Allegrojen tulevaisuus

Tuskin sodan jälkeen tarkastukset ovat sen ihmeellisempiä kuin ennen sotaakaan.

Niin kuin tässä ketjussa on jo todettu, on kovin monenlaisia skenaarioita mitä sodan jälkeen käy. Jos esim. Venäjän hallinto ei vaihdu ja se jatkaa sodan jälkeenkin aggressioita länttä kohtaan, eivät suhteetkaan lämpene. Jos taas Venäjä on aivan raunioina sisällissodan tms. takia, vaikuttaa se varmasti siihen kuinka suurta luottamusta rajakontrolleissa voidaan osoittaa. Joka tapauksessa vielä on ihan mahdotonta sanoa miten käy.
 
Niin kuin tässä ketjussa on jo todettu, on kovin monenlaisia skenaarioita mitä sodan jälkeen käy. Jos esim. Venäjän hallinto ei vaihdu ja se jatkaa sodan jälkeenkin aggressioita länttä kohtaan, eivät suhteetkaan lämpene. Jos taas Venäjä on aivan raunioina sisällissodan tms. takia, vaikuttaa se varmasti siihen kuinka suurta luottamusta rajakontrolleissa voidaan osoittaa. Joka tapauksessa vielä on ihan mahdotonta sanoa miten käy.

Johan ennen sotaa rajakontrolli EU:n ja Venäjän rajalla oli aika lailla normirajojen maksimitasossa kansainvälisestikin. Jos siis suunnilleen Pohjois-Korean, Burman tai Israelin palestiinalaisalueiden tapaiset kovin poikkeukselliset rajakontrollit jätetään pois.

Sota-aikana monella rajalla simputetaan, mutta jos ei olla sodassa rajakontrolleille pitää oikeusvaltiossa olla jotain muutakin syytä kuin pelkkä simputuksen halu, ei vaikka simputusta miten perusteltaisiin huonolla luottamuksella naapuriin.
 
Johan ennen sotaa rajakontrolli EU:n ja Venäjän rajalla oli aika lailla normirajojen maksimitasossa kansainvälisestikin. Jos siis suunnilleen Pohjois-Korean, Burman tai Israelin palestiinalaisalueiden tapaiset kovin poikkeukselliset rajakontrollit jätetään pois.

Sota-aikana monella rajalla simputetaan, mutta jos ei olla sodassa rajakontrolleille pitää oikeusvaltiossa olla jotain muutakin syytä kuin pelkkä simputuksen halu, ei vaikka simputusta miten perusteltaisiin huonolla luottamuksella naapuriin.

Jos junaliikenne käynnistetään uudelleen niin rajakontrolli tulee ainakin aluksi olemaan yhtä tiukkaa kuin kylmän sodan aikana.

Johan Ranskan ja Britanniankin välillä alkoi Brexitin jälkeen niin tiukka tarkastus että juna joutuu seisomaan rajalla. Pelkästään liikkuvassa junassa tapahtuvaan tarkastukseen ei ole paluuta Suomi-Venäjä liikenteessä moneen vuoteen vielä.
 
Olen sitä mieltä että Allegrojen perään on turha enään haikalla VR:än lausuntojen takia, VR kun on alaskirjannut niin Allegrot kuin niiden varaosatkin (Allegrojen ja niiden varaosien arvo on siis VR:än kirjanpidossa 0€).
Ymmärtääkseni se tarkoittaa että näitä ei enään käyttöön oteta VR:än toimesta, ovathan he kertoneetkin että koska ovat sen verta erilaisia kuin Pendolinot niin näin pienen määrän Allegroja ylläpito tulee VR:älle liian vaikeaksi ja kalliiksi.
Taitaa näiden Allegrojen tulevaisuus olla seisoa muutama vuosi ratapihalla ja siinä aikana kun ne menee käyttökelvottomaan kuntoon (käyttämättömyyttään ja huoltamattomuuttaan) niin joutuvat sen jälkeen romuttamolle..
 
Venäläinen tuomioistuin määräsi VR:n jatkamaan allegro-junien liikennöintiä https://yle.fi/a/74-20029320.
VR:ltä todetaan, että Moskovalaisella tuomioistuimella ei ole toimivaltaa osapuolten välisissä sopimuksissa.
 
Venäläinen tuomioistuin määräsi VR:n jatkamaan allegro-junien liikennöintiä https://yle.fi/a/74-20029320.
VR:ltä todetaan, että Moskovalaisella tuomioistuimella ei ole toimivaltaa osapuolten välisissä sopimuksissa.

