- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,500
Se oliskin mukava etu, kun bussikaistalla rajoitus olisi 100 ja muilla kaistoilla 80 kilometriä tunnissa:biggrin:Adelaidessakin taisi pysäkkiväli olla 1,5 km, mutta näitä välejä oli vain kaksi. Itse asiassa HSL-alueella olisi paljon suurempi peruste sille, että täällä olisi 100 km/h kulkevaa kaupunkibussikalustoa. Kaikilla Helsinkiin tulevilla moottoriteillä on kilometrejä pitkiä osuuksia eli paljon enemmän nopeata BRT-osuutta kuin Adelaiden pätkä. Tosin meillä motareiden nopeusrajoitus on kuitenkin 80 Helsingin päässä.
Antero
Jokeri-II-linjalla on monia osuuksia, joilla olisi käytännössä mahdollista hyödyntää nopeita busseja:
- Nykyiseltä h90 päättäriltä Itäväylälle (ei välipysäkkejä) - pysäkkiväli 1170 m - maksiminopeus omilla kaistoilla 100 km/h
- Mellunmäestä Kontulantietä Kehälle - pysäkkiväli 700 m (pysäkit Mellunmäki, Tanhuantie, Kontula, Porttitie, Myllyrengintie) - maksiminopeus omilla kaistoilla 80 km/h
- Myllyrengintieltä Kivikonlaitaan Kehä I - pysäkkiväli 600-800m - maksiminopeus omilla kaistoilla 80 km/h
- Kivikonlaita-Latokartanontie - yksi välipysäkki, kuten nykyään - kokonaismatka 2300 m - (Kehä I) - maksiminopeus omilla kaistoilla 100 km/h
- Tapaninkyläntie - pysäkkiväli 650 m - maksiminopeus omilla kaistoilla 70 km/h
- Vanha Tuusulantie - pysäkkiväli ~1km - maksiminopeus omilla kaistoilla 100 km/h
- Kuusimiehentien suora - yhdellä välipysäkillä pysäkkiväli 600 m - maksiminopeus omilla kaistoilla 70 km/h
- Keskuspuiston tunneli - maksiminopeus omilla kaistoilla 100 km/h
Lisäksi tosiaan nuo väylälinjat, kuten mm. 700-sarjan linjat, Turunväylän linjat ja h77. Kuitenkin esim. Hämeenlinnanväylällä taitaa tosiaan olla 80 km/h raja jonkin aikaa.