Olen Janin kanssa samaa mieltä, että tuki on aika symbolinen, ei sillä Herran huonetta rakenneta. Olen jostain saanut käsityksen, että tuen ehtona on, että sillä parannetaan liikennöintiä, sitä ei saa käyttää mielivaltaisesti kulujen kattamiseen, Ehkä joku muu tietää paremmiin ko. asiasta?
Helsinki aikoo perustaa uuden bussilinjan, 56. Muista selkeistä parannuksista en tiedä.
Noista väyläinvestoinneista sen verran, että tuota Hakamäentien parannusta on odoteltu vuosikaudet ja jos oikein muistan, hanke meinasi kaatua vielä loppumetreillä. Kehä I:n Espoossa maksaa käsittääkseni kokonaan ensin Espoo, valtio palauttaa rahat myöhemmin osittain. Eli koroton laina valtiolle.
Espoo osallistuu merkittävällä osuudella tien rakentamiseen, oliko 35% peräti. Kehä III:n parannusta on samoin odoteltu vuosikaudet ja tilanne on toivoton sielläkin liikenteellisesti. Vantaa joutuu antamaan 50milj euron korottoman lainan valtiolle, jotta työt pääsevät käyntiin ensi vuonna, vuosia suunniteltua myöhemmin.
Kehärata (lykätty vuosia, Vantaa maksaa 34%)nyt on oma lukunsa ja itse pidän hanketta järkevänä, mielestäni se palvelee montaa tarkoitusta samanaikaisesti. Länsimetrosta kaupungit maksavat 70%, joka on todella paljon kansainvälisesti. Yleensä valtiot avustavat avokätisemmin ko. hankkeita. Helsingin ratikoita valtio ei tue mitenkään. Keski-Pasila on "vähän pakko" tehdä, koska Vuosaari valmistuu ja autolastauslaiturit siirretään pois keskustasta. Toisaalta valtio saa paljon Vuosaareen käyttämäänsä rahaa pois, kun ratapiha kaavoitetaan. Valtiohan omistaa maata 18,3h Pasilassa.
Ja Crusellin sillan maksaa tietenkin Helsinki yksin, kuten myös uuden metrolinjan suunnittelun.
Kertomani valossa Helsingin seudun hankkeet saavat prosentuaalisesti vähiten valtionosuuksia, sillä en tiedä mitään muuta paikkaa Suomessa, jossa kunnat osallistuisivat yhtä suurella panoksella tie- ja ratahankkeisiin. Käsittääkseni Vaasa ja Mustasaari antavat valtiolla lainan sähköistystä varten, Kuopio kaavailee samaa siltahankettaan varten (Kallan sillat). Ensimmäinen hanke Helsingin ulkopuolella, josta tiedän kunnan maksavan 70% on tosiaan tuo Rantaväylä.
Muut mainitsemani hankkeet ovat yksityisten rakennusfirmojen puuhia lukuunottamatta musiikkitaloa, jonka Sibelius-Akatemia oikeasti tarvitsee. Terminaalilaajennuskin tulee todella tarpeeseen, sillä jo parin isomman Aasian-koneen saapuminen ruuhkauttaa terminaalin tosi rankasti.
Edellä mainituin perusteluin en näe tässä mitään väärää, kunnat ovat huomattavalla osuudella mukana. Kyse on ehkä enemmän siitä, että monista seikoista johtuen (esim. ainainen lykkääminen) erilaisia hankkeita nyt vaan kasautuu yhdelle ajanjaksolle enemmän niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella.
EDIT klo 10.42: Unohtui sanoa sen verran, että käsittääkseni Turun ratikkasuunnitelmat ovat vielä aika alkutekijöissään, samoin kuin Tase2025, joten eiköhän ole aika paljon Turusta ja Tampereesta itsestään kiinni, miten raideliikenne etenee kaupunkiseuduilla. Ja sittenhän oli tämä Aamulehden juttu, joka on noh... http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/91020.shtml
EDIT klo 10.49 http://www.yle.fi/uutiset/24h/id98293.html
Helsinki aikoo perustaa uuden bussilinjan, 56. Muista selkeistä parannuksista en tiedä.
Noista väyläinvestoinneista sen verran, että tuota Hakamäentien parannusta on odoteltu vuosikaudet ja jos oikein muistan, hanke meinasi kaatua vielä loppumetreillä. Kehä I:n Espoossa maksaa käsittääkseni kokonaan ensin Espoo, valtio palauttaa rahat myöhemmin osittain. Eli koroton laina valtiolle.
Espoo osallistuu merkittävällä osuudella tien rakentamiseen, oliko 35% peräti. Kehä III:n parannusta on samoin odoteltu vuosikaudet ja tilanne on toivoton sielläkin liikenteellisesti. Vantaa joutuu antamaan 50milj euron korottoman lainan valtiolle, jotta työt pääsevät käyntiin ensi vuonna, vuosia suunniteltua myöhemmin.
Kehärata (lykätty vuosia, Vantaa maksaa 34%)nyt on oma lukunsa ja itse pidän hanketta järkevänä, mielestäni se palvelee montaa tarkoitusta samanaikaisesti. Länsimetrosta kaupungit maksavat 70%, joka on todella paljon kansainvälisesti. Yleensä valtiot avustavat avokätisemmin ko. hankkeita. Helsingin ratikoita valtio ei tue mitenkään. Keski-Pasila on "vähän pakko" tehdä, koska Vuosaari valmistuu ja autolastauslaiturit siirretään pois keskustasta. Toisaalta valtio saa paljon Vuosaareen käyttämäänsä rahaa pois, kun ratapiha kaavoitetaan. Valtiohan omistaa maata 18,3h Pasilassa.
Ja Crusellin sillan maksaa tietenkin Helsinki yksin, kuten myös uuden metrolinjan suunnittelun.
Kertomani valossa Helsingin seudun hankkeet saavat prosentuaalisesti vähiten valtionosuuksia, sillä en tiedä mitään muuta paikkaa Suomessa, jossa kunnat osallistuisivat yhtä suurella panoksella tie- ja ratahankkeisiin. Käsittääkseni Vaasa ja Mustasaari antavat valtiolla lainan sähköistystä varten, Kuopio kaavailee samaa siltahankettaan varten (Kallan sillat). Ensimmäinen hanke Helsingin ulkopuolella, josta tiedän kunnan maksavan 70% on tosiaan tuo Rantaväylä.
Muut mainitsemani hankkeet ovat yksityisten rakennusfirmojen puuhia lukuunottamatta musiikkitaloa, jonka Sibelius-Akatemia oikeasti tarvitsee. Terminaalilaajennuskin tulee todella tarpeeseen, sillä jo parin isomman Aasian-koneen saapuminen ruuhkauttaa terminaalin tosi rankasti.
Edellä mainituin perusteluin en näe tässä mitään väärää, kunnat ovat huomattavalla osuudella mukana. Kyse on ehkä enemmän siitä, että monista seikoista johtuen (esim. ainainen lykkääminen) erilaisia hankkeita nyt vaan kasautuu yhdelle ajanjaksolle enemmän niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella.
EDIT klo 10.42: Unohtui sanoa sen verran, että käsittääkseni Turun ratikkasuunnitelmat ovat vielä aika alkutekijöissään, samoin kuin Tase2025, joten eiköhän ole aika paljon Turusta ja Tampereesta itsestään kiinni, miten raideliikenne etenee kaupunkiseuduilla. Ja sittenhän oli tämä Aamulehden juttu, joka on noh... http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/91020.shtml
EDIT klo 10.49 http://www.yle.fi/uutiset/24h/id98293.html
Viimeksi muokattu: