280 Helsinki - Turunväylä - Veikkola -

034

Liittynyt
16 Marraskuu 2008
Viestit
333
Tämä linja on hyvin erikoinen mielestäni. Tämä linja menee Matkahuollon aikatauluhaun mukaan moneen eripaikkaan. Tässä muutamia:
280 Helsinki - Kasnäs
280 Helsinki - Somero
280 Helsinki - Lohja
280 Helsinki - Taalintehdas
-
280 Salo - Helsinki
280 Salo--Karjalohja--Lohja - Helsinki
----
Mikä on linjan historia? Liikennöitsijöitäkin löytyy useita:
Linjan aikatauluista ja reiteistä vastaa linjan liikennöitsijä
J. Vainion Liikenne Oy
Linja - autoliikenne M. Tervo Oy
Oy Pohjolan Liikenne Ab

Pahoittelut jos on viesti väärässä kategoriassa. En tiedä kuuluuko HSL sivuille koska tämä linja jatkaa yli HSL alueen.
 
Syyslomalla olikin ihmettelemistä, kun näin 280:n Kasnäsissä. Itse olen matkustanut linjalla vain Kampista Huopalahdentielle:) mutta veikkaukseni linjan reitistä muistipohjalta olisi ollut Helsinki - Veikkola - Lohja - Salo - Turku. Eli siis Turkuun linja ei siis koskaan ole mennytkään, ehkä se oli jokin tien numero joka on jäänyt päähäni. Eikös linjatunnukset ole tehty, jottei sattumanvaraisia reittivariaatioita olisi? Tunnukset voisivat olla selkeyttämiseksi esim.
285 Helsinki - Kasnäs
285V Helsinki - Taalintehdas
-
283 Helsinki - Somero
-
280Z Salo - Helsinki
280 Salo--Karjalohja--Lohja - Helsinki
280V Helsinki - Lohja

Käsittääkseni koko 280-sarja on vapaana, jolloin tuttu 280-linja löytyisi edelleen 280-kymmensarjan alta.
 
Eiköhän se nyt ole aivan täydellisen selkeätä, että kaikki 280-tunnuksella ajettavat vuorot kulkevat Veikkolan kautta ja ilman tunnusta eivät. Veikkolaa pidemmälle matkustaville tarvittava informaatio näkyy linjakilven määränpääluettelossa. 280:llakin eri reittivariaatioita on sen verran paljon ettei niitä missään nimessä ole järkevää numeroida erikseen.
 
Johan on soppa! Eli Turun-280 ei liity Helsingistä lähteviin 280:siin mitenkään, tunnus on vain valittu sattumalta samoin?
En ymmärrä, miten on selkeintä, että samalla tunnuksella ajaa Turun ja Helsingin välillä ties mitä vuoroja jopa ilman yhteistä osuutta.
 
Johan on soppa! Eli Turun-280 ei liity Helsingistä lähteviin 280:siin mitenkään, tunnus on vain valittu sattumalta samoin?
En ymmärrä, miten on selkeintä, että samalla tunnuksella ajaa Turun ja Helsingin välillä ties mitä vuoroja jopa ilman yhteistä osuutta.

Siksi, että nämä linjanumerot ovat olemassa vain HSL-osuuden takia. Kun kerran reitti tämän alueen sisäpuolella on sama, ei ole mitään tarvetta numeroida linjaa sen mukaan missä se päättyy parinsadan kilometrin päässä sitä alueesta missä numeroa tarvitaan. Onhan se HSL-alueen matkustajillekin paljon helpompaa kun on vain yksi reittnumero, eikä miljoonaa V, K, Z, Y, Ä tai Å kirjainta muistettavana että mikä niissä on erona, kun ero on yhtä tyhjän kanssa heidän kannaltaan.

Enkä myöskään usko että se mamma joka odottelee kauppareissun jälkeen bussia Perniössä, odottele kakskasikymmpistä, vaan hän taitaa odotella ihan Kasnäsbussenia.
 
