Bussien epäsiisteys

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

vaikka nuo autot ovat olleet jo yli puoli vuotta ajossa.

Niin, ajattele! Jopa puoli vuotta, ja kun olisi hyvä kestää sen auton n. 10-16vuotta.

No mutta sinähän olet Nobina-fani, ethän sämitään pahaa niissä nähdäkkään. ;)
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Olen tehnyt valitettavan havainnon, että Nobinan viime elokuussa saamissa busseissa alkavat ainakin takapenkit olla yttä sottaisia kuin vanhemmissa autoissa. Tarkoitan Volvo 8900:ia. Onko näillä linjoilla sikamaisempia matkustajia kuin joillain toisten firmojen linjoilla, vai?

Itse olen taas tehnyt juuri päinvastaisen havainnon. Omasta mielestäni niissä Volvo 8900:issa, joissa olen matkustanut, on takapenkit yllättävän hyvässä ja siistissä kunnossa, vaikka nuo autot ovat olleet jo yli puoli vuotta ajossa. Töhryjäkään ei ole niissä lähes ollenkaan.

Onko nyt Espoon autoista vai Vantaan autoista kyse? Ei mun mielestä Hakunilan 8900:ssa ole mitään sotkuja näkynytkään.. Ei, en ole paljoa 740, 741 ja 742 linjoilla mennyt, mutta noita jännästi pyörii epäsäännöllisen säännöllisesti 75A, 76A, 76B ja 77A linjoilla joissa olen niiden kyydissä mennyt, viimeksi viime viikonloppuna.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Niin, ajattele! Jopa puoli vuotta, ja kun olisi hyvä kestää sen auton n. 10-16vuotta.

Onhan puoli vuotta jo saavutus, kun lauttasaareen tulleet Volvot oli töhritty, sotkettu ja kolhittu 15-vuotiaan näköiseksi noin puolessa viikossa :lol:

Vrk-huolto mättää, siksi autot muistuttavat etäisesti liikkuvia jäteasemia, mutta toisaalta jotain parannusta on saatu, kun uudet autot eivät ole ulkoisesti ja sisäisesti läheskään yhtä pahassa kuosissa kun aiemmat ovat olleet samassa ajassa ;)
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Niin, ajattele! Jopa puoli vuotta, ja kun olisi hyvä kestää sen auton n. 10-16vuotta.

No mutta sinähän olet Nobina-fani, ethän sämitään pahaa niissä nähdäkkään. ;)

En näekään mitään pahaa uusissa Volvoissa ja VDL:issä, kun ei ne kauhean sotkuisia tai töhrittyjä ole. Ja vaikka pidän Nobinaa yhtenä HSL-alueen parhaimpana liikennöitsijänä, osaan silti ottaa huomioon myös yhtiössä ja sen kalustossa olevat epäkohdat.

Onhan puoli vuotta jo saavutus, kun lauttasaareen tulleet Volvot oli töhritty, sotkettu ja kolhittu 15-vuotiaan näköiseksi noin puolessa viikossa :lol:

Lauttasaaren Säffle-Volvoihin verrattuna kaikki muut bussit ovat kuin uusia. ;) Taitaa Lauttasaaren sopimus tuottaa niin paljon voittoa, että sakoista huolimatta siellä voidaan ajaa minkäkuntoisella kalustolla tahansa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Onko nyt Espoon autoista vai Vantaan autoista kyse? Ei mun mielestä Hakunilan 8900:ssa ole mitään sotkuja näkynytkään.. Ei, en ole paljoa 740, 741 ja 742 linjoilla mennyt, mutta noita jännästi pyörii epäsäännöllisen säännöllisesti 75A, 76A, 76B ja 77A linjoilla joissa olen niiden kyydissä mennyt, viimeksi viime viikonloppuna.

Kyse on autoista joita kulkee linjoilla 231, 247, 248 ja 270. Monissa takapenkit ovat täynnä jotain valkoista töhnää mistä ei välttämättä aina tiedä onko se tuoretta vai jo imeytynyt.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Kyse on autoista joita kulkee linjoilla 231, 247, 248 ja 270. Monissa takapenkit ovat täynnä jotain valkoista töhnää mistä ei välttämättä aina tiedä onko se tuoretta vai jo imeytynyt.

Enpä haluaisi tietää mihin töhnään olet törmännyt :lol:

Tosissaan ottaen, vaikka Nobinan uusi penkkikangas olisikin hienompi kun edellinen, on kangas sellaista että se kerää kaiken lian ja pölyn itseensä magneetin lailla :/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Kyse on autoista joita kulkee linjoilla 231, 247, 248 ja 270. Monissa takapenkit ovat täynnä jotain valkoista töhnää mistä ei välttämättä aina tiedä onko se tuoretta vai jo imeytynyt.

