HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2013

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,230
Otetaanpa varaslähtö ensi kevään kilpailutukseen. Kaikkien 27/2013-kilpailutukseen tulevien linjojen liikennöintisopimukset päättyvät 31.12.2013. Kilpailukierros alkaa joulukuussa 2012, kierroksen 26 ratkaisun jälkeen. Palvelulinjat eli nykyiset Jouko-linjat ja Keravan linjat saatetaan kilpailuttaa erikseen.

Linjat ja liikennöitsijät nykyään:

J20, J21: Taksikuljetus Oy
J31, J32, J33, J34, J35, J37: Nobina Finland Oy
J60: Helsingin Bussiliikenne Oy
J61, J68, J70, J71, J72, J75, J80: Taksikuljetus Oy
J74: Taksikuljetus Oy
J82, J91, J93, J94: Nobina Finland Oy
J84: Taksikuljetus Oy
J90, J97: Helsingin Bussiliikenne Oy/Nobina Finland Oy/Taksikuljetus Oy
J92: Helsingin Bussiliikenne Oy/Nobina Finland Oy
J95, J96, J98: Helsingin Bussiliikenne Oy
J99: Helsingin Bussiliikenne Oy/Taksikuljetus Oy

h51, h52, h52A: Helsingin Bussiliikenne Oy
h56: Helsingin Bussiliikenne Oy
h57, h79: Helsingin Bussiliikenne Oy
h72: Nobina Finland Oy (Helsingin Bussiliikenne Oy)

ke5, ke8: Korsisaari
ke5, ke8 (mini): Taksikuljetus Oy

Kilpailuun tulevat myös linjat h22, h22B, h23 ja Vuosaaren liityntälinjat, mikäli optio ei toteudu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Eiköhän optio toteudu. En ole ikinä nähnyt tilannetta, että HSL:n kokouksen esityslistassa oleva optio ei olisi toteutunut. Tilannehan on käytännössä neuvoteltu ja kokouksessa se vaan hyväksytään. Aika vähän tulee linjoja keväällä kilpailutukseen jotka liikennöidään "isoilla busseilla." Nyt kun tuli tietoon kehäradan valmistumisen myöhästyminen, joka siis tapahtuu aika samaan aikaan länsimetron valmistumisen kanssa tulee silloin kilpailutukseen melkoinen määrä linjoja, joista suurin osa tulee olemaan reitin osalta täysin uusia. Silloin on mielenkiintoista nähdä mikä liikennöitsijä onnistuu tarjouslaskelmissa.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Nyt esityslistateksti on ilmaantunut Hsl:n sivuille.
Omaksi yllätyksekseni Laajasalon suunnan liityntälinjat h84-89 ovat jo mukana vaikka sopimus vaihtuukin sitten vasta 1.1.15 :) Myös linjalle h51 vaaditaan viittä hybridiä (mutta jokerille ei osattu _vaatia_ niveliä)
Erillisenä osana esityslistalla on Jouko-linjojen täysi uudistus ja jouko-brändin romutus
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Nyt esityslistateksti on ilmaantunut Hsl:n sivuille.
Omaksi yllätyksekseni Laajasalon suunnan liityntälinjat h84-89 ovat jo mukana vaikka sopimus vaihtuukin sitten vasta 1.1.15 :) Myös linjalle h51 vaaditaan viittä hybridiä (mutta jokerille ei osattu _vaatia_ niveliä)
Erillisenä osana esityslistalla on Jouko-linjojen täysi uudistus ja jouko-brändin romutus

Mistä kohtaa HSL:n sivua ne löytyvät? Ei kai vain h51:lle riitä A1-bussit, eilenkin kun ajoin MANin pätkässä niin bussi oli seisomalastissa ainakin Maunulasta Pitäjänmäelle.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Tässä lainaus täältä

HSL Esityslista 11.12.2012 sanoi:
BUSSILIIKENTEEN TARJOUSKILPAILUN 27/2013 JÄRJESTÄMINEN....

...Tällä kilpailukierroksella linja-autokaluston tulee olla A1-tyyppiä (matalalattiainen kaupunkilinja-auto, jossa on vähintään 32 istumapaikkaa), A2-tyyppiä (vähintään 40-paikkainen matalalattiainen kaupunkilinja-auto) tai C-tyyppiä (3-akselinen matalalattiainen kaupunkilinja-auto, jossa on vähintään 49 istumapaikkaa).



Kohteessa 170 edellytetään liikenteeseen viittä hybridibussia, joita käytetään ensisijaisesti linjalla H51 Hakaniemi - Malminkartano. Lisäksi niitä käytetään erikseen suunniteltavalla ja sovittavalla tavalla saman liikennöitsijän muilla linjoilla vertailukelpoisen käyttökokemuksen ja kulutustietojen keräämiseksi. Bussien tulee saavuttaa hybriditekniikalla vähintään 25 %:n CO2 -vähenemä perustasoon nähden (referenssitaso on 2 - akselisella autolla 1200 g/km)....

Tästä liitteestä ilmenee, että h51 ja h56 hoidetaan tulevaisuudessa pelkästään A1 kalustolla, ellei kohteeseen tarjota muuta ;)
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Omaksi yllätyksekseni Laajasalon suunnan liityntälinjat h84-89 ovat jo mukana vaikka sopimus vaihtuukin sitten vasta 1.1.15 :)

Tuohon pakettiin kuuluu myös linja h79.

Erillisenä osana esityslistalla on Jouko-linjojen täysi uudistus ja jouko-brändin romutus

Tässä kartta Helsingin pienkalustolinjoista 1.1.2014 alkaen. Merkittäviä muutoksia ovat mm. linjatunnusten muuttaminen niin, että J poistuu numeron edestä, ja suurelle osalle linjoista tulee kolminumeroinen linjatunnus. Uudet linjatunnukset ovat 31, 32, 33, 34, 35, 237, 603, 604, 701, 702, 703, 705, 801, 802, 805, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818 ja 819.

Tästä liitteestä ilmenee, että h51 ja h56 hoidetaan tulevaisuudessa pelkästään A1 kalustolla, ellei kohteeseen tarjota muuta ;)

Ja miksi kukaan tarjoaisi jotain muuta, kun sitä ei kerran vaadita. ;)
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Tuohon pakettiin kuuluu myös linja h79.



Tässä kartta Helsingin pienkalustolinjoista 1.1.2014 alkaen. Merkittäviä muutoksia ovat mm. linjatunnusten muuttaminen niin, että J poistuu numeron edestä, ja suurelle osalle linjoista tulee kolminumeroinen linjatunnus. Uudet linjatunnukset ovat 31, 32, 33, 34, 35, 237, 603, 604, 701, 702, 703, 705, 801, 802, 805, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818 ja 819.



Ja miksi kukaan tarjoaisi jotain muuta, kun sitä ei kerran vaadita. ;)

Takapakkia ollaan menossa jos h51:llekin riittää 32-paikkainen kalusto. Mennään siis mannermaiseen suuntaan, että pääasia kunhan kulkuneuvoon mahtuu, ei niistä istumapaikoista niin väliä ole... Ei taatusti tätä menoa joukkoliikenteen käyttö lisäänny, moni ISTUU mieluummin omassa autossaan ruuhkassa kuin SEISOO jossain täpötäydessä bussissa. Voihan tietysti vuoroväliä tihentää mutta tuskinpa vain.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Yllätyksenä tuli että h79:lle vaaditaankin jo pelkkiä telejä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Yllätyksenä tuli että h79:lle vaaditaankin jo pelkkiä telejä.

Itselleni ei tullut. Linja on todella kuormittunut, ja oikeastaan mihin aikaan tahansa, bussi on täynnä, etenkin Viikki (Latokartano) - Siilitien metroasema välillä. Joten ihan perusteltua on telit h79:lle. Jonkun aikaa ennen HelBin lentokenttälinjojen voittoa oli telejä 79:llä. Sen jälkeen vuoroväliä laskettiin. Esim. arkisin ruuhkan ulkopuolella oli 15min, nyt se on 12min (vklp la ja su 15min). Ruuhkassa menee 6min välein entisen 8min sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Laitanpa tulosveikkausta:

Kohde 170 (h51, h56): Helsingin Bussiliikenne - HelB:llä on paljon kalustoa ylimääräisenä (suurin osa taitaa olla kyllä A2-tyyppisiä), ja varustelemalla ne voittavat tämän kohteen.
Kohde 171 (h52, h57, 552): Veolia Transport/Nobina Finland - Veolian Koskelan varikko sijaitsee erinomaisessa paikassa näiden linjojen liikennöintiä ajatellen. Ja jos Nobina jatkaa Myllypurossa, on senkin sijainti hyvä näitä linjoja ajatellen. Nobinalla on lisäksi kohteeseen sopivaa kalustoakin jonkin verran ylimääräisenä.
Kohde 172 (h72, h72N): Veolia Transport - Veolia voittaa tämän kohteen Tattarisuon varikon hyvän sijainnin ansiosta.
Kohde 173 (h79, h84, h85, h85B, h85N, h86, h86B, h86N, h88, h89): Helsingin Bussiliikenne - HelB:llä on uudehkoa kalustoa valmiiksi tätä kohdetta varten, ja myös Varhan sijainti on erinomainen Herttoniemeen nähden.
Kohde 174 (Länsi-Helsingin pienkalustolinjat): Nobina Finland - Nobinalle tutut alueet, ja kalustokin on jo valmiina.
Kohde 175 (Itä-Helsingin pienkalustolinjat): Helsingin Bussiliikenne/Nobina Finland - Sekä HelB että Nobina liikennöivät jo nykyisinkin näitä linjoja, joten on luontevaa, että jompi kumpi jatkaa näillä linjoilla.
Kohde 176 (Pohjois-Helsingin pienkalustolinjat): Taksikuljetus - Taksikuljetus jatkanee näillä linjoilla. Varikon koko rajoittaa tarjoukset tähän yhteen kohteeseen.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

H51 vaaditaan siis Hybridiä jos kuuntelin oikein.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

H51 vaaditaan siis Hybridiä jos kuuntelin oikein.

Itse asiassa viisi hybridiä. Ja tulevat pääasiassa linjalle h51, mutta niitä saatetaan käyttää myös muilla, linjan h51 voittavan liikennöitsijän, samankaltaisilla linjoilla.
 
Takaisin
Ylös