- Liittynyt
- 23 Marraskuu 2015
- Viestit
- 2,178
Onhan varikolla jonkin verran koronan aikaan poistettua kalustoa, kuten Ex-vaunuja, jotka saisi helposti ajokuntoon. Joitain on palautettukin liikenteeseen viime aikoina muttei läheskään kaikkia. Ne sopisivat hyvin esimerkiksi Kuopion ja Rovaniemen väliseen liikenteeseen ja vararunkoihin, joissa niitä ennen koronaa käytettiinkin.
Vaunuja tarvittaisiin kai lisää ainakin Helsinki-Oulu välille, jossa Ex vaunujen käyttö tarkottaisi nopeuden pudottamista sn160:een ja ettei ohjausvaunua voi käyttää. Kuopio-Oulu-Rovaniemi välillä, missä junavuoroilla sn on 140 näyttäisi tosiaan olevan ainakin kaksi sekarunkoa, joissa on yksikerroksiset Expt ja Rx, mutta muuten Ed:tä. Kummastakin saisi yhden Ed:n korvattua Ex:illä ja juna säilyisi silti esteettömänä. Pula vaikuttaisi olevan kuitenkin laajempi kuin minkä voisi ratkaista vain kahdella vaunulla. Toisena on sitten, että monet loppuunmyydyistä junista on ollut jo kahdeksanvaunuisia, niin onko vaunujen lisääminen sellaisiin edes mahdollista ilman että joko ei pysytä aikataulussa tai joudutaan lisäämään toinen veturi.
Mikähän on sitten uusien vaunutilausten laita? Edellinen iso päivävaunukilpailutus oli kai 2014, jonka optioista on hankittu suurin osa sen jälkeen tulleista vaunuista. Onko kilpailutus enää voimassa ja onko kilpailutuksen järjestäminen se kynnys vaunumäärien lisäämiseen uusista?