Pääosasta Pikku-Huopahden alueen rakennuksista ovat kuitenkin minusta järkyttävän rumia. Usemmissa tapauksissa muuten ihan kelvollisen näköinen puhdaslinjainen rakennus on menty pilaamaan täysin älyttömillä ja usein epäjäytännöllisillä "hauskoilla" yksityiskohdilla, jotka tekevät kokonaisuudesta levottoman näköisen.
Mun mielestä Pikku-Huopalahti on todella viehättävä, arkkitehtuurin puolesta lapsiperheelle ja lapsellisille aikuisille paras mahdollinen asuinpaikka.
Esimerkiksi yhden ratikkalinjan varren talon kyljessä on aita, jossa on kurkistusreikä. Me ollaan puolisoni kanssa sellaisia hassuttelijoita, että pakkohan se oli mennä testaamaan.
90-luvulla lapsuuteni eläneenä muutenkin tuntuu, että monessa asiassa (lamaa lukuunottamatta) se oli todella hyvä vuosikymmen elää lapsuutensa: musiikki oli naiivia, muoti oli ja eli pastelliväreistä farkkutakkeihin eikä lastenohjelmat olleet ihan vielä täynnä piripäistä väkivaltaa (Turtlesit ja Prätkähiiret olivat jo sinne päin, mutta vielä aika kilttejä nykypiirrettyihin verrattuna). No se off-topicista.
Olen sikäli samaa mieltä, että postmodernismin(kin) aikana tehtiin ylilyöntejä, sekamelska erilaisista yksityiskohdista ei automaattisesti tuo hyvää lopputulosta. Ja suoranaiset kulissimaiset turhakkeet, kuten Tampereella ns. Ukko-Pekan talossa oleva "torni", joka on käytännössä tornin muotoon ladottu tiilielementti, jonka takana on ilmaa, ovat tökeröjä.
Pasilan asema ei ole missään nimessä kaikkein kamalin esimerkki postmodernismista Suomessa; ainakaan siihen ei ole tungettu ikkunoiden eteen "koristeeksi" kärjellään seisovia kolmioita tai muita rakennuksen muodosta täysin irrallaan olevia elementtejä. Sen ongelma on kuitenkin sama kuin muussakin suomalaisessa postmodernimissa- - loppujen lopuksi ei ole uskallettu irtautua perinteisemmästä "laatikko-arkkitehtuurista" ja tehdä jotain oikeasti erilaista kuten edellä mainitut Calatravan rakennukset.
Pasilan asema nyt ei aivan puhdasta possumodernia olekaan, vaan aikansa trendeistä ammentanut varsin rationalistinen satelliittiajan asema.
Itseäni taas tuo uus-uusklassismi, tai miksi häntä nyt nimittäisi, etäisesti hirvittää. Moderniin rakennukseen liimataan kylkeen vanhan näköinen julkisivu, vaikka aika on aivan toinen ja rakennustekniikka, käyttötarkoitus ja tilaohjelma täysin jotain muuta kuin esikuvassa.
Olen osittain samaa mieltä. Nykyinen uusklassismi on pääasiassa mautonta, joskin poikkeuksia löytyy (kuten Nevskin Stokka). Antiikista ammentavat tyylit muutenkin näin regionalismin vankkana puolestapuhujana saisivat ainakin Suomessa jäädä omaan arvoonsa, 20-luvun Egypti-villitys saa mun puolestani jäädä viimeiseksi antiikin jälkijäristykseksi Villissä Pohjolassa. Sen sijaan kotoisasta kansallisperinteestä ammentava 1890-1900-lukujen kansallisromantiikka ja sen sisartyylit jugend ja mannermainen art nouveau sopivat varsinkin alueilla, joille näitä taloja on aikanaan rakennettu kuin nenä päähän. Ja jos elementtisaumat piilotetaan, voi ihan uudisalueille näitä mun puolestani rakentaa. Verrattuna sitä edeltäviin pelkistettyihin rakennustyyleihin, postmodernismi on itse asiassa aivan kuin jugend! Yhtä freesi tyyli suhteessa edeltäjiinsä.
Tulee mieleen suomalaisten talotehtaiden (esi)kaupunkiympäristöön myymät 'perinnehirsitalot' sun muut. Miltäpä tuntuisi, jos Helsinkiin rakennettaisiin uusi asema, joka ulospäin näyttäisi Saarisen päärautatieaseman variaatiolta? Rakennettaisiinko Helsinkiä vai Helsinki-teemapuistoa? On kyllä mahdollista tehdä kaunista tämän päivän lähtökohdista jos osaamista piisaa. Esim. tuon Nevskin kohdalla voisi aivan hyvällä syyllä tehdä naapurirakennuksia vastaavan ikkuna-aukotuksen moderniin ja modernin näköiseen rakennukseen, lasiseinä tms. ei ole mikään pakko.