Moskovan rosis voisi tehdä hyödyllisiäkin päätöksiä, kuten vaikka kieltää ilmastonmuutoksen etenemisen tai venäläisten ikkunoiden lähettyvillä vallitsevan vaakasuoran gravitaation.
 
Allegro-brändäys, venäjänkieliset opasteet jne varmaankin poistetaan, mutta tehdäänköhän teknisiäkin muutostöitä joiden myötä käyttö Venäjällä ei enää ole mahdollista. Noissa taisi olla koppeja rajavartijoitakin varten, niitä nyt ehkä ei sentään poisteta.

On vaikea nähdä että itäsuuntainen matkustajaliikenne ihan lähiaikoina palautuisi..
 
Allegro-brändäys, venäjänkieliset opasteet jne varmaankin poistetaan, mutta tehdäänköhän teknisiäkin muutostöitä joiden myötä käyttö Venäjällä ei enää ole mahdollista.
Jos jotain, niin Allegro-brändäys ehkä poistetaan. Venäjänkielisten opasteiden poistaminen olisi aivan turhaa vaivaa. Onhan Suomessakin pieni venäjänkielinen vähemmistö. Teknisissä muutostöissä olisi vielä vähemmän järkeä. Junayksiköt on suunniteltu, valmistettu ja hyväksytty käyttöön kokonaisuutena. Maksaisi valtavasti lähteä muuttamaan kokonaisuutta eikä muutoksista olisi mitään hyötyä. Pitäisikö poistaa kahden erilaisen sähköistyksen tarvitsemat laitteet vain siksi, että saadaan työllistettyä henkilökuntaa ja tyhjä tila laitekaappiin.
 
HS:Venäjän rautatiet syyttää VR:ää ”laittomasta toiminnasta”

Artikkelissa ei ole muuten mitään yllättävää, mutta lopussa sanotaa "Allegro-brändin alla liikennöineitä Sm6-mallisia junia oli suunniteltu käytettävän Pietarin ja Helsingin välillä vuoteen 2041 asti." Vuosiluvulla ilmoitettu suunniteltu loppumisajankohta kuulostaa hieman tarkalta kalustomallille eli oliko kaluston käyttämisestä jokin sopimus, joka olisi loppunut juuri tuolloin, vai onko toimittaja ottanut 30-vuoden käyttöiän kirjaimmellisesti?
 
Ja toivottavasti myös raideleveyskin muuttuu tulevaisuudessa.

Onpa mielenkiintoista, että naapuri osaa väittää aina jotakin oikeuden vastaiseksi, kun osuu omaan nilkkaan. Mihinköhän lakeihin tällöin viitataan. Naapurissa on omat ja lännessä omansa.
 
Uskoisin Sm6-junien ajavan ihan Pendolino-brändillä, sillä matkustajan kannalta Sm3/Pendolino- ja Sm6/Allegro-junien välillä ei ole eroa. VR:n pitää eriyttää kalustokierrossa Sm3- ja Sm6-junat, sillä niiden penkit ei mene samalla tavalla, mutta matkustajan suuntaan ei tarvitse olla brändieroa. Venäjänkieliset opasteet varmastikin poistuu myös, jotta vältytään matkustajien kauhistumiselta.

Allegroissa taitaa olla käytössä kallistuvakorisuus, eli niin pystynee tekemään, että joidenkin vuorojen aikataulut on nopeampia ja niissä käytetään nimenomaan Allegro-junia, vaikka matkustajalle päin brändi olisi sama?

---------- Viestit yhdistetty klo 23:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:06 ----------

Mihinköhän lakeihin tällöin viitataan.

RŽD olisi halunnut, että Allegrojen liikenne olisi jatkettu, ja moskovalainen tuomioistuin myös velvoitti jatkamaan liikennettä. Karelian Trainsin venäläisen puoliskon maksukyvyttömyys puolestaan johtunee siitä, että liikenne keskeytettiin.
 
RŽD olisi halunnut, että Allegrojen liikenne olisi jatkettu, ja moskovalainen tuomioistuin myös velvoitti jatkamaan liikennettä. Karelian Trainsin venäläisen puoliskon maksukyvyttömyys puolestaan johtunee siitä, että liikenne keskeytettiin.

Venäläisen puoliskon maksukyvyttömyys johtunee pakotteista, jotka estävät rahansiirrot Venäjältä Suomeen.

Jos ja kun Venäjän ja Ukrainan välille tulee joskus rauha, liikenne länsimaista Venäjälle palaa hiljalleen normaaliksi. Aikaa siihen voi kyllä mennä.
 
Takaisin
Ylös