Äänestys: Milloin linjan 15 liikenne alkaa?

Milloin matkustajaliikenne linjalla 15 alkaa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    35
  • Äänestys suljettu. .
Ainakin ne, joilla on lyhyempi kävelymatka bussipysäkille. Jokerin bussi- ja ratikkareitit eivät ole identttiset ja bussilinjan sen loppumiseen saakka jatkuva poikkeusreitti on vieläpä suurentanut eroa.


Jossain Lepuskissa vaihto junasta ainakin nopeutuu jos ei hurjasti niin ainakin hyvin kun pysäkki vaihtuu...
 
Lauantaina 21.10. alkaa.
Nyt on tarkempaa tietoa. Ensimmäinen lähtö kaupalliselta pysäkiltä tapahtuu lauantaina 21.10. klo 9.20 Aalto-yliopistolla kohti itää eli Itäkeskusta. Kymmenen minuuttia myöhemmin on lähdöt kummastakin päästä, eli 9.30 lähtee raitiovaunu sekä Itäkeskuksesta että Keilaniemestä. Ja jos haluaa lisätietoa pikaraitiolinjan 15 kulkuajoista, niin suosittelen vilkaisemaan HSL:n reittioppaasta linjan 15 tietoja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos lähes kaikki nykyiset 550:n matkustajat päättäisivät siirtyä ratikkaan heti lokakuun jälkipuoliskolla, täyttä (siis todella täyttä eikä vain että joudutaan seisomaankin) taitaisi tulla lähinnä Leppävaaran ja Otaniemen välillä tiettyinä yksittäisinä hetkinä. Nimenomaan sillä osuudella bussin reitti on suorempi ja bussi voi olla joillekin juuri tuolla houkuttelevampi vaihtoehto siihen asti, kun 550 on toiminnassa. Tämä koskee tietenkin niitä, jotka tulevat kyytiin tai jäävät pois Leppävaarassa ja matkan toinen pää on Otaniemessä tai Keilaniemessä. Ihan varmasti tuolla tullaan näkemään matkustajien runsautta.

Tuossa on tosiaan iso ero nopeudessa. Kuvastavaa on, että linja-autolla kehällä on Lepuskin ja Laajalahden välillä nopeusrajoitus 50-70 km/h. Samaisella osuudella raitiovaunun rajoitus vaihtelee pääosin 20-30 km/h välilllä, ainoastaan Turunväylän ylittävällä sillalla on muutama sata metriä 40 km/h nopeutta. Ajoajoista en tiedä, mutta ero kuulostaa huimalta.

Itse ainakin matkustaisin linja-autolla tuon alkuaikoina. Muutenkin taidan tietyillä osuuksilla suosia tyhjää linja-autoa, etenkin siellä missä linja-auto ei jää liikennevaloihin ratikan kiitäessä ohi, vaikka kieltämättä on ikävä jo ratikan kyytiin, ratikan aloittaessa on ensimmäisistä ajoista jo lähes vuosi kulunut. Mutta ehkä silti pyrin ensimmäisenä matkustajaliikenteen päivänä raitiovaunuajelulle.

Olen yrittänyt vältellä 550 linjaa käytännössä 5 vuotta tietäen, ratikan mukavammaksi ja 550:n usein vanhoilla täysillä busseilla ajettavaksi linjaksi. Loppu vuonna voisi siis olla aika hyvästellä tuo linja ja kulkea linjalla muistellen sen perustamisvuosia.
 
