Arvausketju: Mihin liikenteeseen uudet kaksikerrosvaunut päätyvät?

Loppukaneetti: pikajunien kierto on sen verran monimutkainen vyyhti, että ainakin pikajunien vaunukierto menisi totaalisen uusiksi, mikäli junien kulkua muutettaisiin.

Mistä taas seuraa että helpointa olisi yksinkertaisesti korvata sininen kalusto jollakin sopivasti "vapaana" olevalla "esteettömällä" kalustolla...
 
Ajatusleikkinä: entä jos ylijäämäisillä sinivaunurungolla ajettaisiin matkailuliikennettä tyylillä kerran kesäviikonlopussa johonkin kaupunkiin, johon ei kulje säännöllistä junaliikennettä? Nyky-VR ei tällaista varmaan tekisi, mutta jos olisi esim. Helsingistä lähtevät erikoisjunat kerran kesässä Loviisaan, Uuteenkaupunkiin, Raumalle, Kaskisiin, Pietarsaareen, Raaheen, Haaparantaan, Ämmänsaareen, Vuokattiin, Outokumpuun, Ilomantsiin, Äänekoskelle, Valkeakoskelle, Heinolaan ja poikittain Karjaa-Hyvinkää-radalle? Nämähän olisi syytä kytkeä jonkun paikallisen suurtapahtuman kanssa (esim. RMJ) yhteen, ja niillä voisi haistella, josko henkilöliikenteen hylkäämillä rataosilla olisi uutta potentiaalia.
 
Klo 11.12 Helsingistä lähtevä IC73 saapuu Kuopioon klo 15.37 ja lähtee takaisin IC66:na klo 16.05 saapuen takaisin Helsinkiin klo 20.48. Helsingin lähtöajan huomioon ottaen varsin hyvä optimointi tälläkin junarungolla. Ajetaanko tämä junarunko muuten lauantaisin tyhjävaunujunana jonnekin (esim. Jyväskylään), koska IC73 on kulussa joka päivä? IC66 ei puolestaan kulje lauantaisin.

edit: mistäs muuten IC68:n runko tulee Kuopioon, josta se lähtee kohti Helsinkiä joka päivä klo 11.20?

– – –

[P]ikajunarunkojen kierto taitaa ajoittua useammalle päivälle...? Lisäksi pikajunissa on Savon radalla jonkin verran poikkeamia viikonpäivästä riippuen. Loppukaneetti: pikajunien kierto on sen verran monimutkainen vyyhti, että ainakin pikajunien vaunukierto menisi totaalisen uusiksi, mikäli junien kulkua muutettaisiin.

Ei Savon radan kalustokierto ole kovinkaan monimutkaista. Siniset rungot kulkenevat seuraavan mallin mukaisesti:

M-P
Runko 1: P 701 Kv-Roi
Runko 2: P 710 Roi-Kuo
Runko 3: P 700 Kuo-Kv; P 707 Kv-Ol
Runko 4: P 704 Ol-Kuo; P 705 Kuo-Ol
Runko 5: P 706 Ol-Kv; P 709 Kv-Pm
Runko 6: P 916 Pm-Tku; (tässä välissä luultavasti joskus tai aina vaihto huollettuun runkoon); P 921 Tku-Pm; P 714 Pm-Kv
Runko 7: (osa rungosta H 711 Kaj-Ol); P 708 Ol-Kaj; P 703 Kaj-Ol; (osa rungosta H 712 Ol-Kaj)

L
Runko 1: P 701 Kv-Roi
Runko 2: P 710 Roi-Kuo
Runko 3: P 700 Kuo-Kv; P 707 Kv-Kuo
Runko 4: P 704 Ol-Kuo; P 705 Kuo-Ol
Runko 5: P 706 Ol-Kv
Runko 6: P 916 Pm-Tku; (tässä välissä luultavasti joskus tai aina vaihto huollettuun runkoon); P 921 Tku-Pm
Runko 7: (osa rungosta H 711 Kaj-Ol); P 708 Ol-Kaj; P 703 Kaj-Ol

S
Runko 1: P 701 Kuo-Roi
Runko 2: P 710 Roi-Kuo
Runko 3: P 707 Kv-Ol
Runko 4: P 705 Kuo-Ol
Runko 5: P 706 Ol-Kv; P 709 Kv-Pm
Runko 6: P 916 Pm-Tku; (tässä välissä luultavasti joskus tai aina vaihto huollettuun runkoon); P 921 Tku-Pm; P 714 Pm-Kv
Runko 7: P 708 Ol-Kaj; P 703 Kaj-Ol; (osa rungosta H 712 Ol-Kaj)

Näiden lisäksi kulkevat seuraavat IC-junat:

IC 71 Hki-Kaj kääntyy 14.38-15.20 IC 78:ksi (Kaj-Hki)
IC 73 Hki-Kuo kääntyy M-P,S 15.37-16.05 IC 66:ksi (Kuo-Hki)
IC 73 Hki-Kuo kääntyy L yön yli IC 68:ksi S (Kuo-Hki)
IC 77 Hki-Kaj kääntyy yön yli IC 74:ksi (Kaj-Hki).
IC 927 Tku-Kuo M-P,S kääntyy yön yli IC 68:ksi M-L (Kuo-Hki)

Sekä seuraavat Pendolinot:

S 81 Hki-Tpe-Kuo M-P kääntyy 11.10-13.56 S 76:ksi (Kuo-Hki)
S 7/75 Hki-Kuo M-P,S kääntyy 19.14-19.51 S 94:ksi (Kuo-Tpe-Hki)
S 89 Hki-Tpe-Kuo P kääntyy yön yli S 76:ksi L (Kuo-Hki)
S 91 Hki-Tpe-Kuo M-P,S kääntyy yön yli S 84:ksi M-L (Kuo-Tpe-Hki)
S 79 Hki-Kaj M-P,S kääntyy yön yli S 70:ksi M-L (Kaj-Hki)
S 79 Hki-Kuo L kääntyy yön yli S 76:ksi S (Kuo-Hki)

(Korjauksia yllä olevaan otetaan ilomielin vastaan. :) Enimmäkseen kierrot ovat aikatauluista eikä todellisuudesta pääteltyjä.)

