. Linjan 213 tärkein tehtävä nykyäänkin on tarjota yhteyksiä Meilahteen ja Töölöön. Tässä 513, yhdistelmä linjoista 213 ja 53, tarjoaa nuo samat yhteydet ja näiden lisäksi yhteyden Kallioon ja mahdollisesti myös Laajasaloon, jos ratikkasillalle tulee bussilla-ajomahdollisuus.