Allegrojen tulevaisuus

VR kokeilee taas silmänkääntötemppua saadakseen entiset Allegrot vaikuttamaan asiakkaiden silmissä muka uusina tai jotenkin aiempia laadukkaampina junina. Luultavasti joku tämänkin syötin nielee, tokko kuitenkaan kukaan tästä ryhmästä...

Miksi pizzamopo vol2.0:ksi tms. noita karjalanpiirakoita sitten ikinä onkaan tarkoitus kutsua, tämä tietää vain sitä, että Pendolino-tuotemerkki ei vieläkään Suomen radoilta katoa, vaikka olisi jo korkea aika. On sinällään aika outoa, että vaikka Sm6:t ovat pitkän varastointinsa jälkeen olleet melko perusteellisessa remontissa, että niitä ylipäätään johonkin liikenteeseen voisi sijoittaa, ei tuohon remonttiin ole sisällytetty edes joidenkin sisäänkäyntien muuttamista luiskallisiksi, jolloin sekä fillarit, pyörätuolit, rollaattorit, lastenvaunut että muuten portaatonta junaan nousua tarvitsevat pääsisivät vaivatta sisään ja ulos. Esteettömyysvaatimuksen kuittaminen nostimella on tällä vuosituhannella idioottien hommaa.
Samalla olisi voitu päästä eroon ainakin osasta hankalia ulos- ja sisäänkäynneistä. On sinällään outoa sijoittaa eteisiä vaunujen päätyihin, kun keskelläkin olisi tilaa (kuten IC-vaunuissa). Eteiset ovat toki kroonisesti usein tarpeettoman ahtaat, mutta kaksikerrosvaunuissa joka ovelta kuitenkin haaraudutaan useampaan suuntaan, eli ei tukita käytäviä yhtä tehokkaasti kuin Pendolinoissa.
 
Takaisin
Ylös