2021 Uudet bussit

Hösseli kankaat näköjään näissäkin :D ei kai siinä. Kaikki bussit vissiinkin tilattu samoilla specseillä.

Tottakai, ovathan ne sentään samaa tilauskantaa. HSL-speksein tilattu auto sopii yleensä paremmin joka paikkaan, kuin jonkun pikkukaupungin vaatimuksiin räätälöity auto. Savonlinja on tainnut harrastaa jo useamman vuoden sitä, että kaikki uudet katurit tilataan HSL-varustuksella.

Eikä ne speksit tosiaan ole pelkkä penkkikangas, vaan muitakin sisustukseen liittyviä asioita.
 
Mahtaakohan Turkuun tulla jossain vaiheessa myös sähkönivelbusseja? Ehkä runkolinjauudistuksen aikaan? Alun perin luulinkin, että nyt saatavat BYDit olisivat nivelbusseja, mutta ei, tylsiä telejä vain ;)
 
Kai sitä voi tännekkin poistaa, kun turkuun tulossa.
Nobina Finland Turku #1315 BYD B15 (KOE 902-H) kuvakin löytyy jo, kuvattu 13.05.2021.
 
Nobina Finland Turku #1315 oli noin puolitoista tuntia sitten Helsingin Malminkartanossa AEL:n pihassa. Keula oli niin lähellä seinää etten nähnyt oliko edessä rekisterikilpeä, mutta takana ei ollut.
 
Eilisessä instagram-päivityksessä (nobina Turku) esiintyneessä kuvassa keulassa ei näkynyt rek. tunnusta.
 
Mahtaakohan Turkuun tulla jossain vaiheessa myös sähkönivelbusseja? Ehkä runkolinjauudistuksen aikaan? Alun perin luulinkin, että nyt saatavat BYDit olisivat nivelbusseja, mutta ei, tylsiä telejä vain ;)

Tuskinpa. Nivelbusseissa käyttövoimasta riippumatta on vähemmän istumapaikkoja kuin telibusseissa, seisomapaikkoja tosin enemmän. Nivelbussiin mahtuu vähemmän rollaattoreja, pyörätuoleja ja lastenvaunuja kuin telibussiin. Nivelbussit ovat pysäkeillä hankalampia, takimmainen ovi jää kauaksi jalkakäytävän reunasta. Nivelbussit ovat suorakulmaisissa kadunkulmissa käännyttäessä oikealle hankalampia kuin telibussit, nivelbussi joutuu koukkaamaan vasemmalle etteivät takapyörät osu jalkakäytävälle, telibussissa on kääntyvät takapyörät. Nivelbussin takaosassa on keikkuliikkeen takia epämukava matkustaa. Nivelbussit ovat kuluvan nivelkoneiston takia selvästi lyhytikäisempiä kuin telibussit.
 
Tuskinpa. Nivelbusseissa käyttövoimasta riippumatta on vähemmän istumapaikkoja kuin telibusseissa, seisomapaikkoja tosin enemmän. Nivelbussiin mahtuu vähemmän rollaattoreja, pyörätuoleja ja lastenvaunuja kuin telibussiin. Nivelbussit ovat pysäkeillä hankalampia, takimmainen ovi jää kauaksi jalkakäytävän reunasta. Nivelbussit ovat suorakulmaisissa kadunkulmissa käännyttäessä oikealle hankalampia kuin telibussit, nivelbussi joutuu koukkaamaan vasemmalle etteivät takapyörät osu jalkakäytävälle, telibussissa on kääntyvät takapyörät. Nivelbussin takaosassa on keikkuliikkeen takia epämukava matkustaa. Nivelbussit ovat kuluvan nivelkoneiston takia selvästi lyhytikäisempiä kuin telibussit.


Niin samaa mieltä.
 
Korjataan kuitenkin sen verran, että nivelbussiin on järjestettävissä tilaa viisille lastenvaunuille eli tilaa lastenvaunuille tai rollaattoreille on toki enemmän kuin telibusseissa. Lisäksi on todettava, että nivelbussi on kapeissa mutkissa ketterämpi kuin telibussi (15 m), koska nivelbussin akseliväli on lyhyempi. Ohjaamattomalla taka-akselilla varustettu nivelbussi oikaisee vähän, mutta selvästi vähemmän kuin telibussi.
 
Enkä tuollaisesta nivelbussien lyhytikäisyydestäkään nivelkoneiston kuluneisuudesta johtuen ole kuullut aikaisemmin. Nivelillä on ainakin pääkaupunkiseudulla ja Tampereella ajettu selvästi vanhemmiksi kuin mitä sopimusliikenteessä nykyään sallitaan ajettavan busseilla.
 
En myöskään ajattelisi, että nivelbussin istumapaikkojen määrä olisi suoraan vertailukelpoinen telibussin istumapaikkojen määrään. Toki low entry -telibussiin lähtökohtaisesti saa penkkejä tiheämmin, koska takapyöräkotelot eivät ole haukkaamassa tilaa, mutta harvemmin low entryissä on 2-lehtiset takaovet puhumattakaan lastenvaunutilasta takaosassa viemässä tilaa istumakapasiteetista.
 
Omituista on, että teleihin vaaditaan vähintään 47 penkkiä, niveliin vain 45. Muutenkin on kumma, että istumapaikkamääräminimi laskee koko ajan.
 
Tuskinpa. Nivelbusseissa käyttövoimasta riippumatta on vähemmän istumapaikkoja kuin telibusseissa, seisomapaikkoja tosin enemmän. Nivelbussiin mahtuu vähemmän rollaattoreja, pyörätuoleja ja lastenvaunuja kuin telibussiin. Nivelbussit ovat pysäkeillä hankalampia, takimmainen ovi jää kauaksi jalkakäytävän reunasta. Nivelbussit ovat suorakulmaisissa kadunkulmissa käännyttäessä oikealle hankalampia kuin telibussit, nivelbussi joutuu koukkaamaan vasemmalle etteivät takapyörät osu jalkakäytävälle, telibussissa on kääntyvät takapyörät. Nivelbussin takaosassa on keikkuliikkeen takia epämukava matkustaa. Nivelbussit ovat kuluvan nivelkoneiston takia selvästi lyhytikäisempiä kuin telibussit.

Mikököhän mahtaa sit olla syynä että Ruotsissa käytetään niin paljon nivelbusseja ja siellä niitä löytyy vähän joka puolelta maata?
 
Mikököhän mahtaa sit olla syynä että Ruotsissa käytetään niin paljon nivelbusseja ja siellä niitä löytyy vähän joka puolelta maata?

Ruotsissa ei ole yhtä vahvaa istumapaikkanormia kuin Suomessa eli kulttuuriset syyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös