- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013
Tuo perinteisyys antoi vanhassa numeroinnissa paljon anteeksi. Itse esimerkiksi opettelin raitiotielinjat kolmonen mukaanlukien 80-lopulla. Olipa numerointi hankala tai ei, niin vuosikymmenten mittaan se syöpyy ihmisten mieliin ja sillä tavalla on, jos ei kirjaimellisesti selkeä, niin ainakin ihan toimiva. Vanha numerointi oli siis hyvä yksinkertaisesti siksi, että se oli pysynyt muuttumattomana niin kauan. Uusi kolmosen numerointi taas ei ole tietenkään painunut mieliin, kun kuitenkin käyn vain satunnaisesti Helsingissä.
Eli mielestäni ajatus siitä, että kolmosen numerointiin ei saisi koskea, oli ihan järkeenkäypä, vaikka reaktio kait oli pitkälti tunnepohjainen. Nyt kun vanha systeemi on joka tapauksessa purettu, niin tällä asialla ei enää ole väliä. Kun asiaa näin ajattelee, niin tuo kolmoselle muutama vuosi sitten tehty muutos oli typerin mahdollinen: säilytettiin hankalasti hahmotettava numerointi, mutta menetettiin kuitenkin perinteisestän numeroinnista saatu hyöty.
Järjestely ei olisi tullut kysymykseen HKL-aikana, jolloin perinteitä kunnioitettiin ja varsinkin 3T:n imagosta tietynlaisena Helsingin tunnuksena pidettiin kiinni. HSL-aikana yksittäisen jäsenkunnan perinteillä ja imagolla ei ole merkitystä eikä kaupunkikaan voi asiaan vaikuttaa.
Suhtaudun itse vähän ristiriitaisesti tähän asiaan. Uusi numerointi on varmasti selkeämpää suurelle osalle matkustajia, varsinkin Rautatieaseman pysäkin käyttäjille. Joukkoliikenteessä järjestelmän selkeys on kyllä aivan ensiarvoisen tärkeää, myös perinteiden kustannuksella. Toisaalta minusta oli selkeää sekin, että B kulkee Berghällin puolella ja T Töölön puolella. Selkeämpää kuin vanha systeemi.
Tuo perinteisyys antoi vanhassa numeroinnissa paljon anteeksi. Itse esimerkiksi opettelin raitiotielinjat kolmonen mukaanlukien 80-lopulla. Olipa numerointi hankala tai ei, niin vuosikymmenten mittaan se syöpyy ihmisten mieliin ja sillä tavalla on, jos ei kirjaimellisesti selkeä, niin ainakin ihan toimiva. Vanha numerointi oli siis hyvä yksinkertaisesti siksi, että se oli pysynyt muuttumattomana niin kauan. Uusi kolmosen numerointi taas ei ole tietenkään painunut mieliin, kun kuitenkin käyn vain satunnaisesti Helsingissä.
Eli mielestäni ajatus siitä, että kolmosen numerointiin ei saisi koskea, oli ihan järkeenkäypä, vaikka reaktio kait oli pitkälti tunnepohjainen. Nyt kun vanha systeemi on joka tapauksessa purettu, niin tällä asialla ei enää ole väliä. Kun asiaa näin ajattelee, niin tuo kolmoselle muutama vuosi sitten tehty muutos oli typerin mahdollinen: säilytettiin hankalasti hahmotettava numerointi, mutta menetettiin kuitenkin perinteisestän numeroinnista saatu hyöty.