615 pikalinjaksi

Eilen matkustelin vähän matkaa tuolla 615:sta. Heräsi kysymys miksei ole yhtä linjaa joka ajaa Lentoasemalta suoraan Helsingin Keskustaan.

Finnair-bussihan tällainen on. 615:n vahvuus on se, että se palvelee monia eri alueita. Ennen se palveli myös Mäkelänkadun vartta, mikä oli hyvä asia. Kiireisimmät menivät taksilla tai Finnair-bussilla, vähän edullisempaa kyytiä tahtovat ja lentoaseman työntekijät sun muu väki yhteiskuljetuksena 615-bussilla, joka palvelee monia eri alueita. Nykyään bussilinja on lähes tyhjä aamuisin keskustan suuntaan, joka tuntuu minusta suurelta tuhlaukselta, kun väkeä olisi kuitenkin keskustaan menossa Mäkelänkadulta ja Hämeentieltä.
 
Matkustajamäärät linjalla ovat nykyään 5 matkustajan luokkaa ilta-aikaan. Aamuruuhkassa keskustan suuntaan bussi lähes tyhjä, kun muut bussit ihan täysiä. Vaikea uskoa, että tämä systeemi jatkuu nykyisellään. Joko HKL-lippujen kelpoisuus palautetaan, tai linjan lähdöistä supistetaan kaksi kolmannesta matkustajapulan vuoksi. Ei kannata ajaa parin matkustajan takia isoa telibussia 20 km matkaa eestaas, halvemmalla heille annetaan taksisetelit. Parhaimmillaankin bussissa ollut vain 15 ihmistä silmämääräisesti katsottuna, en ole koskaan nähnyt enempää.
 
Matkustajamäärät linjalla ovat nykyään 5 matkustajan luokkaa ilta-aikaan. Aamuruuhkassa keskustan suuntaan bussi lähes tyhjä, kun muut bussit ihan täysiä.

Juuri eilen tulin ilta-aikaan 615:llä lentokentältä ja siihen kyllä tuli lentokentältä reilusti yli 20 matkustajaa. Toki sellaiset lähdöt, joille ei satu tulemaan yhtään saapuvaa lentoa, jäävät illalla tyhjiksi.

Aamuruuhkassa suoraan lentokentältä keskustaan menevät lähdöt ovat yleensä tyhjähköjä, mutta Kartanonkosken kautta menevät N-vuorot keräävät ihan hyvin matkustajia.

Ylipäätään 615:ttä ei voi väittää hiljaiseksi. Sen vuoroväliä jouduttiin juuri tihentämään, koska kaikki eivät mahtuneet kyytiin. Matkustajamäärät kuitenkin vaihtelevat kovasti lentojen mukaan, joten osa lähdöistä jää tyhjähköiksi.
 
Ylipäätään 615:ttä ei voi väittää hiljaiseksi. Sen vuoroväliä jouduttiin juuri tihentämään, koska kaikki eivät mahtuneet kyytiin. Matkustajamäärät kuitenkin vaihtelevat kovasti lentojen mukaan, joten osa lähdöistä jää tyhjähköiksi.


YTV voisi kokeilla miten hyvin 615 keräisi matkustajia jos sitä ajettaisiin 24h. Nythän liikennöinnissä on monen tunnin tauko yöllä vaikka koneita saapuu Vantaalle pitkin yötä. Melkein joka kerta kun pikavuorolla on kentältä lähdössä yöllä tulee ihmisiä kysymään että millä pääsee Helsinkiin. Näkyy aika :eek: ilmeitä kun sanoo että viiden jälkeen aamulla pääsee jos ei taksilla halua mennä tai sitten pitäisi mennä bussilla Tikkurilaan ja vaihtaa sieltä junaan. Ei varsinkaan kauempaa tulevat, ja ulkomaalaiset osaa sellaista yhteyttä käyttää...
 
Oudosti aikataulussa ilmaistu pikalinjan toiminta. Pysähtyy pysäkeille vain, jos on jääviä matkustajia. Tuossa ei todellakaan sanota, ettei autoon pääse kyytiin, jos se kumminkin pysähtyy. Täytyy mennä keskiovesta, jos kuski ei avaa etuovea.

