700-sarjan seutulinjojen reitit

Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Keravan seutulinjoja olisi tosiaan aihetta parantaa Vantaan ja Espoon tasoisiksi... Ruuhka-aikaan vuorot limittyisivät toisiinsa niin, että vuoroväli Ahjossa ja Sorsakorvessa olisi siedettävä. Ahjo ja Sorsakorpi ovat sikäli hankalia alueita, että ne ovat 3 km päässä asemasta ja lähellä oleva moottoritie on houkutteleva autoilla, joten siksi bussipalvelujen pitäisi olla erityisen kilpailukykyisiä. Kilta ja Kaleva ovat lähempänä asemaa ja siksi niille sopisi ehkä paremmin tiheä syöttöliikenne asemalle.

Keravasta on huomattavasti helpompi (ja perustellumpi) tehdä ideaali liityntäliikennealue, kuin mistään osista Vantaata tai Espoota tällä hetkellä. Suorien seutulinjojen parantaminen Espoon/Vantaan tasolle ei taida olla kenenkään intressi tällä hetkellä. Matkustajamääriä seuratessa, en usko että E/V vastaava taso olisi edes perusteltua, matkustajankaan näkökulmasta.

Pitkän keskustelun tuloksena Korson/Keravan vastaavan liikennesuunnittelijan kanssa selvisi, että Ahjon alueen vuoroväliksi aseman syöttöliikenteelle on tulossa jo ensi syyskaudella ruuhka-aikoina n. 15 min. Nähtäväksi jää, kuinka hyvin toteutus on hoidettu. Yllättävää on, että nimenomaa Ahjon suunnan liityntäliikenne halutaan turvata tiuhemmaksi suoran seutuliikenteen lisäksi, kun taas Kalevan suunnasta ei katsota olevan niin suurta tarvetta lisävuoroille. Tämä siltikin, vaikka Ahjo tosiaan on houkuttelevan lähellä moottoritien vaikutuspiiriä. Ei sen puoleen, viime kevät osoitti, että liityntäliikenteen matkustajamäärät on todellakin kasvaneet Ahjosta asemalle ja 738 valittu välillä kyydiksi siksi, että 5:een ei kaikki halukkaat mahtuisi mukaan. Vielä kun 850 saataisiin u-linjaksi, voisi puhua jo ihan kohtuullisesta tarjonnasta.:)

ja Linja 738 palauttaa aikasemmalle reitilleen eli Rautatientori-Lahdenväylä-Keravantie-Jaakkola-Asema-Tori-Kaleva-Kilta-Mattilanpuisto
Ahjosta ja sorsakorvesta matka-aika pitenee muutamalla minuutilla kun mennään vanhantien kautta verrattuna moottorietä ajoon mutta toisaalta 738 reitti nopeutuisi

Monessa mielessä Resiinan suunnitelmat Keravan liikenteestä ovat varsin hienoja ja pohjautuvat vankkaan paikallistietämykseen. Mutta tässä asiassa olen eri mieltä.;) Minusta 738:n nykyreitti on nimenomaa hyvä! Tässä yhdistyy se ajattelu, että suora seutulinja palvelee Helsingissä lähinnä matkan varrelle jääviä ja juna valtaosaa päätepisteeseen aikovia. Tällöin seutulinjan on oltava Keravan päässä kattava, ja kerättävä laajalta alueelta ihmiset. Kokonaan toinen juttu onkin 733:n reitin palautus, mikä olisi ilahduttavaa koko päivän liikennöivänä linjana. Em koillis-Helsinkiin suuntautuvan palvelun lisäksi se palvelisi Keravalta Itä-Vantaalle, ja tietysti Itä-Vantaalta Hkiin. Nikinmäen ja Ahjon kasvaessa luulisi, että väestöpohjaa riittää kokopäivälinjalle, joka saisi hiukan mutkitellakin, koska ruuhka-aikoina valtaosaa palvelualueesta hoitavat myös suoremmat linjat ja liityntälinjat.
 
Ytv:n asiakastyytyväisyys kyselyssä nuo lahden väylän linjat arvosteltiin kaikkein huonoimmaksi tänä keväänä. Yllättävintä oli se kun s738 oli huonoin, kun keravan sisäiset 5 ja 8 taasen parhaimmiksi ytv:n linjoiksi.

