3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen

Kai ulkomailla matkustaneet ovat huomanneet, että joukkoliikenteen käyttö vieraassa kaupungissa vaatii hieman omaa tutkimustakin. Jossain vaikka Saksan kaupungissa kun pyytää linjakarttaa, niin monistetaan mustavalkoinen suttu -a-nelonen, eli hieman toisin kuin Stadissa. On kokemusta.
Mulla on vähän eri kokemus Saksan matkustajainformaatiosta. Poikkeuksetta selkeitä linjakaavioita, jossa jokainen linja on omalla värillään ja pysäkkien nimet näkyvät kartalla, ja isot painetut kartat pysäkeillä. Joukkoliikenneharrastajia ja kuljettajia varten on vielä erikseen maantieteellisesti tarkka reittikartta.

Hakusanalla Liniennetzplan löytyy Googlesta läjäpäin käppyröitä, jollaisia hakusanalla "linjakartta" tai "linjastokaavio" ei löydä. Tai löytää, mutta suurimmalta osin JLF:läisten tekemiä :D
 
Se olisikin hauska paikka ajantasauspysäkille. Viipurinkatu olisi usein molempiin suuntiin tukossa. Paikassa on lisäksi ohituskielto, keltainen sulkuviiva.
H23:n asiakkaat ja kuljettajat tykkäisivät:)

Kyllä se aikataulu osataan tehdä niin tiukaksi, ettei siihen oikeasti jää mitään tasausaikaa. Ja jos silti uhkaa jäädä niin aikaa voi tasata hidastelemalla muualla :)

p.s niitä hauskoja ajantasauspysäkkejä on muuallakin
 
Mulla on vähän eri kokemus Saksan matkustajainformaatiosta. Poikkeuksetta selkeitä linjakaavioita, jossa jokainen linja on omalla värillään ja pysäkkien nimet näkyvät kartalla, ja isot painetut kartat pysäkeillä. Joukkoliikenneharrastajia ja kuljettajia varten on vielä erikseen maantieteellisesti tarkka reittikartta.

Minulla on samanlaisia kokemuksia. Yleensä vielä yhtään vilkkaammilla pysäkeillä on kunnon näytot, milloin ratikka tai bussi tulee. Ei mitään surkeita akkuräpellyksiä tai pieniä Helmi-näyttöjä kuten Helsingissä.

Toisaalta Helsingin reittiopas erityisesti iPhonen reittigps sovelluksella on tosi loistava. Sen kun vielä saisi toimimaan reaaliaikaisella kulkuvälineiden sijainneilla. Nykyään kotoa lähtiessä tulee kyllä tiirailtua HSL liveä, milloin ratikka on tulossa, aikatauluihin on kolmosella Punavuoressa aika turha luottaa.
 
No on se Auroran sairaalan itänurkkaa kuitenkin. Itse Auroran pääoven kohdalla 2:n ja 3:n ratikoiden ajantasaus haittaisi 7:n liikennettä. Ja se pysäkki saa sitten olla nimeltään vaikka LAAKSO.

Eihän se Laakso voi olla, Laaksohan on siellä Kuusitien-Lääkärinkadun tienoilla... Vaan ja jos tehtäiskin niin, että yhdistetään vähän käytetyt Eläintarha ja Auroran sairaala yhdeksi pysäkiksi Nordenkiöldinkadulle. Se voi sitten olla nimeltään vaikka Aurora. (Muokk.huom.: tai vaikka stadion hostel) Samalla sais pysäkinvälejä järjellisemmiksi ja kolmosen ajantasaukselle löytyy monia muitakin paikkoja. Kehtaisko ehdottaa vaikka Porvoonkatua.
 
Miten olisi "Vanha Eläintarha- Gamla Djurgården"? "Eltsu" (kummallakin kielellä)? ;)
 
Mitäs jos päätepysäkki siirtyisi kokonaan Linnanmäen edustalle jolloin se olisi selvä "Linnanmäki" ja hyvin hyödyllinen seudun ulkopuolisille, jotka nyt voivat luulla pääsevänsä kolmosella korkeasaareen ;)

Kyllä se aikataulu osataan tehdä niin tiukaksi, ettei siihen oikeasti jää mitään tasausaikaa. Ja jos silti uhkaa jäädä niin aikaa voi tasata hidastelemalla muualla :)

p.s niitä hauskoja ajantasauspysäkkejä on muuallakin

Päätepysäkeillä on muitakin tavoitteita kuin ajantasaus. Esim. kuljettajan WC:ssä käynti ym.
Ja kun nyt puhutaan raitiovaunuliikenteestä, niin mitä muita yhtä hauskoja ajantasauspysäkkejä nyt on?
 
Päätepysäkeillä on muitakin tavoitteita kuin ajantasaus. Esim. kuljettajan WC:ssä käynti ym.
Ja kun nyt puhutaan raitiovaunuliikenteestä, niin mitä muita yhtä hauskoja ajantasauspysäkkejä nyt on?

Onko eläintarhan pysäkilläkään vessaa? Tuleeko rupeamasta (n. 1h) liian pitkä jos koko linjan kierros ajetaan kokonaisuudessaan toiselta päätepysäkiltä ohittaen suoraan toinen päätepysäkki?

Tarkoitin ihan yleisesti ajantasauspysäkkejä.
 
Eläintarhan pysäkki on tärkeä, siitä on vaihtomahdollisuus linjaan 7, ja kuski voi käydä asioilla siinä huoltoasemalla.
 
Sitten kaupungissamme on ihmisiä vaikka miten paljon, jotka eivät edes viitsi millään tavoin perehtyä joukkoliikenteeseen. Nämä sitten valittavat.

