615 pikalinjaksi

Tätä 615:lle aiottua systeemiähän käytetään jo linjalla 738X.

738:n pikavuorot poistuvat kesäliikenteen alkaessa. Siirtymäkaudelle ne lisättiin tiettävästi siksi, että Lähilinjat ajoi vuoroja kaupunkiliikenteeseen soveltumattomilla turistibusseilla. Aikatauluja ei sitten varmaankaan haluttu muuttaa kesken talviaikataulukauden, kun liikennöitsijä ja kalusto vaihtuivat vuodenvaihteessa.
 
Käytän Tuusulanväylää kulkevia seutuliikenteen busseja melko usein ja Kehä I:n pysäkiltä keskustaan päin kyytiin nousevia on osunut harvoin kohdalle. Eikä kovin moni ole myöskään poistunut kyydistä tuolla pysäkillä.

Itse asiassa tuon pysäkkiparin käyttö tuntuisi olevan hieman toispuoleista. Kaupunkiin päin mennessä kyytiin nousijoita ei juuri tapaa, mutta kaupungista kotiin päin tullessaan tuntuisi moni hyödyntävän seutulinjoja. Ehkäpä nämä ihmiset sitten asuvat voittopuolisesti Itä-Pakilan puolella, jonne seutulinjat tarjoavat h64:sta nopeamman yhteyden, ellei nyt aivan Yhdyskunnantien varressa satu asumaan. Ja nimenomaan 615:n ansiosta yhteyksiä on ollut iltaisinkin varsin tiheästi. Toki tuollakin tarjontaa on Tuusulanväylän molemmin puolin ihan riittävästi linjoilla 64 ja 67.
 
Toki tuollakin tarjontaa on Tuusulanväylän molemmin puolin ihan riittävästi linjoilla 64 ja 67.

Juu, mutta onhan se kiva, että läheisestä moottoritiestä on iloa autottomillekin ihmisille, melun vastineeksi. Saavat nopeita bussiyhteyksiä.
 
Juu, mutta onhan se kiva, että läheisestä moottoritiestä on iloa autottomillekin ihmisille, melun vastineeksi. Saavat nopeita bussiyhteyksiä.

Näin on. Sinäänsä kyllä typerää olisi, että moottoritietä kulkee busseja ohi, kun olisi matkustajia tulossa. Kuitenkin kun jää matkustajia pois, niin samalla niitä kyllä sopisi ottaa sisälle. Ei siinä sen kauempaa kuitenkaan Helsingin puolella mene, kun niin monella matkakortti.
 
Kuitenkin kun jää matkustajia pois, niin samalla niitä kyllä sopisi ottaa sisälle. Ei siinä sen kauempaa kuitenkaan Helsingin puolella mene, kun niin monella matkakortti.

Jep, lentoaseman suuntaan sen sijaan moni satunnaislomailija ostaa käteisellä lipun ja se hidastaa matkaa. Helsingin keskustan suuntaan menevät ovat säännöllisiä käyttäjiä ja heillä on kuukausikortti. 615:n suosio selittyy nähdäkseni sillä, että lentoasemalla on aika kovat parkkitaksat ja seutulippu mennen tullen tulee näitä parkkimaksuja halvemmaksi. Lisäksi bussi vie terminaalin oven eteen, kun parkkialueilta on pitkä kävelymatka, lukuunottamatta hyvin kalliita parkkialueita. 615 lähtee selkeästi Helsingin keskustasta, kun taas 61 ja 519 kulkevat poikittaisreittejä ja siksi monikaan ei niitä tiedä, vaan menevät esim. Itä-Helsingistä tai Itä-Vantaalta Rautatientorille päästäkseen lentoasemalle. Keskusta on jostain syystä ihmisille selkeä piste, ja mikä ettei, sieltä kun pääsee bussilla tiheästi kaikkialle ja terminaalijärjestelyt ovat selkeitä.
 
Keskusta on jostain syystä ihmisille selkeä piste, ja mikä ettei, sieltä kun pääsee bussilla tiheästi kaikkialle ja terminaalijärjestelyt ovat selkeitä.

Noita 519:sta ja 61:sta pitäisi ehkä enemmän mainostaa. 61:sestä kyllä sanotaan että pääsee Tikkurilaan, mutta ei sitten pidemmälle. Samoten tuota 519:sta pitäisi mainostaa myös Lentokenttälinjana. Se kun kulkee Malmin kautta, josta on hyvä monen kyytiin hypätä. Esimerkkinä Keravalaiset, jotka pääsevät suoraan K-junalla Malmille, josta sitten 519:sta Lentokentälle. Nyt ne helposti menevät Keskustaan, jos eivät tiedä kauheasti aikatauluista yms. Sinäänsä toki hyvä, että Keskusta on ikään kuin tukikohta, josta lähdetään. Mutta,on hyviä yhteyksiä muualta, niin niitä tulisi myös käyttää, ja saada ihmisiä käyttämään.
 
Esimerkkinä Keravalaiset, jotka pääsevät suoraan K-junalla Malmille, josta sitten 519:sta Lentokentälle.
ennen pääsi suoraan :( linja 863 Kerava-Korso-Lentoasema lakkautettiin muutama vuosi sitten (Tosin myönnetään kulki tosi huonosti 1-3 kertaa päivässä)
 
Juu, kun muuten luulevat, että joukkoliikenne on hidasta ja ajattelevat, että onpa auto nopea kun se voi kulkea poikittaismatkoja, joilla ei (muka) kulje busseja...

Niin, sinäänsä harmi, koska joskus bussi voi olla jopa nopeampi. On bussikaistat, liikennevaloetuuksia yms. Eiköhän se ole kiinni lähinnä siitä mukavuuden halusta. Otetaan oma auto pihasta, ja ajetaan minne ajetaan. Mielestäni joukkoliikenne on kyllä erittäin mukava ja hyvä tapa. Ei se pysäkille kävely niin kamalaa ole, lähinnä hyväksi keholle kun saa happea ennen kuin astuu bussin kyytiin.
 
Esimerkkinä Keravalaiset, jotka pääsevät suoraan K-junalla Malmille, josta sitten 519:sta Lentokentälle.
Itse kyllä menisin Keravalta Tikkurilaan ja siitä 61:llä. Tämä jo senkin vuoksi, että matkan voi matkustaa lähialue-lipulla, kun taas Malmin kautta kiertäminen vaatisi koko alueen lipun.
 
Itse kyllä menisin Keravalta Tikkurilaan ja siitä 61:llä. Tämä jo senkin vuoksi, että matkan voi matkustaa lähialue-lipulla, kun taas Malmin kautta kiertäminen vaatisi koko alueen lipun.

Joo, tämän huomasin jo myös itse. On toki helpompi, kun noita 61:siä kulkee niin usein.
 
ennen pääsi suoraan :( linja 863 Kerava-Korso-Lentoasema lakkautettiin muutama vuosi sitten (Tosin myönnetään kulki tosi huonosti 1-3 kertaa päivässä)

Nyt sille olisi tullut käyttäjiä, kun yhteistariffi tuli käyttöön. Ennen ihmiset menivät ostetulla junan kuukausilipulla Helsinkiin tai Vantaalle ja siitä bussilla lentokentälle, niin oli edullisempaa. Nyt YTV-lipun myötä voisi käyttää tällaista suoraa reittiä silloin, kun se kulkee sopivasti ja muutoin mennä Tiksin kautta. Ehkä tuon voisi elvyttää henkiin? Eihän se montaa bussia vaadi. Reitti voisi olla vaikka Mattila-Kaleva-rautatieasema-Lapila-Ahjo-Sorsakorpi-Savio-Koivikko-Tuusulanväylä-Lentoasema. Korson keskustan kautta ei mielestäni tarvitsisi kiertää, sillä sieltä taitaa mennä jo yksi bussilinja lentoasemalle. Tai sitten voitaisiin tehdä työnjako, että tuota Vantaan lentoasemalinjaa jatkettaisiin palvelemaan Keravan itäosaa ja se kulkisi Korson kauta Saviontietä, sitten toinen linja palvelisi Keravan länsiosaa ja kulkisi suorempaa reittiä Koivikontietä.
 