IC(2)-junien määrää olisi ilman sen kummempia erityisjärjestelyjä helposti lisättävissä vaikkapa näin:

IC 109:n runko jatkaisi P 707:n aikataulun mukaisesti ehkä jopa Ouluun asti. Runko voisi palata seuraavana aamuna junan P 706 aikataululla M-L Kouvolaan jatkaen IC 114:na edelleen Helsinkiin. Kiertoa varten tarvittaisiin yksi IC-runko lisää, mutta kaksi vaihdollista yhteyttä korvattaisiin vaihdottomilla. Lisäksi P 709 ja P 714 voitaisiin ajaa IC2 111:n rungolla (ja runko ehtisi kuitenkin takaisin Kouvolaan seuraavan aamun IC2 102:a varten). Näiden muutosten seurauksena sinisten runkojen tarve kuitenkin vähentyisi vain yhdellä, joten parempiakin muutosmahdollisuuksia lienee keksittävissä. Odotan mielenkiinnolla VR:n aikataulusuunnittelijoiden ratkaisua tähän. :)
 
IC 927 Tku-Kuo M-P,S kääntyy yön yli IC 68:ksi M-L (Kuo-Hki)
Kiitokset tarkennuksista ja sinisten runkojen kierroista. Helsinki-Kuopio-Oulu-Rovaniemi -aikataululehtinen ei tunne junaa IC927, joten nyt selvisi IC68:n mysteeri. :D

Mutta olen tosiaan omin silmin nähnyt, kun P709 kääntyy P714:ksi Pieksämäellä. Sen sijaan "Runko 6":ksi numeroimasi sininen letka seisoo Pieksämäen asemalla P709:n sinne saapuessa ja jää myös sinne.
 
IC 109:n runko jatkaisi P 707:n aikataulun mukaisesti ehkä jopa Ouluun asti. Runko voisi palata seuraavana aamuna junan P 706 aikataululla M-L Kouvolaan jatkaen IC 114:na edelleen Helsinkiin. Kiertoa varten tarvittaisiin yksi IC-runko lisää, mutta kaksi vaihdollista yhteyttä korvattaisiin vaihdottomilla. Lisäksi P 709 ja P 714 voitaisiin ajaa IC2 111:n rungolla (ja runko ehtisi kuitenkin takaisin Kouvolaan seuraavan aamun IC2 102:a varten). Näiden muutosten seurauksena sinisten runkojen tarve kuitenkin vähentyisi vain yhdellä, joten parempiakin muutosmahdollisuuksia lienee keksittävissä. Odotan mielenkiinnolla VR:n aikataulusuunnittelijoiden ratkaisua tähän. :)
IC-runkojen muodostamisessa pullonkaulana taitavat olla tällä hetkellä Expt-vaunut (olemassa 18 kpl, runkoja lienee aikatauluista päätellen 16). Joku päivä leikittelin ajatuksella, että maalattaisiin pari Eipt-vaunua vihreiksi, niin voitaisiin muodostaa pari runkoa lisää joko käyttämällä kaikki Expt-vaunut runkoihin ja varalle Eipt-vaunuja tai sitten käyttämällä parissa rungossa suunnitellusti Eipt-vaunuja. Ajatukseni saa vapaasti varastaa. :)
 
Toisaalta Ex-vaunuja on huomattavasti yli tarpeen, joten tuskinpa hirvittävän kaukaa haettu ajatus olisi sekään, että muutama niistä muutettaisiin sisustukseltaan Expt-vaunuiksi. Tottakai eroavuuksia tulisi, mutta jos tuote on yhteismitallinen, eli röökihytti, muutama eläinhytti ja harvemmat rivit sekä 1+2-penkitys, niin tuskin tuo kauheasti haittaisi.
Epäilemättä myös Eipt-vaunujen viheriöittäminen ja pitäminen varavaunuina IC-junissa olisi käypä ajatus.

Ehkä vähän aiheen vierestä, mutta mihin Sibeliuksessa käytetyt Ex-vaunut (joiden koodia oli muutettu) päätyivät Allegron tultua liikenteeseen? Ei kai sentään vielä romikselle?
 
Ehkä vähän aiheen vierestä, mutta mihin Sibeliuksessa käytetyt Ex-vaunut (joiden koodia oli muutettu) päätyivät Allegron tultua liikenteeseen? Ei kai sentään vielä romikselle?

Niillä on ollut tarkoitus ajaa junaparia 5/12, mutta homma on jäänyt ilmeisesti byrokratian rattaisiin (vaunut eivät ole saaneet hyväksyntää kotimaan liikenteeseen). Junaparia 5/12 ajetaan toistaiseksi sinisillä vaunuilla.
 
Ja nykyisinhän tämä juna ajetaan entisillä Sibelius-vaunuilla. Sibeliuksen entinen ykkösluokkakin on junassa mukana.
 
Niitä liikkuu siis aktiivisesti IC:issäkin, eikä ihmiset niitä luultavasti erota yksikerroksisista IC-vaunuista ollenkaan.

Eilen oli Helsinki-Oulu IC:ssä ihan väriltään sininen ravintola. Pitkän junassa toinen ravintolavaunu oli mallia Rx, väriltään vihreä.
 
Takaisin
Ylös