Assamiehen junabongaukset

Ol-Hki: Ic-54, Sr2 n:ro 3204, v:nu Ex26314 (valm.1991-10, Transtech Ltd. Tampereen tehdas) :biggrin:
Viivytin menoa H:kiin n. 15-20min. Vaihdoin Ri paikallisjunaan, joka lähti n. 10min. myöhemmin, kuin mitä IC-54. Tuli oli kuitenkin jo n. 20.10 aikoihin.

Hki-Ol: Ic-55, Sr2 n:ro 3242, v:nu Ed28009 (valm.n:ro 82-009) Junan tullessa huiput olivat "vain" max. 142km/h.. :eek: *Max.nop. edellytys olisi 160km/h.*

Alkuperäissuunnitelma oli tulla P265:lla. Tämä on se Kemijärven yöpikajuna, lähtöaika Hki 19.26. Tulo Ol kl.05.02.
 
Viimeksi muokattu:
Aloite VR:lle:
Tein eilen nettikaavakkeen avulla VR:lle aloitteen. Asiana oli sellainen, kuin väliasemien ts. tässä: liikennepaikkojen heikko näkyminen nopeitten henkilöjunien ikkunaan. Eli paikka saattaa vilahtaa niin nopeasti ohitse, ettei esim. junakohtausten tapahtumapaikkoja ehdi bongata. Varsinkin sadekelillä ja pimeään aikaan on näkyvyys junan ikkunasta melkoisen ohkaista...

S- ja IC- junien matkustamojen näyttöruutuihin voidaan varmaan saada näkymään melkoisen paljonkin dataa. Yksi mainio juttu olisi liikennepaikkojen näkyminen näissä matkustajanäytöissä.

Tässä ajatuksessa olisi sitten semmoinenkin taustamerkitys, että samalla tieto junan kulkemisesta ja matkan edistymisestä paranisi. Myöskin olisi helpompaa valmistautua näin hyvissä ajoin junasta poistumista varten.

Toinen aloitteeni oli, laiturien asemaa osoittavien kilpien sijoittaminen *V-muotoon*. Eli kylttejä tällöin olisi kaksi, toinen osoittaisi viistosti vasempaan ja toinen taas oikeaan suuntaan. Tämä asetelma siis, kohtisuoraan katsottaessa. Näkymä paranisi oletettavasti, ja junan ikkunasta olisi helpompaa tarkistaa sitä että mikä asema ohitetaan parhaillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eläkeikään tulo:
Tuoreen eläkkeelletulemiseni mukana matkantekoni tulee halpenemaan puolella (-50%). Kela onkin muistanut jo minua postitse lähettämällään eläkkeensaajan henkilökortilla. Se tuo alennusoikeuden mm. junassa.

Toiveissani olisi jokin kerta päästä kulkemaan Karjalan rataa. Esimerkiksi Joensuu tuntuisi mainiolta paikalta käydä. Sieltä voisin jatkaa esim. Jyväskylään.

Kaikki muut maamme rataosuudet (ml. paikalliset) olenkin jo junalla käynyt; Karjalaa lukuunottamatta. *Käymättömyys* alkaa Varkaudesta, taikka oikeammin Heinävedeltä. Kouvolasta idempänä en ole junalla koskaan käynyt.

Yöjunayhteyttä Oulusta Karjalaan toivoisin aikaansaatavaksi pikimmiten. Sillä olisi suurta matkailullista lisäarvoa.


---------- Viesti lisätty kello 15:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:32 ----------

Lts. Oriveden jälkeen mitään muuta uutta ei ole päässyt tapahtumaan junahistoriassani. Mm. uudet junatyypit Dm12 sekä Sm4 on jo ajettu. Pendolinokyytiä on myöskin jokunen kerta (ei kuitenkaan kovin montaa) saatu.

Käytyjä etappeja junalla: Kolari, Kemijärvi (Kjä), Vaasa, Pori, Hanko, Haapamäki kaikista kulkusuunnista (mm. via Orivesi), Kotka.