Olisikohan tavoitteena kuitenkin tehdä joukkoliikenteestä mahdollisimman helppoa käyttää? Minusta ainakin "kyllä tästä saa selvän, kun pari päivää opiskelee" on erittäin huono perustelu millekään ratkaisulle. Jos pystyy osoittamaan, että ratkaisu on muita ymmärrettävämpi, niin palataan sitten asiaan.
 
Olisikohan tavoitteena kuitenkin tehdä joukkoliikenteestä mahdollisimman helppoa käyttää? Minusta ainakin "kyllä tästä saa selvän, kun pari päivää opiskelee" on erittäin huono perustelu millekään ratkaisulle.

Haiskahtaa kovasti muutosvastarinnalle. Silloin yleensä tulee näitä "ihan hyvä se on nykyisellään, ei siinä ole mitään vikaa"-perusteluja sille miksi mitään ei koskaan saa muuttaa. Pyhä kolmonen...
 
Eläintarhan pysäkki on tärkeä, siitä on vaihtomahdollisuus linjaan 7, ja kuski voi käydä asioilla siinä huoltoasemalla.

No enpä ole kuullut kenenkään jättävän ratikkaansa siihen seisomaan ja käyneen "Eltsun Unionilla" suffella. Porvoonkadun Kuuskulmassa Viiden-Minuutin-Pysäkillä sellaista olen 1970-luvulla kyllä nähnyt, että pistäydyttiin viereisessä Primulassa.

Porvoonkadun päättärin poistaminen johtui siitä länteenpäin olevien alppilalaisten vaatimuksesta. Kun tuli ylimääräistä seisomista heille, jotka olivat matkalla vanhalla 3B:llä seuraaville Viipurinkadun kahdelle pysäkille. Nykyinen metodi tarjoaa heillekin nopean ratikkamatkan ilman henkilökunnan elpymisen viivettä.
 
Eläintarhan pysäkki on tärkeä, siitä on vaihtomahdollisuus linjaan 7, ja kuski voi käydä asioilla siinä huoltoasemalla.

Miksi kukaan vaihtaisi siinä seiskalle, kun sen voi tehdä noin neljällä seuraavalla pysäkillä länteen samalta pysäkiltä? Jos taas vaihtaa idästä tulevasta 3B:stä 7A:han kohti Pasilaa, on todennäköisesti tehnyt huonon reittivalinnan jo ylipäätään. Varsinkin kun 23 ja 9 ajavat suoraan Pasilaan.

Ja jos nyt korostat tärkeyttä siksi, että joku ehdotti sen yhdistämistä Auroran sairaalan pysäkin kanssa, niin miten se muka huonontaisi vaihtoyhteyttä?
 
Sitten kaupungissamme on ihmisiä vaikka miten paljon, jotka eivät edes viitsi millään tavoin perehtyä joukkoliikenteeseen. Nämä sitten valittavat. Ei heitäkään 2 ja 3 "auta" millään tavoin.
On ihmisiä, jotka jonkin puutteen tai vajavaisuuden vuoksi eivät pysty hyödyntämään nykyistä tiedotusta. He tietenkin tarvitsevat jonkinlaista henkilökohtaista apua.
Mitään tiedotusjärjestelmää ei voi tehdä täydelliseksi. Aina vaaditaan ihmisen omaa halua panostaa asiaan.
Siksi kolmosen muutos on aivan turha. Tulee vain lisää "epätietoisia" ihmisiä.

Olen minäkin törmännyt tapaukseen, jossa rautatieasemalla kyytiin yrittävävä henkilö kysyi kuskilta englanniksi, että mihin suuntaan tämä vaunu on menossa; tuonne vaiko tuonne. Kuski näytti eteenpäin, kun ei ollut aikeissa peruuttaa...

Kyllä se kakkonen ja kolmonen auttaa, jos pitää selittää jollekin, joka kohta unohtaa, että sanoiko se bee vaiko tee. Minusta tähän hommaan suhtaudutaan enemmänkin tunnepohjaisesti. Kun on "aina" ollut näin, niin "aina" tulee näin olemaankin. Minusta on jo korkea aika päästä näistä eroon - ja ihan selkeyden vuoksi.
 
Alppilasta tullessa kannattaa Eläintarhan pysäkillä vaihtaa seiskaan, koska i) kolmonen tasaa aikaa, seiska saattaa mennä just ohi ii) kun kolmonen vihdoin liikahtaa, saattaa seiska jälleen mennä just ohi ennen kuin kerkee pysäkille iii) Auroran pysäkitkin on risteyksen erottamia ja kaukana toisistaan, taas saattaa mennä seiska ohi iiii) eli parasta olisi kun olisi jo eltsulla vaihtanut seiskaan.
 
Alppilasta tullessa kannattaa Eläintarhan pysäkillä vaihtaa seiskaan, koska i) kolmonen tasaa aikaa, seiska saattaa mennä just ohi ii) kun kolmonen vihdoin liikahtaa, saattaa seiska jälleen mennä just ohi ennen kuin kerkee pysäkille iii) Auroran pysäkitkin on risteyksen erottamia ja kaukana toisistaan, taas saattaa mennä seiska ohi iiii) eli parasta olisi kun olisi jo eltsulla vaihtanut seiskaan.

Mutta edelleenkään tilanne ei muutu yhtään huonommaksi, jos ajantasauspysäkki siirretään Auroran sairaalan ja Eläintarhan pysäkeistä yhdistetylle pysäkille.
 
Takaisin
Ylös