Perinnehirsitalot ovat OK, jos kaikki salvokset ym. on tehty perinteisin suomalaisin keinoin. Talotehtaiden tyyppihirsitaloja en tunne, mutta ainakin ns. Älvsbytalot ja vastaavat ovat järkyttäviä: maalaisromanttisia pitsihuviloita/minikartanoita vieri vieressä keskellä peltoa, kertakaikkisen mautonta!!! Varsinkin, kun niistä näkee, että käsityötä niissä ei ole kuin korkeintaan "isännän" tekemät terassin rappuset.
Mun mielestä Saarisen piirtämistä Helsingin ja Wiipurin rautatieasemista vaikutteiden ottaminen ei ole sinällään mitenkään väärin. Vai onko
Humppilan asema jotenkin epäonnistunut arkkitehtuuriltaan? Jos itse olisin asema-arkkitehti tai tilaaja, edellyttäisin pääoven eteen joko saarismaisen laajan kaaren tai suppeamman, kellotaulun raamittavan kaaren, kummassakin tapauksessa kattokaaren täyttävällä kattoikkunalla. Kivimiehiä tai mitälie elukoita Viipurissa oli en kaipaisi kuitenkaan.
Jos rakennetaan uusi asema johonkin, täytyy jälleen Pietilää ja Oulun koulua arvostavana regionalistina sanoa, että pitää miettiä, mikä on alueen henki. Esimerkiksi Kivistöön gesellius-lindgren-saarinen-henkinen asema ei todellakaan sopisi, vaan sen pitää olla sopusoinnussa ympäristön kanssa. Mutta jos ympäristö vaikuttaa yksitoikkoiselta (mitä Kivistön osalta ei liene pelättävissä), voidaan repäistä ja sittenkin viitata Helsinkiin. Tai vaikka Tikkurilaan, käyttää jotain muistumia vaikka Vantaan kaupunginmuseosta, eli Tikkurilan vanhasta asemasta. Toki on epätodennäköistä, että valtion metroradalle rakennettaisiin varsinaista asemarakennusta alikulkutunnelia ja portaiden yläpään odotushuonetta lukuunottamatta, mutta ajatusleikkinä tämä on mielenkiintoinen.
Hyvänä esimerkkinä muuten yksitoikkoisuuden murtavasta arkkitehtuurista on Pietilöiden suunnittelema
Hervannan keskusakseli. Tämä nyt ei ole puhtaasti regionalistinen (paitsi maahanmuuton seurauksena tavallaan ehkä nykyään), koska se ammentaa Tammerkosken punatiilitehtaiden lisäksi myös mm. Arabiasta.
Arkkitehtuuri ei ole vain taidetta, vaan myös toimimista. Funktionalismi pyrki pelkistämään arkkitehtuurista pois koristetaiteen, mutta se ei tarkoita sitä, että koristeellinen arkkitehtuuri ei olisi ollut ja olisi nykyäänkin toimivaa. Suomalainen julkinen rakentaminen näyttää pelottavalla tavalla pelkistyvän Ideapark-peltihallirakentamisessa, jossa taide on parhaimmillaan lavasteteknistä kitchiä ja toiminnallisuus parkkipaikalta peltihallin ovelle johtava jalkakäytävä, jonka varrella on ostoskärrykatos. Se on varmaan se asema?
Funktionalismin paras oivallus oli juurikin siinä, että talo on suunniteltava ensisijaisesti sitä ajatellen, mitä varten se rakennetaan. Tahallinen piirteiden poisto ei välttämättä ollut paras idea, varsinkaan vanhoista taloista jälkikäteen toteutettuna. Valitettavasti suuri osa suomalaisia asemarakennuksia koki funkkiksen tuhon, monet koristeelliset asemat muuttuivat tavallisen näköisiksi puutaloiksi. Tuolloin, ja vuosikymmeniä myöhemminkin ajateltiin "less is more". 1970- ja 80-luvun taitteessa tajuttiin, että rakennusten käyttäjien mielestähän tosiassa "less is bore"!
Ideapark ei ole arkkitehtuuria. Se on rakennusinsinööri-tyyliä, eli millään muulla ei ole merkitystä kuin toimivuudella. Ideaparkin "Vanhakaupunki" on mauttominta, mitä olen koskaan nähnyt, hienoa oli ainoastaan valtava Suomen ja Baltian kartta. Ahdistavaa oli, kun luonnonvaloa ei tullut mistään vaan katossa keikkui erilaisia putkia, selvä moka "suunnittelijalta". Iso kattoikkuna lisäisi taatusti myyntiä, väittäisin, että jopa yli rakennus- ja ylläpitokustannusten.
