Miten aikataulut ja linjakartat ovat muuttuneet vuosien saatossa...
Sen jälkeen kun Helsingin
ensimmäinen joukkoliikenteen linjakartta julkaistiin 1909, on kyllä monenmoista julkaisua nähty.
Eräs karttatyyppi oli vuoden 1996 tienoilla
Z-Card, siis kahteen suuntaan taittuva arkkikortti. Lähtötilanne Z-Cardissa on 5,5 x 8,5 cm luottokorttikoko, joka aukeaa ja sulkeutuu näppärästi kansipahveja vetämällä.
Liitekuvani Hesan kartat ovat lopulliseen kokoon aukaistuna 30 x 23 cm tai 45 x 23 cm. Myös VR ja Spårakoff julkaisivat aikoinaan Z-Card teknologiassa. Tämä oli melko suosittu formaatti yhdessä historian vaiheessa julkaista lähes mitä vain brosyyria pienessä luottokorttikoossa, jonka sai sitten auki luettavaksi esimerkiksi kokoon A4.
Noista Z-Cardeista tulee mieleen seuraavaksi patentoidusti taitellut ja leikatut länsisaksalaiset Falk-kartat, jonka lähtökohtana oli täysikokoinen suuri kaupunkikartta, mutta josta saattoi avata esille katsottavaksi vain jonkin pienemmän kulmakunnan, näppärästi taitellen esiin kartasta kerrallaan vain noin A4/A5 verran, ilman että piti koko metropolialueen karttaa avata silmäiltäväksi. Falkin kartan sai toki auki perinteisesti kokonaiseksikin. Verrattuna muihin karttoihin, Falkin kartta oli
leikattu taitteistaan patentoidusti. Falk-Verlag julkaisi aikoinaan Helsingistäkin kaupunkikartan, tosin ilman liikennelinjoja. Falk oli aloittanut patentoitujen taittokarttojen julkaisun Länsi-Saksassa jo 1940-luvulla.