Toinen ongelma on se, ettei auto aina kanna mitään pikavuorokylttiä. Sen sijaan ne kyltit ovat jossain linjan 519 akkunalla. Jos joku vaikkapa Hakaniemestä nousee seutulipulla kyytiin linjan 615 autoon aikomuksenaan matkustaa sisäinen matka ja kuljettaja sitten vie matkustajan jonnekin Tammistoon, on hommassa jotain vikaa. Ei vaikkapa satunnainen espoolainen voi tietää tuollaisesta poikkeusjärjestelystä, jos siitä ei kunnolla autossa tiedoteta. Etenkin kun numero on tavallinen Tuusulantien suunnan numero, ja autossa jokin aika sitten vielä sai matkustaa.
 
Ylipäätään 615:ttä ei voi väittää hiljaiseksi. Sen vuoroväliä jouduttiin juuri tihentämään, koska kaikki eivät mahtuneet kyytiin. Matkustajamäärät kuitenkin vaihtelevat kovasti lentojen mukaan, joten osa lähdöistä jää tyhjähköiksi.

Osalla vuoroista voi olla matkustajia. Matkustajamäärien tippuminen on kuitenkin reipasta, koska muistan, että ennen Mäkelänkadun loppupäässä bussissa oli vähintään puolet kapasiteetista täytettynä. Onko se matka-aika edes yhtään parantunut entisestä?
 
615:n busseihin on hiljattain ilmestynyt A4-lappu ikkunalle, jossa lukee "Linjalla 615 ei H:gin sisäisiä matkoja".

Käsittääkseni Latez tarkoitti, että kyseisistä lapuista ei ole mitään hyötyä, kun nämä autot ajavat 615:n sijasta esimerkiksi linjaa 519, ja taas toisaalta linjalla saattaa näkyä autoja joissa tätä (pientäkään) lappua ei ole.

Korjatkoon Latez jos ymmärsin väärin.
 
Oudosti aikataulussa ilmaistu pikalinjan toiminta. Pysähtyy pysäkeille vain, jos on jääviä matkustajia. Tuossa ei todellakaan sanota, ettei autoon pääse kyytiin, jos se kumminkin pysähtyy. Täytyy mennä keskiovesta, jos kuski ei avaa etuovea.

Tämä se on jotenki ironista, että bussi pysähtyy kuitenkin, mutta siihen ei pääse kyytiin silloin. Monta kertaa olen huomannut, että kun tuo linja pysähtyy seisoo vieressä matkustajia odottamassa bussia. Se on kumma, kun se ei voi ottaa kyytiin, vaikka kuinka pysähtyy. Kun siltä tungoksesta kaivaa lastenvaunut, saa samalla ajalla vähintään viisi matkakorttilaista sisään. Ehkä olisi kehittämisen paikka.
 