Siksi, että nämä linjanumerot ovat olemassa vain HSL-osuuden takia. Kun kerran reitti tämän alueen sisäpuolella on sama, ei ole mitään tarvetta numeroida linjaa sen mukaan missä se päättyy parinsadan kilometrin päässä sitä alueesta missä numeroa tarvitaan. Onhan se HSL-alueen matkustajillekin paljon helpompaa kun on vain yksi reittnumero, eikä miljoonaa V, K, Z, Y, Ä tai Å kirjainta muistettavana että mikä niissä on erona, kun ero on yhtä tyhjän kanssa heidän kannaltaan.
Mutta eikö olisi selkeämpää edes valita vaikka 286 tilalle? Haittana ainoastaan uuden tunnuksen oppiminen, joka on kuitenkin välttämätön taito joukkoliikenteellä matkustavalle. Hyöty kylläkin olisi varsin rajallinen.
Enkä myöskään usko että se mamma joka odottelee kauppareissun jälkeen bussia Perniössä, odottele kakskasikymmpistä, vaan hän taitaa odotella ihan Kasnäsbussenia.
Siinä tapauksessa tunnusta voitaisiin rajata yhteiselle osuudelle Lohjalta Helsinkiin. Jos siis yksi kilvenvaihto ei tuota liikaa vaivaa puolivälissä matkaa. Näinollen yhteistä kuntaa Turun 280:n kanssa tai useita variaatioita samasta tunnuksesta ei olisi. Lohjasta länteen vain linjatunnus veks.
 
Näinollen yhteistä kuntaa Turun 280:n kanssa tai useita variaatioita samasta tunnuksesta ei olisi. Lohjasta länteen vain linjatunnus veks.

Somerolta Turkuun ajetaan linjatunnuksella 285. 280 on käytössä ainoastaan Turun ja Liedon välillä.
 
JT - ...Eiköhän se nyt ole aivan täydellisen selkeätä, että kaikki 280-tunnuksella ajettavat vuorot kulkevat Veikkolan kautta...

Aivan. Nyt tajusin. Eipä tässä mitään enään epäselkeää olekkaan.
 
Siksi, että nämä linjanumerot ovat olemassa vain HSL-osuuden takia. Kun kerran reitti tämän alueen sisäpuolella on sama, ei ole mitään tarvetta numeroida linjaa sen mukaan missä se päättyy parinsadan kilometrin päässä sitä alueesta missä numeroa tarvitaan.

Miksi sitten esim. 763, 764 ja 776 ovat eri numeroilla vaikka kaikkien reitti HSL-alueen sisällä on sama? Näistä puuttuu yhtenäisyys, kyllä se matkustaja tälleen sekaisin saadaan...
 
Miksi sitten esim. 763, 764 ja 776 ovat eri numeroilla vaikka kaikkien reitti HSL-alueen sisällä on sama? Näistä puuttuu yhtenäisyys, kyllä se matkustaja tälleen sekaisin saadaan...
Sama juttu linjoilla 830, 835, 840, 850, 870. Tasan sama reitti HSL-alueella. Tunnukset on luotu ennen Sipoon päätöstä liittyä HSL:n sekä tästä sarjasta linjat 840, 850 ja 870 kulkevat myös Sipoon läpi Porvooseen identtistä reittiä. HSL voisi vetää selvemmän linjan tähän: joko kaikkiin U-linjoihin 280-linjassa käytetty tapa ja maininta U-linjojen ohjeisiin, sama U-linja saattaa kulkea HSL-alueen ulkopuolella useaa eri kautta. Tai sitten joka variaatiolle oma tunnus: jos jokin kehyskunta liittyy HSL:n piiriin, siltikään ei tarvitse muuttaa tunnuksia linjan haarautuessa uudessa kunnassa.
 
Miksi sitten esim. 763, 764 ja 776 ovat eri numeroilla vaikka kaikkien reitti HSL-alueen sisällä on sama? Näistä puuttuu yhtenäisyys, kyllä se matkustaja tälleen sekaisin saadaan...
Hmm... katsotaama että mitä vuoden 1997 Sipoon aikataulu sanoo noista 700-sajan numeroista
760 Helsinki-Nikkilä
761 Helsinki-Nikkilä-Paippinen
762 Helsinki-Nikkilä-Paippinen-Järvenpää
763 Helsinki-Nikkilä-Jokimäki-Pornainen
764 Helsinki-Nikkilä-Jokimäki-Pornainen-Halkia
765 Helsinki-Nikkilä-Jokimäki-Pornainen-Halkia-Mäntsälä
766 Helsinki-Nikkilä-Jokimäki-Pornainen-Askola
773 Helsinki-Nikkilä-Hinthaara-Pornainen
774 Helsinki-Nikkilä-Hinthaara-Pornainen-Halkia
776 Helsinki-Nikkilä-Hinthaara-Porvoo
780 Helsinki-Nikkilä-Hinsby-Gesterby
781 Helsinki-Nikkilä-Gesterby
782 Helsinki-Nikkilä-Stufas-Gesterby
K-vuorot Kuninkaanmäen kautta
 
