Tämän viestiketjun viesteissä #6-#12 käsiteltiin LS-Liikennelinjojen Yutong-autohankintaa. Tilaajan pyytämä määrä autoja kuitenkin tuolloin ylittyi aika reippaasti, sillä 5 tai 9 sähköbussin sijasta LS ilmoitti tuovansa niitä 12 kpl.
Nyt hieman likempänä käyttöönottoa tein omat laskelmani ja päättelin automäärän syyn seuraavasti:
401, 402 linjojen sopimus alkoi 1.7.2020. Tällöin liikenteeseen hankittiin kaksi uutta Volvo 8900LE:tä, jotka toimitettiin Muuriselle ja Nyholmille syysliikenteen alkuun. Samaan sopimukseen kuului myös 1.7.2021 alkaen linjat L1-L7, joihin tulee vielä kaksi uutta autoa syysliikenteessä.
301-303 linjojen sopimus alkoi myös 1.7.2020, mutta siinä oli autohankinnoille annettu aikaa vuoden verran. Kaksi uutta teliautoa pitäisi tulla ajoon syysliikenteen alussa 2021. Sopimukseen kuuluu myös elokuusta 2021 alkaen linjat V1-V5, joiden liikenteeseen tulee kaksi uutta pikkubussia.
Pääasiallinen Yutong-sopimus on kuitenkin 1.7.2021 alkanut linjojen 8, 13 ja 61 sopimus. Siihen vaadittiin 18 autoa (13 teliä ja 5 lyhyttä), joista puolet piti hankkia uusina. Käsittääkseni tilaaja ei määritellyt, voiko kaikki uudet autot hankkia teliautoina, joten ainakin 8kpl näistä on hankittu teleinä.
Yutongit jakautuvat siis (teoriassa) seuraavasti:
2kpl 301-303
2kpl L1-L7
8kpl 8, 13, 61
Yutongeja tulee kuitenkin vain 12 kpl, eikä se ihan vielä täytä tämän syksyn vaatimuksia. Yksi uusi auto on siis vielä tuloillaan, eikä sen välttämättä tarvitse olla sähkö, teli eikä edes Yutong...