Eiköhän se ole kiinni lähinnä siitä mukavuuden halusta. Otetaan oma auto pihasta, ja ajetaan minne ajetaan.

Kyllähän bussillakin pääsee YTV-alueella minne tahansa ja usein jopa niin, ettei tarvitse montaa minuuttia odotella. Vaikka ei olisi edes ruuhka-aika. Kännykässäni on tuo Reittiopas ja kyllä huomaa, että pääsee usein heti liikkeelle, reittiverkosto on niin monipuolinen, että vaihtoja sopivissa paikoissa tehden pääsee lähes yhtä nopeast kuin suoralla linjalla.
 
. Ehkä tuon voisi elvyttää henkiin? Eihän se montaa bussia vaadi. Reitti voisi olla vaikka Mattila-Kaleva-rautatieasema-Lapila-Ahjo-Sorsakorpi-Savio-Koivikko-Tuusulanväylä-Lentoasema. Korson keskustan kautta ei mielestäni tarvitsisi kiertää, sillä sieltä taitaa mennä jo yksi bussilinja lentoasemalle. Tai sitten voitaisiin tehdä työnjako, että tuota Vantaan lentoasemalinjaa jatkettaisiin palvelemaan Keravan itäosaa ja se kulkisi Korson kauta Saviontietä, sitten toinen linja palvelisi Keravan länsiosaa ja kulkisi suorempaa reittiä Koivikontietä.

Keravan linjastosunnitelmassa oli tarkoitus jatkaa nykyistä vantaan linjaa 67 ...-Leppäkorpi-Sorsakorpi-Ahjo-Keravan asema linjatunnuksena olisi ollut 867. Jostain syystä tuo ei ole toteutunut
 
Uudistus on mielestäni kokeilemisen arvoinen. Ehkä X-kirjaimen käyttö olisi voinut olla hyvä. Usein se tarkoittaa pikalinjaa. Tosin Helsingissä määritelmä voisi olla normaalista poikkeava. Ongelmaksi tulisi sitten tosin TX-reittivariaatiot.

Selvää on, että Helsingin sisäiset matkat hidastavat jonkin verran seutulinjojen matkaa. Toisaalta on kai pidetty positiivisena, että Helsingin sisäisiä matkoja voidaan tehdä nykyään myös seutulinjoilla.

Uudistus soveltuisi sinällään kokeiltavaksi myös mille tahansa muulle paljon käytetylle seutulinjalle. Miksi siis linja 615? Syy taitaa olla halu kilpailla Finnairin bussin kanssa. Kun pysäkkiajat lyhenevät linjalla 615, lyhenee matka-aika parhaimmillaan Finnairin tasolle. Lisäksi lipun hinta tukee linjan 615 käyttöä.

Sekä Finnairin bussi että linja 615 ovat jatkossakin tarpeellisia linjoja. Kun Finnairin bussi on melko nopea, lienee hyvä kysyä, tarvitseeko linjaa 615 muuttaa pikalinjaksi.

Finnairin pitäisi jossakin vaiheessa ymmärtää, että Töölössä voisi ajaa suoraan Mannerheimintietä. Silloin, kun itse olen linjaa käyttänyt, niin ei Scandin pysäkkiä kovin paljon käytetä.
 
Eilen matkustelin vähän matkaa tuolla 615:sta. Heräsi kysymys miksei ole yhtä linjaa joka ajaa Lentoasemalta suoraan Helsingin Keskustaan. Bussi oli tupaten täynnä, ja luultavasti suurin osa meni Rautatientorille. Kyseessä oli vielä NK-vuoro, jolloin mentiin Kartanonkosket sun muut. Kyytiin ei tullut ketään. Itse hyppäsin Jumbosta, jonka jälkeen ei tullut ketään. Jotenkin vain typerää tuollainen leikkiminen. Jos se on kunnon pikalinja se ajaa suoraan Keskustaan. Tai sitten Jokerinen tyyppinen, eli pysähtyy vain tietyilla pysäkeillä. Se olisi mielestäni melko hyvä. Sitten rinnalle vanhan 615:sta kaltainen, joka liikennöi hieman harvemmilla vuoroväleillä.
 
Takaisin
Ylös