Vaikka tästä kyseisestä "vantaalaisesta säännöstä" tuli historiaa jo lähes 8 vuotta sitten eikä koko linjaa 615 ole enää ylipäätään, tuli silti vasta nyt mieleen sellainen että oliko vuosina 2007-2015 kuljettajilla velvollisuus laittaa Rautatientorilla Stop-napit pois päältä ettei ne toimisi Helsingin puolella, ja laittaa ne takaisin päälle viimeisellä pysäkillä ennen Vantaan kuntarajoja? ja jos homman tarkoitusena oli tosiaankin nopeuttaa ihmisten pääsyä lentoasemalle, niin minkä takia Helsingin sisäiset matkat eivät olleet sallittuja myöskään paluumatkalla Rautatientorille kun taas Vantaan puolella esim. Tammistossa sai vielä tulla kyytiin? näin ollen paluumatkalla taas kuljettaja joutui olemaan kokonaan käyttämättä etuovea Helsingin puolella. Ja jos joku matkustaja säännöistä huolimatta yritti ulos etuovesta Helsingin puolella menomatkalla, niin joutuiko kuljettaja komentaa matkustajan takaisin bussiin? tämä kyseinen kuntarajasääntö tuntui vaan niin naurettavalta, niin ei mikään ihme että 2015 se jäi historiaan kehäradan myötä. Tuntui varmaan aika rankalta kuljettajan näkökulmasta valvoa että jotain tällaista kuntarajasääntöä noudatetaan... :D:lol:
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka tästä kyseisestä "vantaalaisesta säännöstä" tuli historiaa jo lähes 8 vuotta sitten eikä koko linjaa 615 ole enää ylipäätään, tuli silti vasta nyt mieleen sellainen että oliko vuosina 2007-2015 kuljettajilla velvollisuus laittaa Rautatientorilla Stop-napit pois päältä ettei ne toimisi Helsingin puolella, ja laittaa ne takaisin päälle viimeisellä pysäkillä ennen Vantaan kuntarajoja? ja jos homman tarkoitusena oli tosiaankin nopeuttaa ihmisten pääsyä lentoasemalle, niin minkä takia Helsingin sisäiset matkat eivät olleet sallittuja myöskään paluumatkalla Rautatientorille kun taas Vantaan puolella esim. Tammistossa sai vielä tulla kyytiin? näin ollen paluumatkalla taas kuljettaja joutui olemaan kokonaan käyttämättä etuovea Helsingin puolella. Ja jos joku matkustaja säännöistä huolimatta yritti ulos etuovesta Helsingin puolella menomatkalla, niin joutuiko kuljettaja komentaa matkustajan takaisin bussiin? tämä kyseinen kuntarajasääntö tuntui vaan niin naurettavalta, niin ei mikään ihme että 2015 se jäi historiaan kehäradan myötä. Tuntui varmaan aika rankalta kuljettajan näkökulmasta valvoa että jotain tällaista kuntarajasääntöä noudatetaan... :D:lol:

Matkustajat noudattivat sitä aika hyvin. Ajoin paljon linjaa 615 2000-luvun lopulla, ja "vääriä" matkustamisia ei juurikaan tapahtunut. Kyllähän matkustajat välillä heiluttivat kättä myös Helsingin puolella, mutta sisään ei päässyt. Autoissa oli myös isot kyltit, jotka ilmottivat asioista. Joskus yöaikaan yritettiin toki tulla sisään, etenkin jos lentoasemalta torille ajettaessa oli "pystypoka" ja matkustajia piti päästää ulos myös etuovesta, mutta Buscomin kortinlukija ei antanut lukea Helsingin sisäistä matkakorttia Helsingin puolella. Toki etenkin talvisäässä "armo kävi välillä oikeudesta" ja torille mennessä Helsingin puolelta sisään tunkenut sai sitten jäädä bussiin.

615:tta ajettiin Veolian aikana pääosin Ikaruksilla ja vanhoilla Carrus L -Volvoilla ja HELB:n aikana maakaasu-MAN:eilla. Ei niissä pystynyt mitään STOP-nappeja kytkemään pois päältä.
 
Matkustajat noudattivat sitä aika hyvin. Ajoin paljon linjaa 615 2000-luvun lopulla, ja "vääriä" matkustamisia ei juurikaan tapahtunut. Kyllähän matkustajat välillä heiluttivat kättä myös Helsingin puolella, mutta sisään ei päässyt. Autoissa oli myös isot kyltit, jotka ilmottivat asioista. Joskus yöaikaan yritettiin toki tulla sisään, etenkin jos lentoasemalta torille ajettaessa oli "pystypoka" ja matkustajia piti päästää ulos myös etuovesta, mutta Buscomin kortinlukija ei antanut lukea Helsingin sisäistä matkakorttia Helsingin puolella. Toki etenkin talvisäässä "armo kävi välillä oikeudesta" ja torille mennessä Helsingin puolelta sisään tunkenut sai sitten jäädä bussiin.

615:tta ajettiin Veolian aikana pääosin Ikaruksilla ja vanhoilla Carrus L -Volvoilla ja HELB:n aikana maakaasu-MAN:eilla. Ei niissä pystynyt mitään STOP-nappeja kytkemään pois päältä.

