Kuitenkin sovintoehdotus kaatui juuri AKT:n hylkäävään päätökseen.Lasse sanoi:Sunnuntaina jätetyssä sovintoehdotuksessa määrä oltiin nostettu kahteen per varikko. Tämän AKT olisi hyväksynyt.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kuitenkin sovintoehdotus kaatui juuri AKT:n hylkäävään päätökseen.Lasse sanoi:Sunnuntaina jätetyssä sovintoehdotuksessa määrä oltiin nostettu kahteen per varikko. Tämän AKT olisi hyväksynyt.
Olet mielestäni oikeassa siinä, että osa-aikaisilla voidaan alentaa ylityöprosenttia, mutta kyllä ylityöt kielivät joninsortin ongelmista tuotannon suunnittelussa. En usko, että missään linja-autoyrityksessä uskalletaan lähteä ns. nollatoleranssilla suunnittelemaan henkilöstötarvetta. Pulassa ollaan kun ensimmäinen sairastuu. Kyllä jo normaaleihin työvuoroihin pitää sisältyä sijaisuustuntien vaatimaa marginaalia.Allison sanoi:Lasse ei käsittänyt myöskään sitä, että esim. kokoaikaisten kuljettajien poissaoloista, kuten sairaslomista aiheutuu ilman osa-aikaisia kallista ylityönteettämistä.
Enpä nyt lähtisi arvostelemaan siivoojia tai kaupan kassoja vain sillä perusteella että niihin ammatteihin ei tarvita juurikaan koulusta. Ihan samanlainen palveluammatti kaupan kassa on kuin linja-auton kuljettaminen.Allison sanoi:Lasse ja Aki eivät ole ymmärtäneet että kaupan tai siivousalaa ei mitenkään voi verrata bussialaan, koska bussialalle tarvitaan d-kortti, jonka haltijoita on hyvin rajallinen joukko, ja joista niistäkin suurin osa työskentelee kokoaikaisesti. Kaupankassalle ei tarvita edes mopokorttia. Opiskelijoiden ja ties kenen on helppo päästä ilman minkäänlaista koulutusta esimerkiksi osa-aikaisiin siivojan tai myyjän hommiin.
Siinä oli rehellinen mielipide. Puhuttaisiinkin enemmän siitä, mistä on oikeasti kysymys. Kyse on yhden liiton itsekkyydestä. Sen sijaan että sanotaan "haluamme ylityölisät itsellemme", puhutaan siitä kuinka osa-aikatyöllä "ei elätä perhettä" ja kuinka "alalle ollaan luomassa köyhien osa-aikaisten markkinat". Propagandaa alalla, jolla on työvoimapula ja kokopäivätöitä tarjolla kaikille halukkaille.kuukanko sanoi:Tämän aamun Hesarissa työntekijäpuolen edustaja kertoi, että kysymys onkin siitä, että osa-aikaiset vievät täysaikaisilta rahakkaat ylityöt.
En tunnu ymmärtävän kovinkaan paljoa, enkä ymmärrä myöskään sitä, missä vaiheessa olen kirjoittanut tavuakaan kaupan tai siivousalasta.Allison sanoi:Lasse ja Aki eivät ole ymmärtäneet että kaupan tai siivousalaa ei mitenkään voi verrata bussialaan
Koska ymmärrykseni tuntuu olevan vähäistä, olen kenties ymmärtänyt tämänkin asian väärin. Mutta eikös yksi ammattiliiton tärkeimmistä tehtävistä ole juuri jäsentensä hyvinvoinnista vaaliminen.kuukanko sanoi:kysymys onkin siitä, että osa-aikaiset vievät täysaikaisilta rahakkaat ylityöt.
Tätäkin olen pitkään ihmetellyt. Miksi minkään liiton pitäisi huomioida siihen kuulumattomien mielipiteitä?Kani sanoi:Toinen oikea syy AKT:n kaunaan on se, että useat osa-aikaiset eivät ole liiton jäseniä.
Onko hyvinvoinnista vaaliminen sitä, että teetetään työntekijöillä mahdollisimman paljon ylitöitä? Minä kun näkisin niin päin, että kun tekee töitä 80 tuntia kahdessa viikossa ja vielä muita ammatteja pidemmät katkot päälle, olisi hyvinvoinnista vaaliminen juuri ylitöiden minimointia.Lasse sanoi:Koska ymmärrykseni tuntuu olevan vähäistä, olen kenties ymmärtänyt tämänkin asian väärin. Mutta eikös yksi ammattiliiton tärkeimmistä tehtävistä ole juuri jäsentensä hyvinvoinnista vaaliminen.kuukanko sanoi:kysymys onkin siitä, että osa-aikaiset vievät täysaikaisilta rahakkaat ylityöt.
Niin, miksi nyt ihmisen yleensäkään pitäisi ajatella muuta kuin itseään.Lasse sanoi:Miksi minkään liiton pitäisi huomioida siihen kuulumattomien mielipiteitä?
Mistä ihmeestä te nämä ylityöt tähän olette kaivaneet? Meidän yhtiössä ei ainakaan ole tarvinnut pariin vuoteen tehdä ylitöitä lainkaan. Sitä ennen oli tilanteita jolloin sai tehdä jos halusi. Ketään ei koskaan ole ylitöihin pakotettu, ja ajomestarit tietävät varsin hyvin ketkä eivät ylitöitä halua tehdä, eikä heiltä myöskään kysytä. Itse tekisin ylitöitä mielelläni silloin tällöin, enkä ole mitenkään poikkeuksellinen tässä asiassa. Koska kuljettajien palkkataso on sen verran alhainen nyky-yhteiskunnan hintatasoon nähden, on melkein pakko rahoitta normaali elämisestä poikkeavat toiminnot ylitöitä tekemällä.kuukanko sanoi:Onko hyvinvoinnista vaaliminen sitä, että teetetään työntekijöillä mahdollisimman paljon ylitöitä? Minä kun näkisin niin päin, että kun tekee töitä 80 tuntia kahdessa viikossa ja vielä muita ammatteja pidemmät katkot päälle, olisi hyvinvoinnista vaaliminen juuri ylitöiden minimointia.
Alkuperäisessä lainauksessa puhuttiin juuri siitä, kuinka työntekijän edustajan mukaan lakossa onkin kyse siitä, kuinka osa-aikaiset vievät pääkaupunkiseudulla ylitöitä täysaikaisilta kuljettajilta.Lasse sanoi:Mistä ihmeestä te nämä ylityöt tähän olette kaivaneet? Yhtiössä liialliset ylityömäärät poistettiin palkkaamalla pari uutta kokoaikaista lisää.
Tai sitten ylityöt kielivät siitä, että monessa kuljetusalan ulkopuolisessakin yrityksessä on laskettu, että on halvempaa teetättää ylitöitä jo olemassa olevalla henkilöstöllä kuin palkata uusia työntekijöitä...Lauri Räty sanoi:Olet mielestäni oikeassa siinä, että osa-aikaisilla voidaan alentaa ylityöprosenttia, mutta kyllä ylityöt kielivät joninsortin ongelmista tuotannon suunnittelussa.