Akkusähköbussi

HSL:n uutisen mukaan sähköbussit miellyttävät sekä matkustajia että kuljettajia. Uutisessa on mm. maininta, että peräti 86 prosenttia vastaajista piti sähköbusseja muita busseja hiljaisempina ja kaksi kolmasosaa vastaajista oli sitä mieltä, että sähköbussit tärisevät muita busseja vähemmän. Yli puolet vastaajista ajatteli, että matkanteko sähköbusseilla oli miellyttävämpää muilla busseilla. Samoin kerrotaan, että yli 90 prosenttia kyselyyn vastanneista bussikuljettajista ajatteli sähköbussien olevan muita linja-autoja hiljaisempia. Noin 80 prosenttia kuljettajista kertoi ajavansa mieluummin sähköbussilla kuin muilla busseilla.

Melkein joka toinen päivä matkustan 30:n linjalla ja on todettava että valittamisen aiheita noista busseista on vaikea löytää.
 
Pirkkolan päätepysäkkialuella oli jokin työmaa viime viikolla. Pysäkki oli aidattuna, 23:n lähti etelämpää keskeltä kenttää ja kentän laidalla oli sähköpylvään osia, eli ilmeisesti laturia tehdään siihen nyt.
Lataustolppa näyttäis olevan paikallaan (En kyl ymmärrä minkä takia).
 
Hinnanko takia tulemme näkemään vain Yutongeja, Bydejä ja VDLiä emmekä enään Scanian tai Volvon sähköbusseja HSL-alueella ja muualla Suomessa?
 
Joku voi laskea lisäarvoksi sen, että merkkihuolto joka kylässä ja niemen notkossa. Varaosia saa vaikka k-marketista. Saako kiinalaiseen? siitä en tiedä.
En tiedä saako K-marketista mihinkään, mutta eipä noi Volvon ja Scanian sähköbussit ole kovin hyviä olleet.
 
Ei kai Scanian sähköbusseja voi huonoks sanoa jos vasta Suomeenkin ekat tulee ensi kesänä ? Onko niistä muka jo kokemusta ?
 
Tai kääntäen: onko Scaniassa ja Volvossa joku lisäarvo, josta kannattaa maksaa ?
Ainakin sellainen tekijä kuin laatu voisi tulla heti ensimmäisenä mieleen. Sitten on myös ihmisoikeuskysymykset. Niitähän Kiinassa ei toki ole. Mutta näinä aikoina ihmisoikeuksien polkeminen alkaa olla trendi myös täällä Suomessa, joten se ei nykymaailmassa ole enää mikään tekijä

---------- Viestit yhdistetty klo 20:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:44 ----------

Ei kai Scanian sähköbusseja voi huonoks sanoa jos vasta Suomeenkin ekat tulee ensi kesänä ? Onko niistä muka jo kokemusta ?
Ainakin sähkö-Volvo vaikutti oikein pätevältä silloin kun sellaisen kyytiä pääsi testaamaan toissa talvena.
 
Ainakin sellainen tekijä kuin laatu voisi tulla heti ensimmäisenä mieleen. Sitten on myös ihmisoikeuskysymykset. Niitähän Kiinassa ei toki ole. Mutta näinä aikoina ihmisoikeuksien polkeminen alkaa olla trendi myös täällä Suomessa, joten se ei nykymaailmassa ole enää mikään tekijä
Mites sitten joku Puola, jossa ollaan hyvää vauhtia menossa kohti totalitarismia (ja jossa Scaniat ja Volvot valmistetaan)? Kiinalaisissa busseissahan on paljon länsimaisia osia (mm. akselistot). Mutta paljonko länsimaisissa busseissa on kiinalaisosia (mm. tietotekniikkaa yms.)?
 
Vaikka moni vihaa wokea ja muuta höttöä on siinä aina se totuus että nykypäivinä on aika vähän jotain mikä ei riistäisi jotain.... Seuraa esimerkiksi suomalaisia hyvää tulosta takovia firmoja, kuuntelee maita jossa käydään tekemässä kauppaa ja käynnistämässä tehdasta niin ei siellä ole aina se parhain demokratia voimassa.

Akkujen mineraalit sitten vielä ihan oma lukunsa, huh hei mitä tuhoa nuo kaivokset saavat aikaan. Niihinkin olisi hyvät tavat toimia ja tehdä mutta se hinta se hinta "kun kaikki maksaa niin paljon tepoililla...."
 
Pientä tilastotietoa vuoden vaihtumisen merkeissä:

Vuonna 2021 maahamme rekisteröitiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 191 täyssähkölinja-autoa (vuonna 2020 vastaava luku oli 25 kpl). Vuonna 2021 diesellinja-autoja ensirekisteröitiin 186 ja kaasubusseja 5 (2020 luvut olivat 247 + 10). Luvut sisältävät myös pikkubussit.

Vuonna 2021 8 t tai sitä raskaampia busseja ensirekisteröitiin 246 kpl. Niistä BYDejä oli 121, Volvoja 40, Yutongeja 39, VDL:iä 31 ja Scanioita 10.
 
Pientä tilastotietoa vuoden vaihtumisen merkeissä:

Vuonna 2021 maahamme rekisteröitiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 191 täyssähkölinja-autoa (vuonna 2020 vastaava luku oli 25 kpl). Vuonna 2021 diesellinja-autoja ensirekisteröitiin 186 ja kaasubusseja 5 (2020 luvut olivat 247 + 10). Luvut sisältävät myös pikkubussit.

Vuonna 2021 8 t tai sitä raskaampia busseja ensirekisteröitiin 246 kpl. Niistä BYDejä oli 121, Volvoja 40, Yutongeja 39, VDL:iä 31 ja Scanioita 10.

Tämäpä mielenkiintoinen tieto. Viime vuosi oli siis ensimmäinen vuosi, jolloin täyssähköbussit ohittivat ensirekisteröinneissä dieselbussit. Ja isompien bussien osalta tuo kaula on todella suuri. Näin se maailma muuttuu. Paluuta toisenlaisiin lukemiin tuskin enää on.
 
Tämäpä mielenkiintoinen tieto. Viime vuosi oli siis ensimmäinen vuosi, jolloin täyssähköbussit ohittivat ensirekisteröinneissä dieselbussit. Ja isompien bussien osalta tuo kaula on todella suuri. Näin se maailma muuttuu. Paluuta toisenlaisiin lukemiin tuskin enää on.
Toisaalta myös uusien kaukoliikennebussien rekisteröinti on ollut lähes olematonta, joka osaltaan näkynee tilastoissa. Jos ja kun ala taas pyörilleen pääsee, niin mielenkiintoista nähdä, investoidaanko vielä hetkeen täysin uusiin autoihin.

Tämä on sinänsä hauska ketju edelleen otsikkointinsa osalta, koska harva bussi ilman akkuja kulkee.
 
Nivel-BYDeissä vetää keski- ja taka-akselit. Pääsee kyllä hyvin liikkeelle mistä tahansa. Paikoilleen hieman hitaammin, mutta on päässyt hyvin liukkailtakin pysäkeiltä.
 
Takaisin
Ylös