Historiallinen höyryjunarata Helsingistä Hyvinkään kautta Porvooseen on vielä käymättä. Samaten kaikkinaiset höyryjuna-ajelut ovat tekemättä. Yksi kapearaiteinen kulkee tietääkseni Humppilasta Huittisiin.

Mikäli tällainen tilaisuus höyryjuna-ajeluun, tarjoutuu esim. Roissa (Rovaniemellä) -lupaan parhaani mukaan yrittää tarttua tarjoukseen! :D
 
Viimeksi muokattu:
Muhokselle tänään:
Tänään olisi tarkoitus mennä käymään Muhoksella. Ennen uutta latausta, on seutulippu viimeistä päivää voimassa.

Suunnitelma on tällainen: P710 Oul-Muhos, josta siirtyminen l.as. Sieltä jommankumman reitin 61P taikka 61E kautta takaisin Ouluun. Ennen nämä reitit olivat selkeästi: 60 ja 61... :eek:

Junan saap.aika Muhokselle olisi kl. 15.51. Linja-auton lähtöaika Muhos l.as. on kl. 16.10.

Päiväkävijälle on pikapistäytymisen mahdollisuus tarjona. Mikäli haluaa junalla poiketa Muhokselle, jää puolenpäivän aikoihin noin tarkalleen puolisen tuntia junanvaihtoon ja paluujunaan. Ko. junat ovat P708 sekä P701, vanhan käsiaikataulun mukaan junanumero olisi P801. Ao. aikataulu näköjään päässyt *wanhahtamahan* 12.12.-09. Spo. pitää hommia uusi..:!: :oops:


---------- Viesti lisätty kello 13:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:26 ----------

Mh: http://fi.wikipedia.org/wiki/Muhoksen_rautatieasema
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ajatus myöskin toteutettiin ja väli ajettiin eilen. Juna P710. Matka: Ol-Mh.
Matkaspeksit: vet. Sr1 n:r 3107. V:nu Ein 23202. Vm-82. Junanv:nu oli junan 1. (vet.) ja n:r 6.

---------- Viesti lisätty kello 15:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:08 ----------

More Mh:
Tänään meno Ol-Mh P708: vet. Sr1 n:r 3106, edessä vankiv:nu (johon lastattiin *onnellisia* asiakkaita Ol) n:r Nom 11004. Omav:nu Eit 23247, vm-83 (olin merkannut, varmaan virheellisesti: -82). V:nujärj. mukaan n:r oli 6, eli letkan 1. *Nommin* perästä.

Junan tulolaituri oli poikkeuksellisesti 2. Juna lähti huomattavasti myöhästyneenä, aikatl. muk. lähteminen kl. 12.37. Juna lähti n.kl. 12.57.
Junakuulutuksessa konduktööri pyysikin oivallisesti huomioimaan Mh asemalle jääviä matkalaisia varomaan vastaantulevaa junaliikennettä.
Lähtiessä P708 odotteli tovin vastaantulevaa P701:tä, johon sitten hyppäsin. P708 ei kuitenkaan ollut enää asemalla kohdatessa, vaan se eteni semaforeille odottamaan P701:tä.
---
Tuloyhteys (Mh-Ol) P701. Vet. Sr1 n:r 3022. Omav:nu Ei 27002, rak.vm-04.

Muuta erityistä: juna odotti Ol n.15min. IC-junaa etelästä. Lisäksi asematunneliin ajoi Oulun järjestyspoliisin partio OU880. Ilmeisesti jotain järjestyksellistä häiriötekijää. Itse en havainnut asemalla taikka laitureille ollenkaan mitään rettelöintejä. :rolleyes: :roll:
 
Viimeksi muokattu:
Historiallinen höyryjunarata Helsingistä Hyvinkään kautta Porvooseen on vielä käymättä. Samaten kaikkinaiset höyryjuna-ajelut ovat tekemättä. Yksi kapearaiteinen kulkee tietääkseni Humppilasta Huittisiin.
Tuollaisista yhteyksistä en tiennytkään :wink:, sen sijaan joka kesä ajetaan kyllä Helsinki-Kerava-Porvoo ja Humppila-Jokioinen.

Pohjoisesta käsin toki etelän pikkukaupungit ovat yhtä iloista sekamelskaa, eikä oikeasti Hyvinkäällä ja Keravalla ole suurta eroa. Meikäläinenkin kuvitteli taannoin, että Muhos on jossain Joensuun lähellä, mutta siellä onkin Puhos. Ja Kiteen kuvittelin sijaitsevan Lapissa.
 
Poliisipartion tunnus on voinut olla OU808 -eikä kirjoittamani OU880, mutta jälkimmäisen mukaan kuvittelin katsoneeni. Kuitenkin kyseessä *Iso-Panda* (VW Transporter) eikä *Pikku-Panda* (Ford Mondeo)... ;)

---

VR:ltä saapui kiitoskortti. Väkisinkin tulee mieleen DX-kuuntelijoiden saamat vahvistuskortit kuuntelemiltaan radioasemilta. Kortin meinaan säilyttää. :)

Kansaneläkkeen tuoman alennusoikeuden turvin meinaan tihentää junaseikkailujani. Parhaani mukaan yritän tuoda matkaspeksit foorumille, ja toivottavasti vielä kohtalaisesti ymmärrettävässä muodossa. :wink:
 
Viimeksi muokattu:
Yka (Yv) Pendolla? :-o Lyhin matkustusmahdollisuus sijainnistani Pendolinolla on Ylivieska. Iltajuna H410:llä pääsisi Yv:aan ja muutama minuutti odottelua, jonka jälkeen Pendon kyydissä (S53) sitten illaksi Ouluun... (-jos vain aikataulutukset pitävät kutinsa...) :roll:
 
Pendokyydillä Ykaan:
Käväisin aatonaattona tekaisemassa mutkan Ykaan/Ylkaan (VR:Yv). Meno: S60, Sm3 nr. 7210. Edellinen S-juna oli peruttu ja IC-58 ajettiin Pendolinon junarungolla. En bongannut veturia, joka luultavasti oli sitten Sr2. S60 *vetäisi joka mutkassa välilaskun* -eli pysähdykset normaalisti olevilla IC-junien pysähdysasemilla: Ruukki, Vihanti, Oulainen. Yleensä S-junat eivät poikkea pysähtymässä ennen Yv. Pl. junankohtaamiset.

Tulo: IC-49, Sr2 nr. 3212, omav:nu Ex 26212 ja vm-88 (Pasilan konepaja). Vnunr. oli 11.

Yv asemalla bongattiin H495, jossa oli yhdistelmä Dm12:t 4406+4412.
 
Viimeksi muokattu:
Mh mennen: H712. Edessä Sr1-pari: nr. 3109+3054. Omav:nu Ein 23231, vm -83. Junassa kolme päivävaunua. Mh tullen: 61P (vrt. entinen VR:n P61 Hki-Roi). Ajoneuvona Koskilinjojen #117. Reitin ajo kesti n. 1h. Pohjoinen reitti on ilmeisestikin pituudestaan johtuen, pidempikestoisempi kuin mitä eteläinen vastaava (61E) on... :rolleyes: :roll: Matkustuspäivä toissapvä -eli 29.12.-09... :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli suunnitellut toteutettavan seuraavanlaisen junamatkan, meno: Ol-Yv H410 klo 19.02-20.23. Paluu: Yv-Ol S53 klo 20.28-21.33. Tuli kuitenkin muita sivujuonteita tähän seikkailuun... :confused:
 
Yv eilen:​

Menokyyti: H410, jossa vetäjänä Sr2 n:r 3234, konnarinvaununa Efiti 23657 (vm-93 Turun VR:n konepajalla) sekä omavaununa Ein 23243, vm-83.​

Paluukyyti tapahtui Pendolla *tössytellen* -sillä junannopeus ei luultavasti ylittänyt 100 km/t. Silloin nopeus näkyisi näyttötauluilla. Alle 100 km/t nopeus ei näy ollenkaan. Pendo oli Yv:ssa suunnilleen ajallaan, Ouluun se saapui n. 5min. myöhässä, mikä viimeaikaisiin verraten varsin kohtuullista.​

H410 oli Ouluun saapuessaan jopa n. 13min. myöhästyneenä, mutta henkilöjuna otti aikataulunsa *kiinni* Yv:aan saapuessa.​

Pendon speksit: S53, omavaunu CMH 7204 (Sm3). Tullessa ei ollut henkilöjunien kohtaamisia, arviolta Tuomiojan liikennepaikalla kohtasi tavarajuna.​

Yv:ssa bongattiin Ilm taajamajuna Dm12 n:r 4408, vain yhdellä vaunuyksiköllä olleena. (Juuri tänään hankkimani VR:n taskuaikatauluvihkosen mukaan, tämä juna oli H496.)​

Junakohtaus Ruukissa (Rki) -vastaan saapui IC49 (siis mennessä H410:lla), tuskin kyseessä oli mikään muu juna. IC kuitenkin jokatapauksessa.​

Ao. asema myöskin wikin mukaan Rki, asia tarkistettu.​

---------- Viesti lisätty kello 23:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:11 ----------

Ol-Km (Oul-Kem) tänään:​
IC-49, ja kaksikerrosvaunussa. Vaunu oli 1. eli se oli letkan perimmäinen. Paikkani oli alakerrassa. En kykene muistamaan Talgon tehtailla (oletettavasti Otanmäessä) v.-99 tehdyn vaunun numeroa. Uudistettu VR Henkilöliikenteen toimesta v.-00.​

Veturia ei ehditty bongaamaan. Se olisi tietysti saattanut olla mahdollistakin, vaan tuo toimenpide myöskin edellyttänyt junan kulkemista alkupäähän. Sitä en alkanut tekemään.​

Lähtiessä bongattiin sen asemesta klo 20.20 raiteelta 3 lähtenyt pikajuna. Sen keulilla oli Sr1-pari 3092 ja 3093. :) Uskoakseni tuon junan kulkemisen kohteena Kajaani. :rolleyes:


---------- Viesti lisätty 14.1.2010 kello 5:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 13.1.2010 kello 23:38 ----------

Tuo InterCity-junan dubbeliwagoni...​
Edellisen viestini tässä ketjussa käsittelemä Talgon tekemä kaksoisvaunu oli alunalkujaan Ed28026. Se muutettiin ilmeisesti siten, että yläkertaan laitettiin Business-luokan tilat. Muutoksen jälkeen vaununro:ksi tuli Edb28406.​
 
Viimeksi muokattu:
Kem/Km:
Mennessä P273 ja palatessa P266. P273:n veturina Sr1 nr. 3082 ja P266:n 3017. Muita matkadetaljeja ei taltioitu. Menomatkalla olisi voinut ottaa junavaunun (Eipt, vm-04 todennäköisesti) wc:n wanhanmallisesta kyltistä kiwan kännykkäkuvan... :wink:
 
Sr1 nr. 3082:n vetämä juna lähti Oulusta etelään päin tässä jokin aika sitten. Ko. juna oli varmaankin P708, määränpäänä Kajaani. Lähtöaika aikataulun mukaan: klo 12.37. Junan lähtöasema Roi.

---------- Viesti lisätty kello 13:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:32 ----------

Btw. -tuon junakyltin, jonka aiemmassa palstaviestissäni mainitsin: tekstinä oli "Huuhdotaan painamalla jalkavipua" -och det samma på svenska... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös