Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Länsimetro
Vaihtaminen on todellakin periaatteellinen ongelma joillekin, nimittäin joukkoliikennealan ammattilaisille. Periaatteellinen siten, että vaihtamisesta pitäisi aina pyrkiä eroon, koska se on oikea periaate haluttaessa korkeata palvelutasoa ja nopeita yhteyksiä. Eikä sitä asiaa paikata tiheillä vuoroväleillä, koska vaihtaminen sinänsä on matkustajien mielestä ikävää. Sitä varten Suomessakin vaihtaminen arvioidaan yhtä ikäväksi kuin 5 minuutin pidennys matka-aikaan – sen lisäksi, mitä vaihto todellisuudessa pidentää matka-aikaa.
Vaihtamisen tarve lisääntyy yleensä siitä, kun yksikön koko kasvaa. Taksilla ei tarvitse vaihtaa, omalla autolla usein tarvii, kun perillä ei ole parkkitilaa. Reittitaksit pääsevät kohtuullisesti vaihdottomuuteen. Normaalikokoisella bussilla saadaa aikaiseksi verkko, jossa usein selviää enintään yhdellä vaihdolla. Ratikalla vaihtoja tulee jo enemmän, koska niillä ei kannata ajaa kaikkialle, minne vielä bussilinja tehdään. Metro ja junat johtavat vaihtamiseen perustuvaan järjestelmään, koska kummatkin haarautuvat vain harvoin.
Budapestin vika on siinä, että siellä pannaan reittejä poikki ja pakotetaan vaihtoihin silloinkin, kun voitaisiin jatkaa. Oli sitten kyse dieselbussista, johdinautosta, ratikasta tai jopa paikallisjunasta. Se on linjastosuunnittelijalle helppo ratkaisu, koska linjastoa voi suunnitella kuin tieverkkoa. Tieverkkosuunnittelu ei vain sovellu joukkoliikenteeseen, koska ihmisen vaihtaminen vaikka bussista toiseen ei ole ollenkaan sama asia kuin auton kääntyminen yhdeltä kadulta toiselle.
Lisäksi vaihtamista ei ole yritetty tehdä mitenkään helpoksi, vaan ihmisiä kävelytetään katujen ja risteysten toisille puolille ja juoksutetaan portaissa. Vompatin esimerkki oli oikein hyvä, valitettavasti se nyt oli ratikoista, minkä vuoksi et varmaan voi sitä hyväksyä.
Antero
Sinä Camo taidat olla allerginen ratikoille, kun näet niitä kaikkialla. Olen arvostellut Budapestin joukkoliikennejärjestelmää siitä, että se perustuu vaihtamiseen ylipäätään. Se ei liity mitenkään ratikkaan kuin omissa ajatuksissasi.Jaha, herra A. päästelee taas samat jutut kuin aina ennenkin... En minä näe palvelutasopuutteena vaihtamisia, kun vuorovälit ovat tiheitä ja vaihto sujuvaa! Joillekin se vaihtaminen on tietysti periaatteellinen ongelma ja palvelutasopuute on jos ei pääse ratikalla!
Vaihtaminen on todellakin periaatteellinen ongelma joillekin, nimittäin joukkoliikennealan ammattilaisille. Periaatteellinen siten, että vaihtamisesta pitäisi aina pyrkiä eroon, koska se on oikea periaate haluttaessa korkeata palvelutasoa ja nopeita yhteyksiä. Eikä sitä asiaa paikata tiheillä vuoroväleillä, koska vaihtaminen sinänsä on matkustajien mielestä ikävää. Sitä varten Suomessakin vaihtaminen arvioidaan yhtä ikäväksi kuin 5 minuutin pidennys matka-aikaan – sen lisäksi, mitä vaihto todellisuudessa pidentää matka-aikaa.
Vaihtamisen tarve lisääntyy yleensä siitä, kun yksikön koko kasvaa. Taksilla ei tarvitse vaihtaa, omalla autolla usein tarvii, kun perillä ei ole parkkitilaa. Reittitaksit pääsevät kohtuullisesti vaihdottomuuteen. Normaalikokoisella bussilla saadaa aikaiseksi verkko, jossa usein selviää enintään yhdellä vaihdolla. Ratikalla vaihtoja tulee jo enemmän, koska niillä ei kannata ajaa kaikkialle, minne vielä bussilinja tehdään. Metro ja junat johtavat vaihtamiseen perustuvaan järjestelmään, koska kummatkin haarautuvat vain harvoin.
Budapestin vika on siinä, että siellä pannaan reittejä poikki ja pakotetaan vaihtoihin silloinkin, kun voitaisiin jatkaa. Oli sitten kyse dieselbussista, johdinautosta, ratikasta tai jopa paikallisjunasta. Se on linjastosuunnittelijalle helppo ratkaisu, koska linjastoa voi suunnitella kuin tieverkkoa. Tieverkkosuunnittelu ei vain sovellu joukkoliikenteeseen, koska ihmisen vaihtaminen vaikka bussista toiseen ei ole ollenkaan sama asia kuin auton kääntyminen yhdeltä kadulta toiselle.
Lisäksi vaihtamista ei ole yritetty tehdä mitenkään helpoksi, vaan ihmisiä kävelytetään katujen ja risteysten toisille puolille ja juoksutetaan portaissa. Vompatin esimerkki oli oikein hyvä, valitettavasti se nyt oli ratikoista, minkä vuoksi et varmaan voi sitä hyväksyä.
Antero