Asiakaskyselyn tulokset ihmetyttää kovasti. Ilmeisesti valtaosa Keravalla vastanneista elää vielä menneisyydessä. Jos CityM on heikentävin tekijä Keravan seutulinjoilla, niin en voi kun ihmetellä. Kalusto on ihan kohtuullisesti sopivaa hankalalle monitoimilinjalle, jossa on kaupunkilinjaosuuksia, liityntäliikennettä, ja pitkä moottoritieosuus. Mikäli arvoisat vastaajat eivät ole huomanneet, kului kaupunkiosuuksissa kömpelöillä turistibusseilla huomattavasti pidempi aika pysäkeillä ja niistä lähdöissä. Jos ruuhkaisen moottoritien teoreettisessa maksiminopeudessa menetetään bussityypistä johtuen 20 km/h nopeudesta, se ei lopputulosta muuta juuri mihinkään. Päin vastoin tuo kaupunkiliikenteen ketteryys voi jopa lyhentää linjan kokonaisajoaikaa...tästä varmaan kuljettajajäsenillä voisi olla oikein vertailutietoa?!

On muutenkin ihmeellistä välillä huomata mihin tunneseikkoihin tavallinen kaduntallaaja mielipiteensä voi perustaa. Taannoin juttelin erään 'tavallisen' matkustajan kanssa pysäkillä 738:a odottaessa, kun Veolia oli muutaman kuukauden linjaa jo ajanut. Muuten Rouva oli ihan tyytyväinen palveluun, mutta ihmetteli kovasti miksei busseja ole jo maalattu Keravan väreihin!:eek: Siispä ihmeen moni taitaa vieläkin mieltää, että Vantaan "kaupungin bussit" on oransseja, Espoon vihreitä (tai jopa beigejä:D ), Helsingin sinisiä ja siis Keravan harmaan-sinisiä, eli Lähilinjojen värisiä. Tältä pohjalta mielipidetiedustelut voi siirtymävaiheessa olla mitä vaan, tosipohjan sijaan aikamoista fiilisheittoa.

Toinen hassu esimerkki kyselyn tuloksissa oli ruuhkaisuus - Keravan suunnan seutulinjat on kuulemma ruuhkaisimpia :D . On ehkä siihen nähden mitä ennen oli. Olihan se nyt aivan käsittämätöntä, jos pehmeäpenkkisen turismobussin käytävällä joku olisi joutunut seisomapaikalle (koska niitä ei edes ollut).

Soparin hyvät pisteet on osin ihan perusteltuja. Asiakaspalvelu on huippuluokkaa! Mutta eihän niissä sardiinipurkeissa ruuhka-aikana matkustusmukavuudesta voi edes haaveilla. Ette usko mitä on nähty kun 12 hengen pakussa on kahdet lastenvaunut ja 15 ihmistä :eek: . Myös aikataulukurista ja neuvontataidoista pisteet oli liian korkeat. Se on toki kiva tietää mitä naapurin Erkki on puuhannut viimeaikoina (tämän ymmärtävät useimmat linjalla 5 matkustaneet), mutta vielä tärkeämpää olisi saada täsmätietoa esim liitynnän jälkeisestä runkolinjasta (juna) tai Buscomin käytöstä, tai vaikka seutulinjoista. Nämä tiedot jäävät aika vähälle. Mutta niinkuin todettu, asiakastyytyväisyys on mielentila, ei faktoihin perustuva.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Pitkän keskustelun tuloksena Korson/Keravan vastaavan liikennesuunnittelijan kanssa selvisi, että Ahjon alueen vuoroväliksi aseman syöttöliikenteelle on tulossa jo ensi syyskaudella ruuhka-aikoina n. 15 min. Yllättävää on, että nimenomaa Ahjon suunnan liityntäliikenne halutaan turvata tiuhemmaksi suoran seutuliikenteen lisäksi, kun taas Kalevan suunnasta ei katsota olevan niin suurta tarvetta lisävuoroille.

Tämä varmaan johtuu siitä, että Ahjo on Kalevaa kauempana asemasta. Kalevan perimmäisistäkin osista tulee asemalle matkaa vain noin 2 km ja sen matkan voi taittaa miellyttävästi vähäliikenteisillä kaduilla, kun taas Ahjoon on noin 3 km ja kevyen liikenteen väylä kulkee vilkkaiden autoteiden kautta. Mattilan ja Viron alueilla tosin matka alkaa olla aika pitkä tuonne asemalle, joten kyllä tämän Ahjon tiheämmän tarjonnan saisi ajaa heilurina sinnekin päähän. Minusta tällainen 15 minuuttia olisi koko kaupungissa sopiva vuoroväli liityntäliikenteelle ruuhka-aikana, tahdistettuna erityisesti R-, H- ja Z-juniin parin minuutin vaihtoajalla. Pienessä kaupungissa se ei vaatine edes kohtuuttomasti linjoja. Muun ajan liikenne voisi olla 30 minuutin vuorovälillä. Viikonloppu- ja myöhäisillan liikenne voitaisiin toteuttaa paljonkin kiertelevillä linjoilla, mutta silti 30 minuutin vuorovälistä kiinni pitäen.

