No onneksi kaikki nämä HSL:n numeroinnit menevät uusiksi kun suurin osa Uuttamaata kuuluu siihen. Joku viittasi täällä vuoden 1966 yhteistariffiin Helsingissä. Se oli myös suuri numerointiuudistusvuosi. Minulla oli kaksi kpl ao vuoden linja-karttaa jossa oli numerot rinnan. Ideana oli että linja sai postinumero-alue tunnuksen. Tätä oli sitten helppo laajentaa vaikka minne. Kirjaimilla osoitettiin joko poikkeama alku tai loppupäässä.
Tässä esim:
Vanha 42 -> 1.1.1966 91 Rautatientori-Puotila, myöh 91 Rautatientori-Puotinharju-Puotila, ja 91V Rautatientori-Itäväylää-Puotila,91X Hakaniemi-Itäväylää-Puotila (ruuhkalinja ilma aikataulua).
Myöhemmin tuli ns S-linjat: 80S, 86S, 92S Kasarmitori - itäänpäin. V eli "via" (kautta) oli yleisessä käytöösä, jäänne on linja 21V Asema-aukio-Meripuistotie-Lauttasaaren teol.alue, kun normaali 21 ajoi Asema-aukio-Lauttasaarentie-Särkiniementie-Lauttassaren teol.alue.
Tarkoitus oli laajentaa yli kuntarajojen, kunnes joku kopioi osittaisen "Tukholman mallin" eli säteittäisen numeroinnin. Poikkeamaksi tuli 1970-luvulla kun Espoo ja Vantaa korostivat uusina kaupunkeina asemaansa sanaa "kaupunki" ja yhteistyö Helsingin kanssa oli huonoa, niin sisäiset linjat eivät pysyneet Tukholman mallissa vaan jouduttiin nykyiseen onnettomaan tilanteeseen jossa saman numeroiset linjat ajavat vierekkäisissä kunnissa jopa niin että lähiliikenteen junista voi vaihtaa samannuermoisiin mutta täysin eri linjoihin (esim linja 22 Ilmalassa ja Leppävaarassa).
Postinumerojärjestelmä olisi ollut mielestäni paras, väliin jää numeroita joita voi käyttää. Silloin esim 215 olisi Helsinki-Otaniemi tai 810 Helsinki-Lohja (811 voisi olla Helsinki-Moottoritietä-Veikkola-Lohja, 812 Helsinki-Pitäjänmäki-Veikkola-Lohja, 820 Helsinki-Lohja-Virkkala, jne. Tässäkin mallissa jää niin poikkeamiin kun paikallislinjoihin numeroita käytettäväksi. Porvoo olisi siten linjat 610-650,jne.
Espoon ja Vantaan sisäiset sekä niihin liikennöivät seutulinjat mahtuvat hyvin 200-299 ja 100-199 väleille, kun Helsingissäkin 130 linjaa mahtuu välille 1-99.
Ainoat nelinumeroiset olisivat sitten Raaseporissa ja Hangossa, mutta tuskin nekään tuottaisivat ongelmia käyttäjille, onhan esim Suur-Riigan alueella runsaasti nelinumeroisia linjatunnuksia käytössä.
PS! Pieni lisä: Lääninrajojen ylittävä kaukoliikennekin on numeroitavissa, pikavuorot voisivat olla X1-X99, ja muut vanhojen läänitunnusten mukaan. Ruotissahan pikaliikenne on numeroit, tässä Nobinan tytäryityksen Swebusin linja-kartta
http://www.swebus.se/Documents/hosttabeller/Swebus_Linjekarta_Sommar10_ORG_V3.pdf