Kutsuplus toimii kaiken lisäksi sillä alueella, missä tämän maan paras joukkoliikennekin on. Pitäisi kai olla päinvastoin?
Lähibussit taas pörräävät tyhjiä ympyröitään eivät suinkaan siellä, minne joukkoliikenne ei ulotu, vaan ihan tavallisissa lähiöissä. Ehkä käyvät jonkun syrjäisemmän kujan päässä, minne ei bussi kulje, mutta pääsääntöisesti niiden olemassaolo ei perustu siihen, että tarjottaisiin suunnitteluohjeen velvoittamaa joukkoliikennepalvelua syrjäseuduille. Poikkeuksiakin tuosta on, Tarvo ja Kaskisaari tulevat ekana mieleen.
Molemmat olisin valmis lakkauttamaan saman tien tarpeettomina ja kalliina. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettekö pakettiautoillekin olisi sijaa myös HSL-alueella. Kun Late puhuu palveluvelvoitteesta, ymmärrän hänen tarkoittavan HSL:n suunnitteluohjetta ja niitä kaikkein vähäväkisimpiä alueita, joille kuitenkin on tarjottava jonkinlainen joukkoliikenteen minimitaso. Maailmalla juuri tällaiset alueet ovat niitä pakettiautojen nichejä. Määritellään karttaan maantieteellinen alue, läiskä, jolle ei järjestetä mitään muuta joukkoliikennettä kuin puhelinsoitosta paikalle saapuva pakettiauto, joka vie sitten bussipysäkille, juna-asemalle tai tuon läiskän sisällä minne tahansa muuhun kohteeseen. Ajan voi varata etukäteen, mutta bussiin voi soittaa vaikka heti kuullakseen, milloin se ehtisi tulla noutamaan, jos menojalka alkaa vipattaa. Tällaiseen pakettiauto on kustannustehokas ratkaisu. Ei siihen, että surrataan ympäri ydinkeskustaa kutsuohjattuna eikä siihen, että ajellaan sekavia kiemurareittejä lähiöissä.