Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Onhan BRT:tä jo kokeiltu seudulla noin 25 vuotta ja hyvillä kokemuksilla. Nopea osuus on tehty vieläpä erittäin halvalla. Hyvä palvelu ei ole kuitenkaan ollut esteenä sille, että tämä BRT on päätetty korvata raideliikenteellä, jolla on huonompi palvelu ja kalliimmat kustannukset.Helsingin seudulla asiaa voitaisiin selvittää Jokerilla.
Tällä asialla ei ole mitään tekemistä BRT:n kanssa, vaan kyse on puhtaasti tahdosta. Metro- tai paikallisjunaratkaisut osoitetaan aina kannattaviksi, koska niin halutaan. Raitiotie-Jokeria ei haluta osoittaa kannattavaksi, jolloin sitä ei osoiteta kannattavaksi. Kuvaavaa on, että Metro-Jokeri (Viikki–Itäkeskus) on ”kannattava”, eikä siihen ole tarvittu edes kalliita konsulttiselvityksiä.Raide-Jokerista ei tunnuta millään saatavan kannattavaa ja hankkeen toteutus on siirtynyt hamaan tulevaisuuteen.
Millä tavalla nykyinen Bussi-Jokeri poikkeaa BRT:stä? Eihän sillä ole kuin yksi osuus Viikissä, jossa linja kärsii autojen aiheuttamasta ruuhkasta. Muut liikenteen häiriöt johtuvat siitä, että Bussi-Jokeri on BRT eikä kyllin suurilla vaunuilla liikennöity raitiotie. Linjanopeus on nyt niin suuri, ettei se nouse kuin vähentämällä pysäkkejä. Pysäkkien vähentäminen on eri asia kuin onko linja BRT vai ei. Jos nopeutus olisi tarpeen, pysäkkejä voisi vähentää saman tien. Mutta taitaa vain olla niin, että juuri nyt Jokerilla on jokseenkin optimitilanne pysäkkimäärän, palvelutason ja nopeuden kesken.Bussi-Jokerin parannus aidoksi BRT:ksi voitaisiin todennäköisesti toteuttaa halvemmalla, koska osia siitä on jo valmiina, ja silloin se voisi olla kannattavampi ja sen vuoksi saada rahoituksenkin toteutukseen.
BRT ei tarkoita sitä, että bussit ovat mahdollisimman pitkiä tuplaniveliä. Keskustelun raportissa bussivalmistajat tietenkin haluavat nähdä asian niin, koska ne haluavat myydä mahdollisimman kalliita busseja ja tuplanivel on parasta, mitä niillä on tarjota raitiovaunun kilpailijaksi. HSL on näitä kokeillut ja todennut, ettei kannata. Siis ihan oikeasti ei kannata, kassasta ulos maksettavan rahamäärän mittarilla. Ei keksityillä aikasäästöjen raha-arvoilla, joilla yritetään todistella, ettei Jokeria pitäisi rakentaa raitiotieksi.
Kokeilujensa kanssa HSL ja raitiotievastustajat ovat vain ajautuneet umpikujaan Jokerin suhteen. Tiedetään, ettei Jokerin kapasiteettipulaan ole mitään muuta ratkaisua kuin raitiotie. Kun sitä periaatesyistä ei haluta, on tullut todistelluksi, ettei raitiotie muka ole sopiva ratkaisu. Joten ei muka voida tehdä mitään.
Jos HSL:ssä nyt luetaan innolla tätä WSP:n roskaraporttia, lienee senkin kanssa hankalaa, kun on jo kokeiltu isoja busseja ja tiedetään, etteivät ne tule kyseeseen. Eli omat kokeilut ja raportti ovat ristiriidassa.
Antero