Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,835
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
BLT:n kalustoon ja linjoihin tutustuin vain pikaisesti. Näytti siltä, että Tangojen aktiiviajat ja -ajot olisivat vasta edessä päin. Ainoa Tango, joka kamerani eteen sattui, taisi olla jonkinlaisessa opetus- tai testiajossa. Sivistyneen rauhallisesti se ohitti bongauspaikkani. Googlaamalla saa käsityksen, että Tango-sarjasta vasta muutama ensimmäinen olisi toimitettu Baseliin. Niistäkin vain joku tai jokunen on päässyt kaupalliseen käyttöön saakka.Mitenkäs Tangot siellä, paljonko niitä on liikenteessä ja millaiset ovat kulkuominaisuudet noin matkustajan tai jalankulkijan näkökulmasta? Meluaako paljon? Matkustamo väljä?
Vaikka tämä linkki on ollut tällä foorumilla jo muutaman kerran esillä, laitan sen vielä kerran. Katselkaa nimimerkki Rattivaunun erittäin asiallista kuvamateriaalia Baselista ja pistäkää tuo videoni taustalle pyörimään ja kuunnelkaa sen ainutlaatuista "rattivaunu-äänimaisemaa". Samankaltainen äänimaailma oli tuttua myös helsinkiläisessä raitioliikenteessä vuosikymmeniä sitten.Ratikkakuvia tunnelmallisesta Baselista löytyy täältä. Eipä riitä sanoja kuvaamaan sitä tunnelmaa, mitä voi kokea noilta "aavevaunulinjoilta" 15 ja 16. Voi TUSKA!
Vristo, vielä helsinkiläisempää ääntä saa kuulla Zürichin Be 4/6 Mirage -vaunuista. Ajokytkin ääntelee kuin Ratti-Karian vastaava, ratamoottorit vislaavat kuin VTS:t, pyöristä tulee täsmälleen sama ääni kuin Keppi-Karioista, samoin kompurasta ja ovista. Tunnelma on uskomaton.Samankaltainen äänimaailma oli tuttua myös helsinkiläisessä raitioliikenteessä vuosikymmeniä sitten.
Mielenkiintoinen huomio noista Zürich-kuvistasi: trollikassa ei ole rekisterikilpeä. Onkohan siis niin, että Sveitsin tieliikennelain mukaan johdinauto ei ole ajoneuvo, vaan raidekulkuneuvo (tai sellaiseen rinnastettava kulkuneuvo)?
No ei se ole rekisterinumero, vaan vuoronumero, jollaisia käytettiin mm. HKL-Bussiliikenteessä ennen ja HKL-Raitioliikenteessä vielä tänäkin päivänä.Kyllähän tuossa kirjoittaja vriston esimerkissä rekisterinumero näkyy heti ikkunan alla. Tarrana vain.
Eikä ole tarra, vaan sellainen pieni teline, johon voidaan vaihtaa numeroita.Tarrana vain.
Jaa joo, sinä tarkoitit tuota ikkunan alla olevaa tarranumeroa, joka on toki kyseisen vehkeen järjestysnumero, jonka merkityksen nimimerkki Rattivaunu jo tuossa edelle selosti.Kyllähän tuossa kirjoittaja vriston esimerkissä rekisterinumero näkyy heti ikkunan alla. Tarrana vain.
Toinen asia, minkä voi pistää merkille tästäkin kuvasta, on kaluston kunto. Jos tulkitsin oikein, niin kuvassa esiintyvä M-B O405G on joko 1980 -luvun loppupuolelta tai 1990-luvun alkupuolelta:Toinen esimerkki nimimerkki Rattivaunun kuvamateriaalista ja tällä kertaa Zürichin dieselbussista, jossa on toki oikeakin rekisterikilpi: VBZ linja 34/vuoro 03
Entäs se kuva 57: kaksi vasemmanpuoleista Hess/Volvo B58-niveltä ovat vuosimallia 1974, kuva on otettu niiden ollessa linjaliikenteessä vuonna 2001! Eräs tuntemani joukkoliikennealalla työskentelevä henkilö kertoi matkustaneensa noilla vielä vuosituhannen vaihteen tienoilla ja totesi niiden olleen kuin "pakasta vedettyjä".Toinen asia, minkä voi pistää merkille tästäkin kuvasta, on kaluston kunto. Jos tulkitsin oikein, niin kuvassa esiintyvä M-B O405G on joko 1980 -luvun loppupuolelta tai 1990-luvun alkupuolelta:
http://homepage.hispeed.ch/wittwerfbw/VerkehrsbetriebeNews.htm
Selatkaa hieman alaspäin, kunnes tulee kalustoluettelo. Katsokaa autoja 651-658: nehän näyttävät olevan samaa sarjaa, ainakin Zürichin aikaisten järjestysnumeroiden ja rekisterikilpien perusteella. Toki tuo Rattivaunun ottamassa kuvassa esiintyvä auto 589 voi olla "astetta uudempi".
Sveitsissä on ymmärretty, että asianmukaisesti huollettu (bussi)kalusto kestää käytössä pitkäääään.