Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset
Keravasta on huomattavasti helpompi (ja perustellumpi) tehdä ideaali liityntäliikennealue, kuin mistään osista Vantaata tai Espoota tällä hetkellä. Suorien seutulinjojen parantaminen Espoon/Vantaan tasolle ei taida olla kenenkään intressi tällä hetkellä. Matkustajamääriä seuratessa, en usko että E/V vastaava taso olisi edes perusteltua, matkustajankaan näkökulmasta.
Pitkän keskustelun tuloksena Korson/Keravan vastaavan liikennesuunnittelijan kanssa selvisi, että Ahjon alueen vuoroväliksi aseman syöttöliikenteelle on tulossa jo ensi syyskaudella ruuhka-aikoina n. 15 min. Nähtäväksi jää, kuinka hyvin toteutus on hoidettu. Yllättävää on, että nimenomaa Ahjon suunnan liityntäliikenne halutaan turvata tiuhemmaksi suoran seutuliikenteen lisäksi, kun taas Kalevan suunnasta ei katsota olevan niin suurta tarvetta lisävuoroille. Tämä siltikin, vaikka Ahjo tosiaan on houkuttelevan lähellä moottoritien vaikutuspiiriä. Ei sen puoleen, viime kevät osoitti, että liityntäliikenteen matkustajamäärät on todellakin kasvaneet Ahjosta asemalle ja 738 valittu välillä kyydiksi siksi, että 5:een ei kaikki halukkaat mahtuisi mukaan. Vielä kun 850 saataisiin u-linjaksi, voisi puhua jo ihan kohtuullisesta tarjonnasta.
Monessa mielessä Resiinan suunnitelmat Keravan liikenteestä ovat varsin hienoja ja pohjautuvat vankkaan paikallistietämykseen. Mutta tässä asiassa olen eri mieltä. Minusta 738:n nykyreitti on nimenomaa hyvä! Tässä yhdistyy se ajattelu, että suora seutulinja palvelee Helsingissä lähinnä matkan varrelle jääviä ja juna valtaosaa päätepisteeseen aikovia. Tällöin seutulinjan on oltava Keravan päässä kattava, ja kerättävä laajalta alueelta ihmiset. Kokonaan toinen juttu onkin 733:n reitin palautus, mikä olisi ilahduttavaa koko päivän liikennöivänä linjana. Em koillis-Helsinkiin suuntautuvan palvelun lisäksi se palvelisi Keravalta Itä-Vantaalle, ja tietysti Itä-Vantaalta Hkiin. Nikinmäen ja Ahjon kasvaessa luulisi, että väestöpohjaa riittää kokopäivälinjalle, joka saisi hiukan mutkitellakin, koska ruuhka-aikoina valtaosaa palvelualueesta hoitavat myös suoremmat linjat ja liityntälinjat.
Keravan seutulinjoja olisi tosiaan aihetta parantaa Vantaan ja Espoon tasoisiksi... Ruuhka-aikaan vuorot limittyisivät toisiinsa niin, että vuoroväli Ahjossa ja Sorsakorvessa olisi siedettävä. Ahjo ja Sorsakorpi ovat sikäli hankalia alueita, että ne ovat 3 km päässä asemasta ja lähellä oleva moottoritie on houkutteleva autoilla, joten siksi bussipalvelujen pitäisi olla erityisen kilpailukykyisiä. Kilta ja Kaleva ovat lähempänä asemaa ja siksi niille sopisi ehkä paremmin tiheä syöttöliikenne asemalle.
Keravasta on huomattavasti helpompi (ja perustellumpi) tehdä ideaali liityntäliikennealue, kuin mistään osista Vantaata tai Espoota tällä hetkellä. Suorien seutulinjojen parantaminen Espoon/Vantaan tasolle ei taida olla kenenkään intressi tällä hetkellä. Matkustajamääriä seuratessa, en usko että E/V vastaava taso olisi edes perusteltua, matkustajankaan näkökulmasta.
Pitkän keskustelun tuloksena Korson/Keravan vastaavan liikennesuunnittelijan kanssa selvisi, että Ahjon alueen vuoroväliksi aseman syöttöliikenteelle on tulossa jo ensi syyskaudella ruuhka-aikoina n. 15 min. Nähtäväksi jää, kuinka hyvin toteutus on hoidettu. Yllättävää on, että nimenomaa Ahjon suunnan liityntäliikenne halutaan turvata tiuhemmaksi suoran seutuliikenteen lisäksi, kun taas Kalevan suunnasta ei katsota olevan niin suurta tarvetta lisävuoroille. Tämä siltikin, vaikka Ahjo tosiaan on houkuttelevan lähellä moottoritien vaikutuspiiriä. Ei sen puoleen, viime kevät osoitti, että liityntäliikenteen matkustajamäärät on todellakin kasvaneet Ahjosta asemalle ja 738 valittu välillä kyydiksi siksi, että 5:een ei kaikki halukkaat mahtuisi mukaan. Vielä kun 850 saataisiin u-linjaksi, voisi puhua jo ihan kohtuullisesta tarjonnasta.
ja Linja 738 palauttaa aikasemmalle reitilleen eli Rautatientori-Lahdenväylä-Keravantie-Jaakkola-Asema-Tori-Kaleva-Kilta-Mattilanpuisto
Ahjosta ja sorsakorvesta matka-aika pitenee muutamalla minuutilla kun mennään vanhantien kautta verrattuna moottorietä ajoon mutta toisaalta 738 reitti nopeutuisi
Monessa mielessä Resiinan suunnitelmat Keravan liikenteestä ovat varsin hienoja ja pohjautuvat vankkaan paikallistietämykseen. Mutta tässä asiassa olen eri mieltä. Minusta 738:n nykyreitti on nimenomaa hyvä! Tässä yhdistyy se ajattelu, että suora seutulinja palvelee Helsingissä lähinnä matkan varrelle jääviä ja juna valtaosaa päätepisteeseen aikovia. Tällöin seutulinjan on oltava Keravan päässä kattava, ja kerättävä laajalta alueelta ihmiset. Kokonaan toinen juttu onkin 733:n reitin palautus, mikä olisi ilahduttavaa koko päivän liikennöivänä linjana. Em koillis-Helsinkiin suuntautuvan palvelun lisäksi se palvelisi Keravalta Itä-Vantaalle, ja tietysti Itä-Vantaalta Hkiin. Nikinmäen ja Ahjon kasvaessa luulisi, että väestöpohjaa riittää kokopäivälinjalle, joka saisi hiukan mutkitellakin, koska ruuhka-aikoina valtaosaa palvelualueesta hoitavat myös suoremmat linjat ja liityntälinjat.