Soparin hyvät pisteet on osin ihan perusteltuja. Asiakaspalvelu on huippuluokkaa! Mutta eihän niissä sardiinipurkeissa ruuhka-aikana matkustusmukavuudesta voi edes haaveilla. Se on toki kiva tietää mitä naapurin Erkki on puuhannut viimeaikoina (tämän ymmärtävät useimmat linjalla 5 matkustaneet).

Tämä olikin suurin järkytys Helsingistä tuolloin muuttaneena, että joukkoliikenne Helsingin suuressa kehyskaupungissa tarkoitti tunnin välein palvelulinjatyyppisellä autolla ajettavaa reittiä. Mielikuvissani oli Ahjon 733-linja melko tiheällä vuorovälillä, laadukkaine kaupunkibusseineen eikä mikään pikkukylän parin matkustajan palvelulinja. Mutta sepä olikin lopetettu juuri sinä kesänä ja jäljellä oli tämä pikkupaku ja muutama 738:n vuoro. Yhdessä nämä olisivat olleet vielä joten kuten siedettävä tarjonta, mutta kun yhteislippua ei ollut. Olisi siis pitänyt valita opiskelumatkoihin huonosti soveltuva harva liityntäliikenne ja juna Helsinkiin, tai näihin matkoihin hyvin sopiva 738, mutta maksaa vapaa-ajan matkoista aina erikseen, koska 738 kulkee vain ruuhkissa.

Autohan se oli siis otettava käyttöön liityntävälineeksi junaan, mutta sekään ei toiminut, kun liityntäparkkipaikat olivat täynnä ja sen seurauksena myöhästyin nopeasta junasta ja 15 minuutin päästä lähti hidas K-juna. Ja kouluun ajaminen ei tullut kysymykseen, sillä keskustassa ei ole pahemmin parkkipaikkatarjontaa ja tiet ovat tukkoisia. Auto oli sitä paitsi todella kallis pitää vain liityntävälineenä junalle ja oli rasittavaa ensin kokea autoilun haitat, kuten ikkunoiden rapsutus talvella ja vielä sen jälkeen odotella hidasta junaa. Seutulippu tuli, mutta sepä ei käynyt 850-linjalle ja ne ahtaat pikkupakut, jotka välillä kiertelevät ihan eri reittejä kuin mitä piti (mm. Sipoon kautta jättämässä vanhan kuljettajasedän tuttuja sinne ja Ahjon K-marketin kauttakin kerran). Keravan keskustassa vielä on huonosti parkkipaikkoja, koska tarkoitus kuulemma on ohjata ihmisiä pyöräilemään ja bussiin. Talvipyöräily ei vaan innosta ja se bussitarjonta on mitä on. Näiden koettelemuksien jälkeen jopa Vantaan bussitarjonta oli oikein miellyttävä, ammattimaisesti hoidetun oloinen kokemus.

Toivottavasti tuo YTV nyt saisi Keravan joukkoliikenteen edes Vantaan tasoiseksi niiden liityntälinjojen osalta. Sitten voisi toivoa lisämatkustajiakin. Ihmettelen kyllä, että miten edes ne nykyiset matkustajat jaksavat tuollaista systeemiä, kaupungin liikennesuunnittelija kai asuu aseman vieressä tai kulkee autolla, kun nämä epäkohdat ovat jo vuosia olleet korjaamattomina.

Tuli kyllä aika paljon kritiikkiä tässä HKL:n asiakkaana lähes koko ikänsä olleelle Keravan liikenteestä, mutta jospa se nyt tästä lähtisi paranemaan kun YTV:n piiriin tulivat!
 
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Niin ja jos tuo Kerava niin hyvä alue on liityntäliikenteelle, niin siellä pitäisi ajaa jokaiselle K-junalle ja mahdollisesti vielä nopeillekin junille oma liityntäbussi. Käyhän siellä varmaan ainakin puolet työväestöstä töissä Helsingissä, joten matkustajapulaa ei ainakaan pitäisi olla. Matkustus keskittyy kaiken lisäksi kahdelle juna-asemalle, jossa myös keskusta sijaitsee, joten linjaston reitittäminen on helppoa. Jos saataisiin aikaan tarpeeksi tiheä vuoroväli, niin julkisen liikenteen käyttö pomppaisi varmaan kaupungissa aika mukavasti. Ruuhka-aikaan voitaisiin ajaa lisäksi jotain lisälinjaa Kerava-Hyrylä-(Lentoasema)-Kehä III-Hämeenlinnanväylä-Helsinki. Se Kehä III:n vyöhyke nyt on kovassa kasvussa ja sinne pitäisi laittaa julkisen liikenteen paukkujakin, ettei se ihan autojen varaan mene.
 
Takaisin
Ylös