3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen

Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Suhtaudun itse vähän ristiriitaisesti tähän asiaan. Uusi numerointi on varmasti selkeämpää suurelle osalle matkustajia, varsinkin Rautatieaseman pysäkin käyttäjille. Joukkoliikenteessä järjestelmän selkeys on kyllä aivan ensiarvoisen tärkeää, myös perinteiden kustannuksella. Toisaalta minusta oli selkeää sekin, että B kulkee Berghällin puolella ja T Töölön puolella. Selkeämpää kuin vanha systeemi.
Mutta ei rriittävän selkeä, ainakaan minulle. Mulle on mennyt sormi suuhun kun joku ulkopaikkakuntalainen on kysynyt minulta esim että millä raitiovaunulla pääsee Siljan terminaaliin. En ole osannut vastata kumpi kolmonen, periatteessahan molemmat menevät mutta miltä pysäkiltä pitää nousta kyytiin ja kummalla puolella? Parempi että toisesta tulee pelkkä kolmonen ja toisesta kakkonen.

t. Rainer
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Mutta ei rriittävän selkeä, ainakaan minulle.
Joo. Perusoletus kai saa ollakin sellainen, että samannumeroisilla liikennevälineillä pääsee edes osittain samoihin paikkoihin, mikä tuon raitiolinjan kanssa ei todellakaan toteudu. Eri numerot on helpompi hahmottaa. (En tosin muutenkaan pidä noista kirjainviritelmistä, joita ilmankin hyvin monet kaupungit tulevat toimeen oikein mainiosti.)
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Joo. Perusoletus kai saa ollakin sellainen, että samannumeroisilla liikennevälineillä pääsee edes osittain samoihin paikkoihin, mikä tuon raitiolinjan kanssa ei todellakaan toteudu. Eri numerot on helpompi hahmottaa. (En tosin muutenkaan pidä noista kirjainviritelmistä, joita ilmankin hyvin monet kaupungit tulevat toimeen oikein mainiosti.)
Toteutuupas, jos jaksaa venata vaunun kyydissä perille asti.
 
Vs: 3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen (ot)

Ei tänne kuulu. Mutta linjatunnuksen informaatioarvosta on hyvä esimerkki linja h95.
Itiksestä lähdetään kilvillä 95 Keinutie.
Kukapa vieras voisi tietää ensinnäkään Keinutiestä, saati, että tuo bussi ajaa Vartioharjun - Mellunmäen metroaseman - Vesalan - Kontulan metroaseman kautta sinne hiton Keinutielle.
 
Vs: 3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen (ot)

Ei tänne kuulu. Mutta linjatunnuksen informaatioarvosta on hyvä esimerkki linja h95.
Itiksestä lähdetään kilvillä 95 Keinutie.
Kukapa vieras voisi tietää ensinnäkään Keinutiestä, saati, että tuo bussi ajaa Vartioharjun - Mellunmäen metroaseman - Vesalan - Kontulan metroaseman kautta sinne hiton Keinutielle.
Siihen LED-näyttöön voisi kirjoittaa 2x pienemmällä, sillä se on niin kirkas joka säällä ja HSL saisi luvan kumota säännön, että välipysäkkien mainitseminen on kiellettyä. Neljälle riville mahtuisi jo aika verran informaatiota:
EWteC.jpg
 
Vs: 3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen (ot)

Siihen LED-näyttöön voisi kirjoittaa 2x pienemmällä, sillä se on niin kirkas joka säällä ja HSL saisi luvan kumota säännön, että välipysäkkien mainitseminen on kiellettyä. Neljälle riville mahtuisi jo aika verran informaatiota:
Näytä liitetiedosto 1458

Tuosta kun vielä saisi pois aivan turhan toiston, eli Carl Gustaf Folke Hubertuksen, alias Kalle 16. Kustaan -kieliset, täällä täysin turhat jaaritukset pois, niin näkisi vieraileva Pihtiputaan Mummokin paremmin suuremmasta fontista, että mihkä pussi männöö.
 
Vs: 3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen (ot)

Tuosta kun vielä saisi pois aivan turhan toiston, eli Carl Gustaf Folke Hubertuksen, alias Kalle 16. Kustaan -kieliset, täällä täysin turhat jaaritukset pois, niin näkisi vieraileva Pihtiputaan Mummokin paremmin suuremmasta fontista, että mihkä pussi männöö.
Henkilökohtaisesti olen samaa mieltä, mutta en sitten tiedä josko se sopisi Helsingin kaupungille tai HSL:lle lainkaan. Jos kaikki muutkin palvelut ja paikannimet tarjotaan ruotsiksi, ei joukkoliikenteessä tehtäne poikkeusta. Tämä ei toki tarkoita, että ruotsia tarvittaisiin missään. No, kuitenkin Helsingin asukkaista 6%:lla on äidinkielenään ruotsi, joka on Suomen keskiarvoa enemmän, mutta voi olla, että hekin pärjäisivät suomenkielisillä paikannimillä, vaikka muuten ruotsia puhuisivatkin. Vieläpä epäilen, että monet näistä Helsingissä äidinkielenä ruotsia puhuvista ymmärtävät myös suomea. Myöskin kadunnimet pitäisi mielestäni jättää vain suomeksi ihan selkeyden vuoksi, esim. Pohjolagatan kuullostaa aika väkisin väännetyltä.
 