Miksi sitten esim. 763, 764 ja 776 ovat eri numeroilla vaikka kaikkien reitti HSL-alueen sisällä on sama? Näistä puuttuu yhtenäisyys, kyllä se matkustaja tälleen sekaisin saadaan...

Samaa ihmettelen minäkin. Ja kuten Knightrider jo toikin julki, samaa sekamelskaa jatkettiin 170-tien suunnalla. Miksi?
 
Koska kyseisten linjojen päätepisteet ja reiti ovat nykyisen HSL alueen ulkopuolella eri. esim Sipooseen mentäessä linjojen reitit hajaantuvat Nikkilässä. Nyt kun Sipoo liittyy HSL-alueeseen 1 kuukauden ja 14 päivän kulttua niin pitäisikö kaikkien Nikkilään menevien bussilinjojen linjanumero olla 760, miksei samantien mennä siihen että Kaikki Länsiväylää ajavat linjat olisivat 100, Turunväylää 200, Turuntietä 220, Vihdintietä 300, Hämeenlinanväylää 400, Tuusulanväylää 600, Lahdenväylää 700 ja Itäväylää menevät 800 ja se että minne kyseinen linja sitten menee osoitettaisiin joko määränpää tekstillä tai Kirjaimella.

Linjanumerointi on otettu käyttöön kauan ennen HSL:llä tai YTV:tä. Helsinki Yhteistariffi 1966, Espoo 1972 ja Vantaan suunta 1976. Perusta nykyiselle linjanumeroinnille luotiin siloin ja tarkoitus on varmaan ollut ja on edelleenkin palvella muidenkin kuin Helsinkiläisten matkustustarpeita eiköhän välillä jääville matkustalle voi riittää se tieto että kaikki 700 alkuiset kulkevat Lahdenväylän suuntaan, ne jotka kulkevat n.s. latvoille Jokimäkeen Sipoossa tarvitsevat ne kaksi viimeistä numeroa jottei löytäisi itseään Kulomäestä Vantaalta.

tuossa aikaisemmin laitoin jo Nikkilän suunnan linjanumerot reittierittelyineen, mutta se ei ilmeisesti aukea kaikille.

Asia olisi aivan eri jos saataisiin vahvat säteittäisetrunkolinjat, mieluiten raideliikenneratkaisuna jolloin ne kauempaa tulevat linjat voitaisiin päättä runkolinjojen asemille jolloin päästääsiin Helsingin päässä eroon siitä linjatunnus semelskasta ja siitä että bussit ajaa peräkanaa esim Hämeentiellä ja Mäkelänkadulla pitkinä letkoina.
 
Koska kyseisten linjojen päätepisteet ja reiti ovat nykyisen HSL alueen ulkopuolella eri. esim Sipooseen mentäessä linjojen reitit hajaantuvat Nikkilässä. Nyt kun Sipoo liittyy HSL-alueeseen 1 kuukauden ja 14 päivän kulttua niin pitäisikö kaikkien Nikkilään menevien bussilinjojen linjanumero olla 760, miksei samantien mennä siihen että Kaikki Länsiväylää ajavat linjat olisivat 100, Turunväylää 200, Turuntietä 220, Vihdintietä 300, Hämeenlinanväylää 400, Tuusulanväylää 600, Lahdenväylää 700 ja Itäväylää menevät 800 ja se että minne kyseinen linja sitten menee osoitettaisiin joko määränpää tekstillä tai Kirjaimella.

Ei tässä kukaan taida nyt 700-sarjan linjojen numerointeja kritisoida, vaan päin vastoin ihmettelevät, miksi 280:lla käytetään eri logiikkaa.
 
Takaisin
Ylös