- Liittynyt
- 2 Elokuu 2007
- Viestit
- 667
Se on kyllä totta että täällä Hesassa ylipäättänssä rv-kuljettajat käyttävät turhan vähän sitä kelloa.
Tässä videossa hieman mallia Skurubisin kaipaamasta äänimerkkilaitteiden käytöstä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Se on kyllä totta että täällä Hesassa ylipäättänssä rv-kuljettajat käyttävät turhan vähän sitä kelloa.
Ehdottomasti tuettava ajatus. Kaksisuuntaiset raitiovaunut ovat ratkaisu mm. päätesilmukka ja ovat joustavampia muutenkin pysäkkien sijoitteluun. Hankitaan niitä.Ainoa järkevä muutos olisi kaksisuuntaiset vaunut, jolloin silmukkaa ei tarvittaisi ja päätepysäkki voisi olla pohjoisempanakin.
Varmasti niille löytyy käyttöä tulevaisuuden ratahankeissa Länsisataman suunnalla. Voidaan ottaa rakenteillakin olevia ratapätkiä liikenteeseen.Ehdottomasti tuettava ajatus. Kaksisuuntaiset raitiovaunut ovat ratkaisu mm. päätesilmukka ja ovat joustavampia muutenkin pysäkkien sijoitteluun. Hankitaan niitä.
Juuri niin. Ja pysäkkejäkin voidaan sijoitella katujen keskelle jne.; hyotyjä on paljon. Mutta maksaahan se toinen ohjaamo laitteineen toki jonkinverran ja kahdet ovet käytävän kummallakin puolella vähentävät matkustajapaikkoja hieman.Varmasti niille löytyy käyttöä tulevaisuuden ratahankeissa Länsisataman suunnalla. Voidaan ottaa rakenteillakin olevia ratapätkiä liikenteeseen.
Onkos kommentoitavaa?
Voisiko ajattella, että h6 kävisi kääntymässä jopa Viikissä saakka? Tai vaihtoehtoisesti, voisiko ajatella, että Raide-Jokerin kaltaiset vaunut liikennoisivat myos linjoja h6 ja h8, ollen näin mahdollisesti tulevan Vallilan maanalaisen raitiovaunuvarikon ulottumissa?Tehokkaista raitiotiekaupungeista ainakin Karlsruhe käyttää kaupunkiverkostollaan vain yksisuuntavaunuja. Toisaalta Karlsruhen kaupunkirakenne on tilavampi kuin meillä ja linjat käyvät yleensä kääntymässä tiiviin kaupunkirakenteen ulkoreunalla, mihin nykyisellä verkostollamme ei päästä.
Miksei raitiovaunun kuljettaja voi kilauttaa kelloa ajaessaan tuollaisten nurkkien takaa? Ulkomailla olen havainnut soittokelloa käytettävän jatkuvasti. Käytännöllinen laite se soittokello, todella harvoin vain kuulee. Esimerkiksi Hakaniemessä ihmiset ylittävät radan pysäkillä olevien vaunujen takaa ja vaaratilanteita näkyy jatkuvasti, kun toisestakin suunnasta tulee vaunu. Kellonsoitto saisi jalankulkijat havahtumaan ajoissa.
Minusta tähän on ihan selvä ratkaisu, lyhyempi tai pitempi vaihtoehto, 8a/b ja 6a/b:
Oma kokemukseni on päinvastainen. Esimerkiksi Lasipalatsin ja Ylioppilastalon pysäkeillä voi varsin usein kuulla käytettävän soittokelloa kun jalankulkijat seisovat liikennevaloissa liian lähellä kiskoja. Näppituntumalta sanoisin, että 99% ihmisistä ottaa kellon kuullessaan askelen taaksepäin.Suhteellisen turha kapistus ainakin sellaisena kuin se on Nr-vaunuissa ja matalissa.