Joukossa tyhmyys tiivistyy edelleen, tosin nimeä ja linjoja muutetaan epätoivoisesti parin vuoden välein ja nykyään tyhjänä pyörivät pakettiautot ovat lähilinjoja.
http://www.helsinginuutiset.fi/arti...ipputulot-kattavat-vain-6-prosenttia-kuluista
Jos lipputulot kattaa vain 6 % kustannuksista, yhden matkan kustannukset on noin 10 euroa, sillä yhden matkan lipputulot on keskimäärin noin 50 senttiä.
Esimerkiksi silloin kun menin lähibussilla Tarvoon mennäkseni edelleen Gallen-Kallela-museoon, kiinnitin huomiota siihen että matkan varrella oli oikeaa kerrostaloasutusta, josta oli yli puoli kilometriä nelosen pysäkille ja jota palveli 90 minuutin välein ajava pakettiauto.
Tällaisissa paikoissa on oikeaa matkustajapotentiaalia, joka saattaisi hyvinkin käyttää enemmän joukkoliikennettä, jos pakettiauto kulkisi 30 minuutin välein tasaisella aikataululla, pysäkeillä olisi aikataulu ja kartta ja ne myös jaettaisiin kotiin. Matkustajien käytös on usein hyvin epäloogista, enkä yllättyisi, vaikka merkittävää osaa matkustajista yksinkertaisesti pelottaisi nousta pakettiauton kyytiin.
Suurin osa lähilinjojen reiteistä on sellaisia, että ne ajavat vain pienen matkan päähän tavallisten bussien pysäkeistä. Tällaisten reittiosuuksien kohdalla tulisi arvioida, kuinka paljon enemmän taksimatkoja jouduttaisiin subventoimaan lakkautettaessa reittiosuudet. Jos päädyttäisiin siihen, että tyhjät pakettiautot oikeasti ovat taksimatkojen subventoimista halvempi ratkaisu, luonnollisestikin tulee kustannukset käsitellä sosiaali- ja terveystoimen alaan kuuluvina eikä ollenkaan joukkoliikenteen kustannuksina.
http://www.helsinginuutiset.fi/arti...ipputulot-kattavat-vain-6-prosenttia-kuluista
Jos lipputulot kattaa vain 6 % kustannuksista, yhden matkan kustannukset on noin 10 euroa, sillä yhden matkan lipputulot on keskimäärin noin 50 senttiä.
Esimerkiksi silloin kun menin lähibussilla Tarvoon mennäkseni edelleen Gallen-Kallela-museoon, kiinnitin huomiota siihen että matkan varrella oli oikeaa kerrostaloasutusta, josta oli yli puoli kilometriä nelosen pysäkille ja jota palveli 90 minuutin välein ajava pakettiauto.
Tällaisissa paikoissa on oikeaa matkustajapotentiaalia, joka saattaisi hyvinkin käyttää enemmän joukkoliikennettä, jos pakettiauto kulkisi 30 minuutin välein tasaisella aikataululla, pysäkeillä olisi aikataulu ja kartta ja ne myös jaettaisiin kotiin. Matkustajien käytös on usein hyvin epäloogista, enkä yllättyisi, vaikka merkittävää osaa matkustajista yksinkertaisesti pelottaisi nousta pakettiauton kyytiin.
Suurin osa lähilinjojen reiteistä on sellaisia, että ne ajavat vain pienen matkan päähän tavallisten bussien pysäkeistä. Tällaisten reittiosuuksien kohdalla tulisi arvioida, kuinka paljon enemmän taksimatkoja jouduttaisiin subventoimaan lakkautettaessa reittiosuudet. Jos päädyttäisiin siihen, että tyhjät pakettiautot oikeasti ovat taksimatkojen subventoimista halvempi ratkaisu, luonnollisestikin tulee kustannukset käsitellä sosiaali- ja terveystoimen alaan kuuluvina eikä ollenkaan joukkoliikenteen kustannuksina.