Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Budjetti 2009 on julkaistu tänään LVM:n osalta.
Budjetti 2009
Isoimpia asioita joukkoliikenteen kannalta:
Pienenä kissan hännän nostona: allekirjoittaneen ja yhteistyökumppanien mm. Vihreissä, Suomen liikenneliitossa, Turun joukkoliikennelautakunnassa ym. osuus tässä asiassa ei ole ollenkaan pieni. On väännetty tätä asiaa vuosikaudet. Aloite asiassa tuli alunperin allekirjoittaneelta ja Janina Anderssonilta lokakuussa 2005.
Olisiko tätä joku uskonut vähän aikaa sitten ...?
Budjetti 2009
Isoimpia asioita joukkoliikenteen kannalta:
LVM tiedote sanoi:Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteeseen uutta tukea
Joukkoliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa 99,4 miljoonaa euroa.
Kaukojunaliikenteen ostoihin LVM ehdottaa käytettäväksi 31,4 miljoonaa euroa. YTV-alueen ulkopuolelle ulottuvassa Helsingin lähijunaliikenteessä ostosumma on 10,9 miljoonaa euroa, jolla turvataan korkeampi palvelutaso kuin minkä lipputulot mahdollistaisivat. Tarjontaa Helsingistä Riihimäelle, Karjaalle ja Lahteen on tarkoitus parantaa sen mukaan kun liikenteen myönteinen kehitys ja ratakapasiteetti sallivat.
Linja-autoilla ja takseilla harjoitettavaa alueellista liikennettä ostetaan ja paikallista liikennettä avustetaan ehdotuksen mukaan 26,3 miljoonalla eurolla. Ostoilla tuetaan haja-asutusalueiden yhteyksiä.
Varkauden ja Savonlinnan lentoliikenteeseen LVM ehdottaa miljoonaa euroa. Kemijärven yöjunaliikenteen ostoon osoitetaan budjettiesityksessä 1,2 miljoonan euron määräraha.
Päättäessään uudesta autoverotuksesta hallitus päätti aikaistaa ns. suurten kaupunkien joukkoliikenteen tuen alkamaan jo vuonna 2009. LVM:n ehdotukseen sisältyy 5 miljoonaa euroa, jolla tuetaan joukkoliikenteen palvelutasoa parantavia toimenpiteitä suurilla kaupunkiseuduilla.
LVM tiedote sanoi:Kehäradalle ja länsimetrolle rahaa
Liikennepoliittisessa selonteossa ympäristö- ja ilmastopoliittisina toimenpiteinä korostuivat raideliikenneinvestoinnit. Tämän linjauksen mukaisesti Kehäradan toteuttamiseen varataan 404 miljoonan euron valtuus.
Länsimetron suunnittelun jatkamiseksi ehdotetaan ensi vuodelle 6,8 miljoonaa euroa. Valtion osuus suunnittelukustannuksista ilman arvonlisäveroja on enintään 15 miljoonaa euroa.
Budjetti 2009 sanoi:Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenne
Valtio avustaa erillisellä 5 miljoonan euron määrärahalla Helsingin, Tampereen ja Turun
seutujen joukkoliikennettä edellyttäen, että rahoitus nostaa joukkoliikenteen palvelutasoa
ja siten lisää joukkoliikenteen käyttöä ja parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä.
Edellytyksenä on lisäksi, että kunnat lisäävät omaa panostustaan joukkoliikenteeseen.
Tarkoituksena on, että näillä seuduilla laaditaan pitkäjänteiset joukkoliikenteen
kehittämisohjelmat, johon valtion rahoitus jatkossa kytketään ja millä voidaan
varmistaa rahoituksen vaikuttavuutta.
Avustuksen myöntää liikenne- ja viestintäministeriö. Avustuksen jakoperusteena käytetään
näiden seutujen asukasmääriä.
Pienenä kissan hännän nostona: allekirjoittaneen ja yhteistyökumppanien mm. Vihreissä, Suomen liikenneliitossa, Turun joukkoliikennelautakunnassa ym. osuus tässä asiassa ei ole ollenkaan pieni. On väännetty tätä asiaa vuosikaudet. Aloite asiassa tuli alunperin allekirjoittaneelta ja Janina Anderssonilta lokakuussa 2005.
Budjetti 2009 sanoi:EU:n palvelusopimusasetus tulee voimaan 3.12.2009. Tarkoituksena on, että samaan
aikaan tulee voimaan uusi henkilöliikennelaki. Palvelusopimusasetus ja uusi henkilöliikennelaki
tulevat merkitsemään muutoksia joukkoliikenteen rahoitusjärjestelmään,
mikä edellyttää momentin päätösosan tarkistamista vuoden 2009 aikana. Valtion rahoitusta
voidaan käyttää asetuksen ja lain voimaantulon jälkeen samoihin tarkoituksiin,
mutta menettelytavat muuttuvat.
Uudistus koskee erityisesti kaupunkiseutujen joukkoliikennettä. Palvelusopimusasetuksen
täytäntöönpanoa valmistellaan laatimalla kaupunkiseuduille joukkoliikenteen
palvelutasotavoitteet ja niiden saavuttamista edesauttavat pitkäjänteiset joukkoliikenteen
kehittämisohjelmat, joiden toteuttamista on tarkoitus edesauttaa seudun ja valtion
välisillä aiesopimuksilla.
Budjetti 2009 sanoi:Rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamismahdollisuuksia selvittämään on asetettu työryhmä, jonka tehtävänä on selvittää ja tehdä ehdotus siitä, miten rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamismahdollisuudet erityisesti pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella
kilpailutetaan
Olisiko tätä joku uskonut vähän aikaa sitten ...?