Myyrmäen suunnasta bussista vaihto toiselle onnistuu nyt Leppävaarassa samalta pysäkiltä. Bussijokerin lopettaessa kävely on pisimmillään pohjoisen suuntaan vaihtaessa jopa 350m. Siinä häviää ajallisesti melkein sen, mitä nyt on voittanut yhteyden muuttuessa vaihdolliseksi mutta suoremmaksi 555:n korvautuessa 520:llä.

muokkaus: reittiopas näyttää tarjoavan ensin vaihtoa Pirkkolantien pysäkeiltä 400:sta 15:sta kuin vaihtoa Leppävaarassa 520:iin ja sekin on 10 minuuttia hitaampi kuin nykyinen vaihto sillalla 550:aan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on tosiaan iso ero nopeudessa. Kuvastavaa on, että linja-autolla kehällä on Lepuskin ja Laajalahden välillä nopeusrajoitus 50-70 km/h. Samaisella osuudella raitiovaunun rajoitus vaihtelee pääosin 20-30 km/h välilllä, ainoastaan Turunväylän ylittävällä sillalla on muutama sata metriä 40 km/h nopeutta. Ajoajoista en tiedä, mutta ero kuulostaa huimalta.

Ja tämä on se, josta joku Espoon suunnittelija oli erityisen ylpeä, kun väylä on suunniteltu ratikalle heti alusta asti, vai miten se oli :D

Tulee kyllä olemaan mielenkiintoista nähdä, miten nuo kuormitukset sitten jakaantuu bussin ja ratikan kesken alkuvaiheessa. Jos ratikan vuoroväli on 12 min ja bussilla luokkaa 5 min, niin sekin vaikuttaa paljon. Ratikalla on kyllä uutuudenviehätys ja paljon huviajelijoitakin alussa.
 
Jossain Lepuskissa vaihto junasta ainakin nopeutuu jos ei hurjasti niin ainakin hyvin kun pysäkki vaihtuu...

Ei kai se juuri muutu? Kehän pysäkeille on muistaakseni portaat suoraan asemalaitureilta. Vastaavasti Leppävaaran aseman ratikkapysäkki ei ole aivan aseman tai edes bussiaseman kyljessä. Kartan perusteella asematunnelin portailta on aika vastaava matka ratikalle kuin sieltä toisten portaiden kautta bussipysäkeille. Onko tuohon muuten jokin syy, että pysäkki on laitettu vähän etäämmälle? Priorisoitu asukaskäyttöä vaihdon sijaan?
 
Ei kai se juuri muutu? Kehän pysäkeille on muistaakseni portaat suoraan asemalaitureilta. Vastaavasti Leppävaaran aseman ratikkapysäkki ei ole aivan aseman tai edes bussiaseman kyljessä. Kartan perusteella asematunnelin portailta on aika vastaava matka ratikalle kuin sieltä toisten portaiden kautta bussipysäkeille. Onko tuohon muuten jokin syy, että pysäkki on laitettu vähän etäämmälle? Priorisoitu asukaskäyttöä vaihdon sijaan?

Sitä pysäkkiä aikoinaan yritettiin siihen junaradan kylkeen Leppävaarassa. En muista mikä oli syynä, mutta sitä ei vain saatu siihen sopimaan.
 
Ke 20.9.

Vaunu 606 on mahdollisesti suistunut Pitäjämäentiellä Lidl:n kohdalla länteen päin. Keulapuskuri oli irti ja paikalla oli jo paloauto ja paikalle oli suuntaamassa useita hälytysajoneuvoja, mukaan lukien HE 125.
 
Ke 20.9.

Vaunu 606 on mahdollisesti suistunut Pitäjämäentiellä Lidl:n kohdalla länteen päin. Keulapuskuri oli irti ja paikalla oli jo paloauto ja paikalle oli suuntaamassa useita hälytysajoneuvoja, mukaan lukien HE 125.

Artic -vaunuissa keulan suojan nostaminen ylös ja vaunun alustan tarkastaminen keulasta on onnettomuuksissa normaali toimenpide, ei siis tarkoita että mitään olisi irronnut.

Saamani tiedon mukaan henkilöauto oli kääntynyt vasemmalle risteyksessä, jossa on kääntymiskielto ja osunut vaunun kylkeen. Vaunuun törmäyksessä tulleet vauriot olivat vähäisiä eikä vaunu suistunut kiskoilta.
 
Sitä pysäkkiä aikoinaan yritettiin siihen junaradan kylkeen Leppävaarassa. En muista mikä oli syynä, mutta sitä ei vain saatu siihen sopimaan.

Sellon tehokas lobbaus?

Saamani tiedon mukaan henkilöauto oli kääntynyt vasemmalle risteyksessä, jossa on kääntymiskielto ja osunut vaunun kylkeen. Vaunuun törmäyksessä tulleet vauriot olivat vähäisiä eikä vaunu suistunut kiskoilta.

Näitä tämäntyyppisiä tulee alussa paljon, se on itsestäänselvää, kun ratikka ilmestyy alueille, joilla autoilijat eivät ole tottuneet sitä näkemään. Sen vuoksi varavaunuja täytyy olla riittävän paljon, vaikka peltivaihdot ovatkin Articeilla nopeita toimenpiteitä. Sikäli on hyvä aloittaa nyt 12 minuutin vuorovälillä.
 
Artic -vaunuissa keulan suojan nostaminen ylös ja vaunun alustan tarkastaminen keulasta on onnettomuuksissa normaali toimenpide, ei siis tarkoita että mitään olisi irronnut.

Saamani tiedon mukaan henkilöauto oli kääntynyt vasemmalle risteyksessä, jossa on kääntymiskielto ja osunut vaunun kylkeen. Vaunuun törmäyksessä tulleet vauriot olivat vähäisiä eikä vaunu suistunut kiskoilta.

Lisätietoja. Vaunussa on tosiaan keulan suojamuovi mennyt rikki. Tältä osin alkuperäinen havainto on ollut oikea.
 
Sellon tehokas lobbaus?

Ei vaan syy oli liikenteessä/tekniikassa. Pysäkki kaarteessa/liian ahtaassa paikassa tjsp en tosiaan muista mikä oli syy. Sellon lobbauksesta ei sentään ole kyse :D

---------- Viestit yhdistetty klo 13:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:37 ----------

Saamani tiedon mukaan henkilöauto oli kääntynyt vasemmalle risteyksessä, jossa on kääntymiskielto ja osunut vaunun kylkeen. Vaunuun törmäyksessä tulleet vauriot olivat vähäisiä eikä vaunu suistunut kiskoilta.

Näitä tulee ja vielä paljon. Kääntymiskieltoja ja uukkari kieltoja rikotaan jatkuvasti ja rikottiin koeajoissa ratikan tullessakin.
 
Ei kai se juuri muutu? Kehän pysäkeille on muistaakseni portaat suoraan asemalaitureilta. Vastaavasti Leppävaaran aseman ratikkapysäkki ei ole aivan aseman tai edes bussiaseman kyljessä. Kartan perusteella asematunnelin portailta on aika vastaava matka ratikalle kuin sieltä toisten portaiden kautta bussipysäkeille. Onko tuohon muuten jokin syy, että pysäkki on laitettu vähän etäämmälle? Priorisoitu asukaskäyttöä vaihdon sijaan?

Joo en kartasta katsonut, mietin vain nopeasti :D
 
Tuossa on tosiaan iso ero nopeudessa. Kuvastavaa on, että linja-autolla kehällä on Lepuskin ja Laajalahden välillä nopeusrajoitus 50-70 km/h. Samaisella osuudella raitiovaunun rajoitus vaihtelee pääosin 20-30 km/h välilllä, ainoastaan Turunväylän ylittävällä sillalla on muutama sata metriä 40 km/h nopeutta. Ajoajoista en tiedä, mutta ero kuulostaa huimalta.
Miksi Espoossakin ollaan ylivarovaisia raitioliikenteen nopeudessa Helsingin kantakaupungin nopeusrajoitusten alentamissuunnitelmien ohella? 40 olisi sopiva nopeus tuollaisella alueella, sillalla 50. Esimerkiksi Göteborgissa olisi näin. 20 on ainakin aivan liian alhainen nopeus pikaraitioliikenteelle.
 
Takaisin
Ylös