Väärä keskusteluketju, mutta vastaan silti: kumpiko mahtoi olla ensin Helsingin kaupungissa puhuttu kieli? Joka kerta käydessäni Helsingissä kuulen ruotsia vielä nykyäänkin. Mieluummin vaihtuva teksti, ei neljän rivin mössöä. Suurimmalle osalle on kuitenkin periaatteessa samantekevää, lukeeko siellä KONTULA vai GÅRDSBACKA juuri hetkellä n, koska hetkellä n+5 sekuntia se omankielinen versio näkyy. Ja enemmistö myös on tarpeeksi yleissivistynyttä, jotta kumpikin kelpaa.
 
Ongelmalliseksi kuvio muuttuu, jos/kun uusia linjoja pitäisi numeroida. 2 on niin hyvä numero, ettei sitä missään tapauksessa pidä pitää jäissä, mutta ehkäpä se sittenkin taittuisi parhaiten jonkin uuden linjan tunnukseksi. Toisaalta kakkosta on kierrätetty sen verran monessa paikassa (itse muistan sellaisen kulkeneen ainakin Eirasta Itä-Pasilaan ja Skattan terminaalilta Linjoille sekä taatusti muinakin "tilapäisratkaisuina"), että sille soisi pysyvän statuksen. Ja jos kolmoset seuraavassa rempassa järkeistetään takaisin omille reiteilleen (eli Arkadia-Mansku-Aleksi-osuudelle), olisi kiva, ettei asiakkaille taas tarvitsisi opettaa uutta kakkosta.
Itse pitäisin parhaana ratkaisuna 5:n säätämistä Skattan- ja Länsiterminaalien välille Mikonkadun kävelykadun pirstonutta raidetta käyttäen ja uusi 2 voisi toimia Kallion läpi keskustasta Hagiksen kautta ainakin Vallilaan ajavana linjana sitten, kun Linjoilta jollain konstilla on kyetty tekemään läpimeno Sturenkartsalle.
 
Plääh. Yhtä kämästä linjanumeroa ei saada päätettyä ilman huutoäänestystä. Arvatenkin seuraavaksi pyydetään lausunto museoviranomaisilta.
 
Arvatenkin seuraavaksi pyydetään lausunto museoviranomaisilta.

Ei ollenkaan huono idea. Museoitu linjatunnus. :)

HS:n juttu käsitteli myös linjan 4 yöliikenteen lakkautusta. Toimittajalta on jäänyt pois maininta "kertoi ensimmäisenä Suomen Raitiotieseuran jäsenlehti Raitio". Tai ehkä on vain puhdasta sattumaa, että HS:n toimittaja keksii muutama päivä lehden ilmestymisen jälkeen soittaa HSL:ään kyselläkseen nelosen yöliikenteestä ja kolmosen linjatunnuksista...
 
Plääh. Yhtä kämästä linjanumeroa ei saada päätettyä ilman huutoäänestystä. Arvatenkin seuraavaksi pyydetään lausunto museoviranomaisilta.

Siis kyllä aika nössöä toimintaa peruuttaa luvattu uudistus, joka ei olis maksanut juuri mitään.
Olisi pitänyt toteuttaa se muutos jo silloin kun kolmosen reitit muutettiin keskustassa pari vuotta sitten, nyt se ei onnistu enää.

t. Rainer
 
Siis kyllä aika nössöä toimintaa peruuttaa luvattu uudistus, joka ei olis maksanut juuri mitään.

Ei HS:stä mun mielestä käy ilmi, että sitä olisi peruttu. Siitä vaan avataan keskustelu, mistä voinee osaltaan syyttää taikka kiittää Raitiota.

Jos tunnukset muutetaan, niin kesäaikataulukauden alkua loogisempaahan se tietysti on muuttaa niitä joko elokuussa, kun raitiolinjastossa tapahtuu muutenkin muutoksia (9) tai sitten siinä vaiheessa, kun rengaslinjalla jostain luontaisesta syystä tapahtuu muitakin muutoksia.
 
Takaisin
Ylös