Eli 615:n kortinlukijoissa oli aina seutu/Vantaa-vyöhyke päällä, jolloin kortinlukijalla ei edes pystynyt ostamaan Helsingin sisäisen matkan eli Buscomissa luki myös Helsingin puolella "Näytä kortti Van klo jotain", jolloin Buscom luuli koko matkan ajan että ollaan Vantaalla? noh, onneksi siinä sitten viimeistään lippua leimatessa joku steissiltä Mäkelärinteen uintikeskukseen matkaava matkustaja hiffasi ettei kyseisellä linjalla pysty tekemään Helsingin sisäistä matkaa, ja jos työvuorossa sattui olemaan hyvä kuljettaja, hän myös selitti asiakkaalle mistä on kyse ettei laite hyväksy hänen korttiaan.

Edellytettiinkö muuten 615:n kuljettajilta täydellistä lontoon taitoa eli jos vaikka Veolialla sattui olemaan joku kuljettaja, jonka englannin taito ei ollut riittävä, ei häntä laitettu lainkaan työvuoroon 615:lle?
 
Helsingin sisäisen matkan tekeminenhän onnistuisi silti, jos matkakortilla on vaikka seutukausikortti.

Se, että matkustajaa ei oteta kyytiin Helsingin puolella ei juuri aiheuta matkustajalle haittaa (busseja menee tiheästi) mutta hieman ongelmallista on, jos toiseen suuntaan kyytiin vahingossa noussutta matkustajaa ei päästetä pois bussista ennen Vantaata. Luulisi, että ainakin etuovesta on tällöin päästetty ulos mutta bussi on pysähtynyt vasta sellaiselle pysäkille, josta nousee Vantaalle matkustajia. Olisi aika äärimmäistä, jos kuljettaja ei ollenkaan anna matkustajan poistua.

Samalla tavalla toimivia pikavuorolinjoja oli Tampereellakin vielä 90-luvulla. Pikavuoromääritys oli kuitenkin voimassa vain arkisin klo 19 asti, ei koko aikaa kuten linjalla 615. Yksi hyvin erikoinen oli työmatkavuoro Sandvikille (Tamrock), joka ajoi Hyhky-Rahola välin moottoritietä eikä jättänyt matkustajia pois ennen Tesomaa. Tästä vuorosta muistan juuri sen, että stop-nappi oli kytketty kokonaan pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, en tiedä mitä linja-auton ajamisen käytännöt nykyisin ovat, kun viimeisimmästä linja-ajosta alkaa itselleäni olla kymmenen vuotta, mutta kyllähän matkustaja päästetään ulos jos tarvetta on. Eipä niitä vaan juuri 615:lle "väärin perustein" eksynyt. Pysäkki-informaatiokin oli selkeää ja 615:lla oli omat "pikalinja"-päreet pysäkeillä. On hankala sanoa, miten kuljettajat yleisesti toimivat, mutta itselläni ei ollut mitään ongelmaa palvella matkustavia asiakkaita. Eikä tuon aikaisissa somekanavissa (lähinnä Uutislehti 100 ja Metro-lehden tekstaripalstat) ollut erityistä napinaa järjestelyistä. Tietysti aika kultaa muistot.

Sitä en sitten enää muistakaan, että pystyikö 615:n perusversiolla matkustamaan Vantaan sisäisen matkan. Ei kuitenkaan Helsingin sisäistä.

Veolialla 615 oli yleensä "kentän sarjoissa", johon kuuluivat 514, 519, 520 ja 615 (olikohan muitakin?). Mutta kyllä saman päivän aikana saattoi olla muutakin linjaa, että eipä tuolla tietenkään mitään kielitaitovaatimuksia ollut. Enemmän niitä englantia osaamattomia taisi olla matkustajissa kuin kuljettajissa. Ja vaihtorahaa joutui välillä rikkomaan lentokentän kahvilassa, monet tuppasivat maksamaan 50 euron seteleilläkin.
 
Takaisin
Ylös