Näin arvelinkin.. Mä oon iham rehellisesti sanottuna kiinnittäny huomiota että Klovin varikolla oleva kalusto on silminnähden huonommassa kunnossa kuin Hakunilan. Mitä asioita Klovissa sitten laiminlyödään Hakunilaam verrattuna. Myllypuroa en vertaa nyt näihin sillä ei ymmärtääkseni ole yhtä täysvarusteltu varikko kuin Hakunila tai Klovi.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Mä oon iham rehellisesti sanottuna kiinnittäny huomiota että Klovin varikolla oleva kalusto on silminnähden huonommassa kunnossa kuin Hakunilan. Mitä asioita Klovissa sitten laiminlyödään Hakunilaam verrattuna.

Onhan Klovi huomattavasti Hakunilaa isompi varikko, ja samalla siellä on myös enemmän autoja. Klovissa hoidetaan myös Kiviruukin, Hannuksen, Rajatorpan ja Kaivokselan autojen huollot ja korjaukset. Eli enemmän kalustoa ylläpidettävänä kuin Hakunilassa, resurssien ollessa melko samanlaiset. Onhan Klovissa toki enemmän työntekijöitä, muttei riittävästi.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Helbin laatikko-wiimoissa 8700-sarjasta 8900-sarjaan asti oli hyvät ja kestävät vihreät teräskuuppapenkit, joissa p****akaan ei liiemmin näkynyt. Miksi kyseisestä penkkiratkaisusta piti luopua?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Helbin laatikko-wiimoissa 8700-sarjasta 8900-sarjaan asti oli hyvät ja kestävät vihreät teräskuuppapenkit, joissa p****akaan ei liiemmin näkynyt. Miksi kyseisestä penkkiratkaisusta piti luopua?

Mukavuudeltaan parhaat penkit olivat STA:n laatikko-Wiimoissa ja 90-luvun alun matalalattia-Lahdissa ja -Carruksissa.
 
Istuskelin tässä Nobinan bussissa 888 linjalla 95. Takana pari rouvaa ihmettelivät, kun ikkunoista ei näe mitään. Ei edes enää osaa jäädä pois oikealla pysäkillä.

Olen ihmetellyt ihan samaa jo kauan. Nobinan bussit Itä-Helsingissä ovat jatkuvasti kuran ja ravan peitossa, eikä ikkunoista tosiaankaan näe ulos. Eikö niitä pestä koskaan?

Raitiovaunut ovat kuin juuri pesulta ja vahauksesta tulleita. Yksikään vastaantullut ei ole ollut likainen. Tosin ne liikkuvat ympäristössä, jossa ei kura roisku kuten Vartiokylän, Mellunkylän ym. alueilla. Mutta silti. Miksi Nobinan bussit ovat päivästä toiseen likaiset?
 
Nobinan bussit Itä-Helsingissä ovat jatkuvasti kuran ja ravan peitossa, eikä ikkunoista tosiaankaan näe ulos. Eikö niitä pestä koskaan? Miksi Nobinan bussit ovat päivästä toiseen likaiset?

Herttoniemen varikolla ei taida kummemmin olla pesupalveluita ja Hakunilahan on aivan liian kaukana... :lol:
 
Herttoniemen varikolla ei taida kummemmin olla pesupalveluita ja Hakunilahan on aivan liian kaukana... :lol:
Luotettava lähde on kertonut minulle, ettei autoja kannata pestä, kun kuulemma likaantuvat heti uudestaan.
Näin saadaan aikaan tuntuvat säästöt, eivätkä kaikki pienet (ja mikseivät isommatkaan) naarmut näy niin helposti sieltä kurakerroksen alta.
 
Syy miksi autoja ei pestä on erittäin yksinkertainen: siihen ei ole mitään taloudellista kannustinta. Jos liikennöitsijä ei saa pitää lipputuloja tai käyttäjinä on enimmäkseen pakkokäyttäjiä, kannattaa liikenne hoitaa mahdollisimman halvalla välittämättä laadusta.

Onneksi Hösseli sentään vaatii uutta kalustoa, muuten Nobina ym ajelisivat 20+ vuotta vanhoilla busseilla. Kaluston osalta halpuustavoitteen huomaa siitä millaisilla busseilla Nobina ajaa nämä linjat, ja miten monilla linjoilla käytetään varustelultaan niille täysin soveltumatonta kalustoa, jopa yli 30 km pitkiä linjoja ajetaan kovapenkkisin bussein.
 
Takaisin
Ylös