HSL:n hallituksen ensi viikon esityslistalla on raitiovaunukaluston kehittämissuunnitelman muuttaminen niin, että 10 vanhempaa nivelraitiovaunua varustetaan peruskorjauksen yhteydessä matalalattiaisella väliosalla 2011 - 2012.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mun mielestäni tuossa puhutaan juuri linjojen h4 ja h10 ruuhkavuoroista. Pieni lainaus hankkeenkuvaustekstistä:Vaikka voihan toki olla, ettei niitä ruuhkia lopulta seiskalta otetakaan.
RAITIOVAUNUKALUSTON KEHITTÄMISSUUNNITELMAN MUUTTAMINEN sanoi:Väliosallisten vaunujen suurempaa kokoa on hyödynnetty ensivaiheessa lisäkapasiteettina kuormitetuilla raitiolinjoilla 4 ja 10. Suurempien vaunujen avulla voidaan toisaalta hieman pidentää ruuhkan tiheimpiä vuorovälejä ruuhka-ajan vaunumäärän pienentämiseksi sekä linjojen keskinäisen tahdistamisen ja vakiominuuttisten aikataulujen aikaansaamiseksi. Vuorovälien muuttaminen edellyttää kapasiteetiltaan yhdenmukaisen kaluston käyttöä kullakin linjalla.
Esityslistassa kerrotaan rehellisesti myös, että hankkeen tarkoituksena on pidentää ruuhkan vuorovälejä. Jää sitten jokaisen itse arvioitavaksi, parantuuko kokonaispalvelu vai ei.
Esityslistassa kerrotaan rehellisesti myös, että hankkeen tarkoituksena on pidentää ruuhkan vuorovälejä. Jää sitten jokaisen itse arvioitavaksi, parantuuko kokonaispalvelu vai ei. Ainakin jossain vaiheessa nämä neljä vuoroa oli tarkoitus ottaa seiskalta, jolla olisi sitten kautta päivän 10 min vuoroväli.
Mun mielestäni tuossa puhutaan juuri linjojen h4 ja h10 ruuhkavuoroista. Pieni lainaus hankkeenkuvaustekstistä:
Ja olikos sille muuten jotain syytä, ettei pitkät Mannet pahemmin ajele nelosella taikka kympillä? Aika pöljää jos syy neloselta puuttumiseen on se, ettei nauhassa ole 4T:tä.
Käytännön syy on varmaankin siinä, että manneja säilytetään Koskelassa (ja ne hankittiin aikana, jolloin vaunut eivät normaalisti kiertäneet hallien välillä), joten vain Koskelan kuljettajilla on mannekoulutus. Jos näin on, on järkevämpää ajattaa manneja Koskelan linjoilla kuin siirtää niitä Töölöön ja antaa Töölön kuljettajille koulutusta kokonaan uuteen vaunutyyppiin. (Vai olenko aiavan hakoteillä tämän ajatuksen kanssa?).
Minä en ilahtuisi, jos seiskalta karsittaisiin vuoroja. Tasaista vuoroväliä isompi ilo on se, että odotusaika pysäkillä on lyhyempi.
En tiedä, onko asiaa tutkittu, mutta minä en matkustajana ole kiinnostunut siitä, muistanko minuutilleen ajat oikein, vaan siitä, että pääsen mahdollisimman nopeasti eteenpäin.
Ratikkapysäkille tullaan sattumanvaraisesti, isot massat eivät opettele seiskan tai jonkun muun aikatauluja ulkoa.