Mun mielestäni on ihan ok rakentaa uutta vanhan näköisenä, ympäröivää rakennusperinnettä kunnioittaen. Helsingissä on esim hoteli Kämp rakennettu pari kolme kertaa uudestaan sisältä, samoin Wulffin talosta Stockan korttelissa jätettiin vain julkisivu entiselleen. Vaihtoehtona näille remonteille olis todellaki ollut talojen purku kokonaan ja korvaaminen laatikkotalolla. Toisaalta jos nyt samaan hommaan ryhdyttäisiin niin ehkä säilytettäisiin edes jotain vanhasta sisäkaluistakin.
Tämä nyt on ollut ihan oikein, säästetään edes julkisivu. Sinänsä harmi, että sisätilat on "rationalisoitu", mutta se lienee ollut liiketaloudellisen pakon sanelema ratkaisu.
Mitä minä toivoisin vielä, että jos joko Pisara-rata tai Töölön metro rakennetan, niin rakennettaisiin Helsinkiin edes yksi vanhanaikaisen näköinen metroasema, eli sellainen jonka sisäänkäynti/lippuhalli-rakennus olisi sopusoinnussa alueen muiden vanhojen rakennusten kanssa ja sisäseinät olisi kaakelia kuten 1900-luvun alkupuoliskon metroasemilla oli tapana.
OK periaate, mutta ei tehdä mitään tahallisen stalinistisia tai 50-luvun funkkiksen näköisiä asemia. Helsingin metro on vahvasti 1970-lukulainen hanke, eikä siihen sovi sotkea aikaisempia brändejä. Ellei sitten vedetä tahallisesti överiksi ja rakenneta kunnon steampunk-metroasemaa, jolloin opasteet ja kaikki ovat kuin edellisen vuosisadan vaihteesta.
kreikkalais-roomalais-takahikiäläiset pylväiköt sun muut erkkerit rimin rämin isojen ulkonevien hirsisalvosten kanssa. Materiaaleina on kaikki mitä kaupasta löytyy ja vähän ulkomailta tilattuja kastikkeita päälle. Mitään jakoa yksityiseen ja julkiseen tilaan ei sillisalaatissa ole, yhden talon makuuhuoneen ikkuna voi olla kiinni naapurin etupihan reunassa jne.
Mietin, että kun yhden ja toisen hetken tyylirikoksista tulee ajan saatossa arvostettua arkkitehtuuria (Jugend), niin miten mahtaa käydä näiden sekametelien. Sanoisin, että piukkaan normitettu nousee asteikolla ensin, mutta eihän sitä tiedä, vaikka tulevaisuudessa täyshörhelletyt alueet olisivat muodissa kuten puutalokaupungit nyt.
Aah, kamalaa! Keskenään erilaiset talot ovat virkistäviä, mutta jos talo on itsensä kanssa erilainen niin yök!
Tässäpä taitaa olla asian ydin. Kaunista voi tehdä teeskentelemättäkin. Suomessakin on joissain paikoissa puutalokaupunkiin lisätty ainakin yksittäisiä uusia puutaloja aivan onnistuneesti ja koristelautoja virittämättä.
Tuli mieleen Englannissa prinssi Charlesin harrastusprojektina rakennuttama vanhan englantilaisen kylän jäljitelmä.
Pyöräilin viime viikolla eräänä aamuna Porvoon vanhassakaupungissa. Se oli todella mielenkiintoista ja pittoreskia, yritin hillitä itseäni kamerakännykän kanssa. Mietin vakavissani, että Suomessa voitaisiin rakentaa uusia vanhankaupungin tapaisia alueita. Ei siis mitään lavaste-vanhakaupunkeja vaan vanhankaupungin hyviä puolia ammentavia uusia esikaupunkeja. Sellaisia, joiden halki kulkisi raideliikenne, ja raideliikenneasemalla olisi tori (ja mahdollisesti asemarakennus), ja ympäröivä rakennuskanta olisi toisaalta suomalaiskansallista perinnerakentamista ja yhtäältä modernia ekorakentamista, vaikka sektoreittain jaettuna. Asemakaava olisi laadittu keskiaikaisen sekavana niin, että katuverkko olisi labyrinttimainen ja kadut olisivat kapeita, kivipäällysteisiä. Alue olisi kokonaan kävelykatu- tai pihakatualuetta, jolloin autoliikenne kulkisi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ehdolla.
Onko muuten joku käynyt Valkeakosken asuntomessualueella, ja jos on, miltä alue näytti? Sopiko "vapaa kaava" uuskylämäiseen alueeseen hyvin?
---------- Viesti lisätty kello 19:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:25 ----------
Ei millään pahalla, mutta postmodernismi on minusta kyllä kaikkein järkyttävintä arkkitehtuuria 1960-1970-lukujen betonikuutioiden ohella. Miten siihen on edes alennuttu? Pelkkä ajatuskin Pikku-Huopalahden ja Merihaan kaltaisista paikoista ahdistaa. :tongue:
Kyllähän pasilan asema on ihan kohtalainen aikalaisekseen, mutta tosiasia lienee se, että valtaosa, ellei lähes kaikki tyylikkäät rakennukset, ovat valmistuneet ennen 1960-luvun alkua. Sotien jäkkeen kun on sorruttu mitä ihmeellisempään, pekistetympään, epäkäytännöllisempään ja ennenkaikkea rumempiin ratkaisuihin. Toki poikkeus vahvistaa säännön, mutta valitettava tosiasia on se, että sitä kaunista sekä tyylikästä rakentamista kaikkine yksityiskohtineen tuskin näemme enää koskaan tulevissa rakennuksissa.
Eli siis mielestäsi postmodernin tyylin yksityiskohdat ovat vääränlaisia? OK, ymmärtäähän tuon, ovathan ne pelkistettyjä yksityiskohtia. Nykyään tehdään mielestäni karseempaa arkkitehtuuria kuin 80-90-luvulla, esimerkiksi tyyppikerrostalot ovat parvekepuolelta täynnä putkia, rimoja ja vaikka mitä sälää, kun taas aikaisemmin sälää oli tasaisemmin. Nykyään tehdään myös kamalia ikkunavirityksiä, jotka ovat mukahauskoja. Esimerkiksi ikkunat on ladottu kuin shakkiruudukko tai sitten ihan randomisti.
Joo ei kyllä oikeen omaa silmääkään miellytä nuo pas... postmodernit hökkelit, samaa betonisheisseä kuin 1960/1970-luvulla, mutta vaan astetta järkyttävämmän näköiseksi vielä vedetty mm. kylppärikaakeleiden avulla....
Tiedätkö yhtään mistä puhut? Näiden rakennusten pohjana on varmasti betoni, mutta niinhän oli jo joissakin jugend-ajan rakennuksissa. Kylppärikaakeli voidaan korvata vaikka rappauksella, joka on nykyarkkitehtuurin paras puoli. Samoin pastellivärejä ei ole pakko käyttää, vaan ne voidaan vaihtaa lämpimimpiin,
tällä hetkellä muodissa oleviin, jos halutaan. Ylimääräiset hassuttelupiirteetkin saadaan tarvittaessa suurelta osin poistettua. Muotokieli kuitenkin on ja pysyy, ja siinä en löydä ainakaan itse mitään vikaa.
Omaa silmääni miellyttää arvokas klassinen arkkitehtuuri, jota onneksi vielä vähän maailmalla jotkut hullut arkkitehdit arvostavat myös! Paras esimerkki 2000 luvun klassisista rakennuksista lienee Nevski Prospektille 2010 avattava
Nevsky Centre.
Nevsky Centre on ihan nätti juu ainakin havainnekuvassa, ja sopii Pietariin, mutta hyppäisi todella pahasti silmään, jos tuollainen nousisi vaikka Keski-Pasilaan! Postmodernismihan on ammentanut myös klassismista joissain paikoin, mm. päätykolmiot ovat suoraan antiikista, vaikkei niitä tai niiden pylväitä ole korinttilaisiksi koristeltukaan.
Makuasioista on aina mukava kiistellä
Oma silmäni lepää kun näen tyylikästä kaupunkikorttelirakentamista kuten esim. Etu-Töölö. Myöskin 1950 lukulaiset väljät lähiöt/asuinalueet miellyttää.
Mun mielestäni näissä alueissa parasta on yhdyskuntarakenne, vaikka Munkkivuoren tyyppisissä lähiöissä se on vähän turhan harva. Tuon ajan rakennustaide ei minua miellytä lainkaan, ja omasta mielestäni esim. Taka-Töölö/Munkkivuori/Vallila on arvokas vain kokonaisuutena, samoin kuin Tampereen Kaleva. Jos alueilta puretaan merkittävä osa alkuperäisistä rakennuksista, ei lopuilla ole väliä kuin korkeintaan rakennusajastaan muistuttavana kuriositeettina, "museokorttelina". Hienoiksi talot saa maalaamalla ne valkoisiksi ja nykyaikaistamalla parvekkeet. Vai onko rautaputkiparvekkeissa jotain säilyttämisen arvoista?